Érsek: Museli sme konať. Chceme, aby Višňové bolo hotové do

Moderátor: Moderátori

Érsek: Museli sme konať. Chceme, aby Višňové bolo hotové do

Odoslaťod plš » 06. Mar 2019 18:00

06.03.2019, 12:21 Aktualizované dňa 06.03.2019 o 15:28
Érsek: Museli sme konať. Chceme, aby Višňové bolo hotové do roku 2023
kl
Materiál z dielne ministerstva dopravy schválila vláda na svojom rokovaní.

Zmluva so zhotoviteľom diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala sa ukončí dohodou.

Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, ktorý v stredu na rokovaní schválila vláda.

Slovensko
Deň D pre Višňové. Érsek oznámi, čo bude s najdlhším tunelom na Slovensku

​Zmluva so zhotoviteľom diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala sa ukončí dohodou. Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, ktorý v stredu na rokovaní schválila vláda.

Museli konať

Minister dopravy Arpád Érsek na tlačovej konferencii priamo na stavbe vyhlásil, že museli konať. "Čo najrýchlejšie potrebujeme toto dielo oživiť, to znamená vypratať starého zhotoviteľa a nájsť nového," dodal minister s tým, že cieľom je dielo dokončiť do roku 2023.

Podľa riaditeľa NDS Jána Ďurišina bol úsek na Višňovom jediným, kde staviteľ nechcel stavať. "My nemáme na žiadnej inej stavbe problém, že by zhotoviteľ nestaval, že by sme ho museli nútiť, aby staval," povedal šéf diaľničiarov.

Podľa neho problémy nastali po tom, ako štát odmietol predĺžiť zhotoviteľovi lehotu na výstavbu pre údajné geologické problémy. "Keď sa zhotoviteľ dozvedel, že nemá nárok na predĺženie lehoty, vtedy začali počty zamestnancov na tejto stavbe masívne klesať," povedal Ďurišin s tým, že v druhej polovici januára prišiel od konzorcia návrh na ukončenie dohody.

Cieľom NDS je podľa jej riaditeľa najmä to, aby bola stavba hotová do roku 2023. "Našou absolútnou prioritou je v čo najkratšom termíne toto dostavať tak, aby sme to v roku 2023 mohli sprejazdniť, aby to mohlo byť platené z eurofondov," povedal Ďurišin.

Uzavretie dohody o ukončení zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a združením Salini Impregilo - Dúha mala odobriť aj Európska komisia (EK).

Hroza pokuty

Zmluva sa ukončí na základe vzájomnej dohody oboch strán, a to okamžite s tým, že zhotoviteľ, ktorým je taliansko-slovenské konzorcium, by mal v stanovenej lehote vypratať stavenisko.

Vyplatenie podzhotoviteľov by zároveň malo byť v rámci dohody zabezpečené formou novej bankovej záruky vystavenej súčasným zhotoviteľom. Ak dôjde k dokončeniu úseku na základe otvoreného procesu verejného obstarávania, mal by sa tiež navýšiť príspevok z fondov Európskej únie (EÚ).

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa podľa schváleného materiálu nevzdáva zmluvných nárokov voči zhotoviteľovi. Ide najmä o zmluvné pokuty.

V prípade ich potvrdenia zo strany Medzinárodnej komisie na riešenie sporov ich bude môcť od zhotoviteľa vymáhať. Jednou z podmienok EK bola tiež detailná inventarizácia staveniska za účasti zhotoviteľa.

Predstavitelia NDS však nechceli hovoriť o konkrétnych termínoch. "Konkrétne dátumy nie sme schopní presne určiť," povedal Ďurišin s tým, že celý proces bude trvať niekoľko mesiacov.

Na jeho konci by mala byť vypísaná nová súťaž. "Všetko chce svoj čas a trpezlivosť, ale musí to byť hlavne stopercentne transparentné a čisté," dodal. "Keď zhotoviteľ odíde, môžeme separátne riešiť križovatku, separátne niektoré objekty, ktoré vyhodnotíme ako kritické a potom môžeme spraviť veľkú súťaž," priblížil postup investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.

Množstvo rizík

Nevýhodou, ktorá vyplýva z tohto riešenia, sú podľa materiálu náklady spojené s dokončením projektu.

To však môže byť kompenzované navýšením príspevku z EÚ. Rizikom tiež podľa rezortu dopravy môže byť dodržanie prísnych pravidiel verejného obstarávania, ktoré kontroluje Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) aj Komisia.

Alternatívou k dohode by bolo jednostranné ukončenie zmluvy o dielo zo strany NDS. To by však podľa rezortu dopravy prinieslo množstvo rizík. Jedným z nich by bolo oddialenie dokončenia úseku o viacero rokov z dôvodu obštrukcií zo strany zhotoviteľa a prípadné blokovanie staveniska.

Ďalšími nevýhodami by bola strata časti príspevkov, ktoré boli na stavbu tohto úseku diaľnice aj nadväzujúceho úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka získané z EÚ i ohrozenie dátumu sprejazdnenia tohto súvisiaceho úseku. MDV upozornilo, že v rámci tejto alternatívy by mohli vzniknúť aj dlhodobé spory.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/19 ... -roku-2023
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 22:26
Bydlisko: Košice

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.