V tuneli Višňové bude rok mŕtvo, práce sa začnú až v roku 20

Moderátor: Moderátori

V tuneli Višňové bude rok mŕtvo, práce sa začnú až v roku 20

Odoslaťod plš » 01. Apr 2019 16:15

V tuneli Višňové bude rok mŕtvo, práce sa začnú až v roku 2020
SITA 01.04.2019 13:24, aktualizované: 16:28

Práce v tuneli Višňové sa budú môcť rozbehnúť najskôr v roku 2020, po súťaži na nového zhotoviteľa. Odchádzajúci Taliani musia vyplatiť všetkých dodávateľov.

Video: Minister dopravy Árpád Érsek hovorí o výstavbe tunela Višňové.

Viac videí a relácií si pozrite v TV Pravda.

Odchádzajúci zhotoviteľ stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala s tunelom Višňové zložil novú bankovú záruku vo výške takmer 41 mil. eur. Z nej majú byť po splnení určitých podmienok vyplatení všetci subdodávatelia taliansko-slovenského združenia Salini Impregilo, S. p. A. a Dúha, a. s. predbežne do konca tohto roka.

Ako v pondelok informovala Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS), po zložení bankovej záruky minulý týždeň 27. marca nadobudla nasledujúci deň účinnosť jej dohoda so zhotoviteľom o ukončení zmluvy o dielo na stavbe úseku D1 pri Žiline. Zhotoviteľ dlhuje subdodávateľom takmer 37 mil. eur.

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (Most-Híd) na stretnutí vedenia NDS s médiami povedal, že zloženie bankovej záruky je veľmi dôležitý krok k naplneniu dohody o zrušení zmluvy o dielo. Zhotoviteľ musí podľa neho vyplatiť subdodávateľov, ale ak by to neurobil, umožní to zložená banková záruka. „NDS cez garancie môže vyplatiť subdodávateľov a má sa to uskutočniť postupne do šiestich mesiacov, aby boli vyplatení subdodávatelia. Nechceme už stav, čo bol niekedy s Váhostavom,“ uviedol Érsek.

Bývalý zhotoviteľ opustí stavenisko po inventarizácii stavby, ktorá sa má podľa dohody o ukončení kontraktu uskutočniť do dvoch mesiacov. Na inventarizácii stavby už obe strany začali pracovať. „Musíme naceniť, čo sa spravilo, koľko ešte chýba, aby bolo dielo sprejazdnené,“ poznamenal Érsek.

NDS plánuje vyhlásiť verejné obstarávanie na dokončenie stavby D1 s tunelom Višňové v druhej polovici tohto roka formou súťažného dialógu, cez ktorý vyberie užší okruh uchádzačov. Údaje z inventarizácie budú súčasťou súťažných podkladov. Podpis zmluvy s novým zhotoviteľom je predpokladaný predbežne v roku 2020 a sprejazdnenie úseku v roku 2023. Je to posledný možný rok pre využitie peňazí Európskej únie v súčasnom programovom období 2014 až 2020.

.....

VIDEO: Nová diaľnica pred tunelom Višňové na úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka bude hotová už tento rok. Žilina si mierne vydýchne. Pozrite si vo videu TV Pravda vizualizácie k úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a nové fotografie z výstavby. Vo videu sa dozviete aj to kedy bude spustený pri Žiline tunel Ovčiarsko, tunel Žilina a ako bude doprava o pár mesiacov vyzerať zatiaľ bez tunela Višňové.

Viac videí a relácií si pozrite v TV Pravda.

Brusel súhlasil, len keď bude súťaž

Dohodnutý postup NDS na stavbe odobrila Európska komisia s podmienkou transparentnej súťaže s konkrétnymi podmienkami, pričom rýchlosť dostavby bude jedným z kritérií. „Musí byť vypísaná transparentná súťaž, nemôže ísť o priame zadanie. Najjednoduchší a najrýchlejší po inventarizácii je súťažný dialóg. Pozveme firmy a dopracujeme sa k tomu, že poslední dvaja, ktorí zostanú, nacenia dielo,“ poznamenal Érsek.

Minister dopravy predpokladá, že pôvodná zmluvná cena za výstavbu D1 s tunelom Višňové 409,8 mil. eur bez DPH (491,76 mil. eur s DPH) nebude stačiť a mala by byť vyššia. „Máme prísľub na papieri, že Európska únia to doplatí, ak prebehne transparentne súťaž,“ potvrdil Érsek. Predpokladaná cena za výstavbu tohto úseku predstavovala takmer 900 mil. eur bez DPH. NDS vyplatila zhotoviteľovi zhruba 40 % zo zmluvnej ceny, teda 160 mil. eur.

.....

Svetlo na konci tunela Višňové zhasína. Pozrite si zábery z takmer opusteného staveniska začiatkom marca

Érseka chce opozícia odvolať

Opozícia navrhla zvolať mimoriadnu schôdzu parlamentu na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy, za jeden z hlavných dôvodov označila situáciu so stavbou D1 s tunelom Višňové. „Neviem, čo som tam mohol spraviť viac, alebo menej. Robím všetko preto, aby dielo bolo sprejazdnené v roku 2023,“ dodal Érsek. Stavby diaľničných úsekov, ktoré sa začali počas jeho pôsobenia vo funkcii, pokračujú podľa plánu. Pripomenul, že návrh na jeho odvolanie nepodpísalo OĽaNO, keďže chce dialóg. Minister si nemyslí, že by doterajší zhotoviteľ mohol stavbu dokončiť, ak nevyplácal subdodávateľov a na stavbe bolo málo pracovníkov.
OĽaNO: Niektorým nezaplatia

Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) považuje za smutnú správu pre vodičov, že na stavbe sa minimálne rok nebude vôbec pracovať. Poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz v pondelok uviedol, že kolóny pod Strečnom budú vodičov pre „neschopnosť tejto vlády“ trápiť ešte niekoľko rokov.

Marosz pripomenul, že už vlani v novembri ako prví upozornili na prepúšťanie a hrozbu zastavenia prác. „Až potom začala vláda konať. Tiež sme odhadovali, že dokončenie tunela sa natiahne o niekoľko rokov. Okrem toho sme v januári ako jediní upozornili, že NDS sa už pripravuje na vypovedanie zmluvy so súčasným zhotoviteľom,“ uviedol Marosz.

„My sa domnievame, že pán minister zavádza ľudí, pretože jeho sľuby sú nereálne. Tunel bude podľa našich odhadov dokončený najskôr v roku 2024 a naďalej hrozí prepadnutie eurofondov, čo by znamenalo, že na stavbu sa napokon budú musieť poskladať všetci daňoví poplatníci,“ povedal Marosz. Vláda podľa neho prezentuje dohodu o ukončení zmluvy so zhotoviteľom len z jej peknej stránky. „Opakuje výhody, ktorými majú byť rýchle opustenie stavby a vyplatenie subdodávateľov. Toto však nemusí byť vôbec pravda,“ tvrdí poslanec.

Poukázal na informácie konkrétnych zhotoviteľov, že zrejme nebudú nikdy vyplatení. „Existuje totiž viacero dodávateľov, ktorí sa nedokážu dostať na zoznam poškodených, pričom práce na tuneli Višňové poctivo odviedli,“ uviedol Marosz s tým, že tiež hrozí, že ostanú nevyplatení podobne ako v kauze Váhostav.

„Hnutie OĽaNO podáva takýmto subdodávateľom pomocnú ruku a budeme za nich bojovať,“ poznamenal Marosz. Za ďalší problém označil, že Dúha sa v dohode o odstúpení zaviazala dokončiť viaceré práce. „Tieto práce už boli zaplatené,“ dodal Marosz. Majiteľ Dúhy Miroslav Remeta podľa poslanca odmieta tieto práce dokončiť a práce, ktoré boli zaplatené, bude musieť dokončiť niekto iný a budú zaplatené dvakrát.

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... roku-2020/ aktualizované
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 22:26
Bydlisko: Košice

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.