Bugárov vytúžený tunel... celý článok

Moderátor: Moderátori

Bugárov vytúžený tunel... celý článok

Odoslaťod duro_z_dediny » 04. Apr 2019 09:11

Bugárov vytúžený tunel ešte nemá posudok od Kažimírových analytikov, ohlasujú naň tender

3. apríla 2019 9:20 Daniela Krajanová

Posledné posudky vládnych analytikov zlacnili dve diaľnice ešte pred súťažou o zhruba 70 miliónov eur. Väčšinou na ne diaľničiari s tendrom počkajú. Na Soroške zatiaľ zákazku iba predbežne ohlásili.

Žiadna diaľnica nie je pre Most-Híd Bélu Bugára taká dôležitá ako 14-kilometrový úsek od Rožňavy po Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška. V rožňavskom regióne namerali Bugárovej strane v parlamentných voľbách 16,8 percenta, v Jablonove nad Turňou 38 percent.

Záujmy Bugárovej strany v tomto regióne potvrdzuje aj jeho mimoriadny výjazd na Sorošku v roku 2017. Bola to reakcia na pochybnosti o južnej diaľnici od analytikov z Útvaru hodnoty za peniaze.

„Ak to (R2) niekto spochybňuje, tak, samozrejme, potom spochybňuje koaličnú zmluvu,“ vyhlásil Bugár po protestnej akcii na Soroške.

Posudky znížili cenu diaľnic

Soroška by sa v úspechoch Bugárovej strany aj symbolicky vynímala. Bol by to pre južné Slovensko historicky prvý tunel. Na južnej trase Bratislava – Košice by bol niečo ako Branisko na severe – posledný prejazd pred Košicami.

Koaličná kríza sa nakoniec nekonala, od reálnej prípravy spochybňovaných úsekov južnej diaľnice bolo ešte ďaleko.

Diaľničiari naznačujú, že už sú tesne pred vypísaním zákazky na tunel Soroška.

„Predpokladaný dátum zverejnenia oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania: 29. 4. 2019,“ píše Národná diaľničná spoločnosť v predbežnom ozname vo vestníku verejného obstarávania.

V Útvare hodnoty za peniaze o tom nevedeli.

„Národná diaľničná spoločnosť o termíne vyhlásenia verejného obstarávania zatiaľ ÚHP neinformovala,“ odpísali z ministerstva financií.

Podľa vládneho uznesenia z roku 2017 musia mať diaľničiari najprv posudok od ÚHP, až potom môžu vyhlásiť tender.

„Útvar hodnoty za peniaze momentálne hodnotenie pripravuje,“ píše ministerstvo financií.

Ministerstvo dopravy: Na posudok počkáme

Ministerstvo dopravy odpísalo, že uznesenie dodržia a že súťaž bude až po posudku. Predbežný oznam do vestníka poslali preto, aby zákazka upútala „čo najvyšší počet potenciálnych uchádzačov v tendri, ktorý ešte len bude vyhlásený“.

V minulosti sa stalo aj to, že diaľničiari odignorovali vládne uznesenie. Bez posudku vyhlásili tender na úsek južnej diaľnice R2 od Kriváňa po Mýtnu. Tvrdia, že na to mali podmienečný súhlas od analytikov a že so zmluvou počkajú na ich posudok. Tento úsek je podľa vyjadrení diaľničných manažérov tesne pred podpisom. Išlo by o prvú novú diaľničnú zákazku po viac než roku.

Predbežné oznámenia sú pri diaľničných zákazkách bežnou praxou. Stupeň ich detailnosti sa rôzni. Aktuálne vedenie NDS-ky bežne odhaduje v predbežných oznamoch aj termín riadneho tendra.

Napríklad keď organizovali súťaž o prvú etapu severného obchvatu Prešova, chceli mať zákazku vypísanú koncom decembra 2017. Do termínu sa zmestili, zákazku spustili 21. decembra, presne v deň, ako analytici zverejnili posudok.

Pri vypísaní zákazky na diaľnicu od Mýtnej po Tomášovce meškali oproti odhadom asi dva týždne. Zákazku vypísali v ten istý deň, ako analytici zverejnili posudok.

V oboch prípadoch došlo k zníženiu odhadovaných nákladov, dokopy o zhruba 70 miliónov eur. Lučenecká diaľnica zlacnela po súťaži o ďalších 35 miliónov (zmluva s najlacnejším ešte nie je uzatvorená).

Z dostupných informácií vyplýva, že žiadne zásadné orezanie samotnej stavby za zlacnením nestojí.

„Náklady na výstavbu prvej etapy znížila NDS optimalizáciou jednotkových cien bez zmeny technického riešenia a vplyvu na kvalitu stavby,“ píše sa v posudku ÚHP k prešovskému projektu.

Odhadované náklady na Sorošku sú okolo 300 miliónov eur.

Obrázok

Dôvodov, pre ktoré sa oplatí počkať na názor vládnych analytikov, je viac.

Minister dopravy Árpád Érsek priznal, že úsek s tunelom Soroška by Brusel neuhradil ani vtedy, keby nejaké eurofondy zostali voľné.

„Keď sa začne stavať tunel Soroška, nedokážeme (ho) financovať zatiaľ z eurofondov, lebo sú tam také hustoty v tomto momente, že na to Európska komisia nepristúpi,“ priznal Érsek v relácii RTVS O 5 minút 12.

Dá sa pomôcť regiónu lepšie, rýchlejšie a lacnejšie?

Inak povedané, Európskej komisii sa zrejme nepozdáva to isté, čo diaľnici vyčítali aj analytici z ÚHP: hĺbenie drahého tunela na južnom Slovensku pre potreby relatívne malej dopravy.

Podľa dokumentu ÚHP z roku 2016 boli úseky budúcej R2 oproti iným častiam Slovenska zaťažené nižšou dopravou. Na grafe hrúbka čiary odráža intenzitu vozidiel na ceste:

Obrázok

Úlohou ÚHP je získať od kompetentných kľúčové údaje a hodnotiť, či sa nedá riešený problém vyriešiť aj lepšie, skôr a efektívnejšie.

Ministerstvo financií už dávnejšie naznačuje, že pri R2 je na mieste aj diskusia o modernizácii a zlepšení parametrov ciest prvej triedy.

„S ministerstvom dopravy hľadáme riešenie, ktoré môže byť postavené skôr a lacnejšie ako pôvodný návrh rýchlostnej cesty v plnom profile. Riešením môže byť napríklad rýchlostná cesta v polovičnom profile alebo modernizácia cesty prvej triedy s vybudovaním obchvatov miest a obcí. Vytvorí sa tak priestor na financovanie iných priorít, ktoré región potrebuje,“ uviedol koncom minulého roka Štefan Kišš z Inštitútu finančnej politiky ministerstva financií. Hovoril pritom nielen o Soroške, ale aj o celkovej koncepcii, ako nazerať na rozplánovanú R2 za Zvolenom až do Košíc.

Vládni analytici už pred rokom naznačovali, že nízka intenzita miestnej dopravy stavia južnú diaľnicu na rebríčku priorít nízko. Érsekovi manažéri medzitým úsek so Soroškou prekreslili zo štvorprúdovej na dvojprúdovú cestu.

„Vo všeobecnosti platí, že diaľnice alebo rýchlostné cesty by sme mali stavať v prvom rade tam, kde je to najviac potrebné, to znamená: kde sa dá očakávať najvyššia intenzita dopravy,“ odpísali z ministerstva financií, keď sme sa koncom minulého roka pýtali na názor Útvaru hodnoty za peniaze.

Kto bude zháňať financie

Inštitút INEKO na analytickom portáli upozorňuje na ďalšie dôkazy o tom, že keď ide o Sorošku, tempo diaľničiarov je vyššie než obvykle.

„Nákladná stavba úseku s veľmi malým dopravným zaťažením nemá čo robiť medzi najvyššími prioritami rezortu dopravy a jej začatie v najbližších rokoch by bolo plytvaním zdrojmi na úkor viacerých potrebnejších stavieb v iných regiónoch. Súčasná vláda umožnila strane Most-Híd a jej ministrovi Érsekovi v tomto projekte predčasne minúť najprv milióny eur na projektovú dokumentáciu, a teraz už aj na výkupy pozemkov, ktoré NDS rozbehla v septembri 2018,“ píše INEKO.

Inštitút predpokladá, že špeciálny prístup k južnej diaľnici má za cieľ stihnúť pod ním do volieb aspoň vykúpiť pozemky, ak nie dotiahnuť tender. Budúca garnitúra by tak investičné rozhodnutie nemohla zvrátiť a ešte by sama musela nájsť na diaľnicu peniaze.

„Pravdepodobne aj preto, aby sa aktuálne uprednostnenie tejto stavby pred projektmi s vyššou naliehavosťou i lepšou hodnotou za peniaze už po voľbách nedalo zvrátiť. Kľúčový problém s chýbajúcim financovaním stavby 4,3 km dlhého tunela Soroška a ďalších 10 km rýchlocesty pred a za tunelom v plnej miere padne na plecia budúcej vlády,“ píše INEKO.

Zdroj: Denník N, portál http://dennikn.sk
https://dennikn.sk/1424076/bugarov-vytu ... r/?ref=tit
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.