Predkladacia sprava z rokovania vlady o Visnovom

Moderátor: Moderátori

Predkladacia sprava z rokovania vlady o Visnovom

Odoslaťod rastislav5 » 06. Mar 2019 10:58

Predkladacia správa
Minister dopravy a výstavby Slovenskej republiky predkladá vláde Slovenskej republiky
návrh riešenia súčasnej situácie výstavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové –
Dubná Skala („Úsek“), a to vo forme návrhu dohody o ukončení zmluvy o dielo so súčasným
zhotoviteľom.
Predmetný Úsek je v súčasnosti zhotovovaný na základe zmluvy o dielo uzatvorenej medzi
Národnou diaľničnou spoločnosťou, a.s. („NDS“) a Združením SALINI IMPREGILO –
DÚHA („Zhotoviteľ“) dňa 11. júna 2014 („Zmluva o dielo“). Práce na Úseku sú dlhodobo
v omeškaní a koncom roka 2018, resp. začiatkom roka 2019 došlo k ďalšiemu zníženiu
nasadenia kapacít Zhotoviteľa. Túto neúnosnú situáciu NDS v spolupráci s Európskou
komisiou a ministerstvom dopravy riešila so Zhotoviteľom na dennej báze a dospela k záveru,
že najvhodnejším postupom sa javí byť ukončenie Zmluvy o dielo, a to prostredníctvom
predkladanej dohody o ukončení Zmluvy o dielo („Dohoda“). Zhotoviteľ už návrh Dohody
podpísal a je obsahom tohto materiálu.
Cieľom celkového predkladaného materiálu je informovať vládu Slovenskej republiky
o obsahu, výhodách a možných rizikách Dohody tak, aby vláda Slovenskej republiky
rozhodla o schválení alebo neschválení navrhovaného riešenia situácie na Úseku. Jedná sa
o jeden z najvýznamnejších dopravných projektov na Slovensku, ktorého ohrozenie by malo
významné hospodárske a sociálne dopady. Základné zhrnutie rozpracovania a posledného
vývoja realizácie Úseku je uvedené na konci tejto predkladacej správy.
Predmetom Dohody je ukončiť Zmluvu o dielo so Zhotoviteľom a zabezpečiť čo najrýchlejšie
dokončenie Úseku novým zhotoviteľom.
Nižšie je uvedený prehľad hlavných výhod a potenciálnych rizík uzavretia Dohody.
Výhody Dohody
A. Základné podmienky Dohody
i. Zmluva sa ukončí na základe vzájomnej dohody oboch strán, a to okamžite s tým,
že Zhotoviteľ by mal v stanovenej lehote vypratať Stavenisko a uvoľniť stavbu, čím
sa minimalizuje riziko obštrukcií súťaže na nového zhotoviteľa zo strany súčasného
Zhotoviteľa,
ii. zabezpečenie vyplatenia podzhotoviteľov formou novej bankovej záruky vystavenej
súčasným zhotoviteľom,
iii. Dohoda špecifikuje rozsah nevyhnutných udržiavacích prác (za účelom ochrany
zdravia alebo majetku), ktoré bude zabezpečovať súčasný Zhotoviteľ,
iv. NDS sa nevzdáva zmluvných nárokov, ktoré vzniesla voči Zhotoviteľovi (najmä
zmluvné pokuty) a v prípade ich potvrdenia zo strany Medzinárodnej komisie na
riešenie sporov zriadenej v januári 2019 (KRS) ich bude môcť od Zhotoviteľa
vymáhať. Tieto nároky na zmluvné pokuty bude mať NDS pokryté bankovou
zárukou. NDS sa nevzdáva ani nárokov z existujúcich/potencionálnych vád
dokončenej časti Projektu a zo špecifikovaných porušení Zmluvy,
v. Realizácia detailnej inventarizácie staveniska za súčinnosti zhotoviteľa, čo je tiež
jedna z podmienok Európskej komisie pre ďalší transparentný postup.
B. Rýchlejšie vyriešenie kritickej situácie na ceste I/18
C. Urýchlenie dokončenia križovatky Lietavská Lúčka (v termíne do sprejazdnenia úseku
D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (2019).
D. Uzavretie Dohody o ukončení bolo principiálne odsúhlasené Európskou komisiou
(20.02.2019 v Bruseli)
E. Navýšenie príspevku z fondov Európskej únie (ak dôjde k dokončeniu Úseku na
základe otvoreného procesu verejného obstarávania)
Riziká (nevýhody) Dohody
A. Náklady spojené s dokončením Projektu (uvedené riziko však môže byť kompenzované
navýšením príspevku z EÚ)
B. Pravidlá verejného obstarávania (dodržanie prísnych pravidiel, ktorých dodržiavanie
kontroluje ÚVO aj EK)
Dohoda je vypracovaná v anglickom aj slovenskom jazyku, pričom zmluvné strany podpisujú
obidve jazykové vyhotovenia; rozhodujúce je znenie v slovenskom jazyku.
Alternatívou k uzavretiu Dohody by bolo jednostranné ukončenie Zmluvy o dielo zo strany
NDS (napr. z dôvodu nesplnenia míľnika alebo výziev k náprave). S touto alternatívou je však
spojených viacero rizík, ktoré môžu v konečnom dôsledku spôsobiť oddialenie dokončenia
Úseku o viacero rokov (z dôvodu obštrukčného správania zo strany Zhotoviteľa a prípadné
blokovanie staveniska) a stratu časti príspevkov, ktoré boli na stavbu tohto Úseku, resp. aj
nadväzujúceho úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka získané z fondov Európskej
únie, ohrozenie dátumu sprejazdnenia tohto súvisiaceho úseku D1 Hričovské Podhradie –
Lietavská Lúčka, riziko dlhodobých sporov ohľadom viacerých aspektov tejto alternatívy,
a len teoretické výhody.
V zmysle Dohody, riešenie sporov medzi súčasným Zhotoviteľom a NDS, ktoré vznikli pri
stavbe Úseku bude aj po prípadnom ukončení Zmluvy ďalej prebiehať pred medzinárodnou
Komisiou pre riešenie sporov (KRS).
Základné zhrnutie rozpracovania a posledného vývoja realizácie Úseku.
 Zhodnotenie rozpracovania Projektu (stavebnej a projektovej časti): Zhotoviteľ do
konca januára 2019 vykonával práce iba na 55 stavebných objektoch z 226. V roku
2019 Zhotoviteľ vykonával práce maximálne na šiestich stavebných objektoch mimo
tunela. Finančné plnenie ku koncu januára 2019 je na úrovni 41 % z akceptovanej
zmluvnej hodnoty pri uplynutí 83,4 % doby výstavby.
 Oneskorenie súvisiace s prerazením tunela Višňové bolo spôsobené nedostatočným
strojným a personálnym vybavením Zhotoviteľa. Zhotoviteľ nebol schopný zabezpečiť
dostatočný počet funkčných strojov ani dostatočný počet kvalifikovaného personálu a
z dôvodu zlej organizácie výstavby.
 Tunel bol prerazený v septembri 2018;
 Následne 19.11.2018 došlo k zamietnutiu nároku Zhotoviteľa na predĺženie Lehoty
výstavby zo strany Stavebného dozora a tým aj na posun termínu Míľnika č. 2, ktorým
bolo prerazenie tunela do decembra 2018.
 Týmto rozhodnutím došlo k zásadnému zlomu na stavbe a práce sa značne spomalili;
Spomalenie prác bolo spôsobené opakovaným problémom Zhotoviteľa uhrádzať dlžné
sumy za práce vykonané podzhotoviteľmi, ktorí boli nútení pozastaviť výkon činnosti
resp. pozastaviť dodávku materiálu. Objednávateľ priebežne uhrádzal Zhotoviteľovi
všetky práce zrealizované v zmysle ZoD riadne a včas.
 Zhotoviteľ stavby nie je Dielo schopný dokončiť najmä z dôvodu podhodnotenej
zmluvnej ceny (v čase vysúťaženia však porovnateľnej s inými ponukami), ako aj
z dôvodu zlého riadenia stavby. Zhotoviteľ dlhodobo nie je schopný procesovať
Nároky a zároveň dlhodobo nerešpektuje ustanovenia Zmluvy o dielo a Stavebného
dozora.
http://www.rokovania.sk/Rokovanie.aspx/ ... yZip/28212
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.