Bratislava potrebuje parkovaciu politiku

Moderátor: Moderátori

Bratislava potrebuje parkovaciu politiku

Odoslaťod Vlados » 11. Apr 2019 16:18

Bratislava, 11. apríla 2019 – Parkovacia politika je v Bratislave nevyhnutnosť. Na tom sa zhodujú dopravní odborníci, poslanci zastupiteľstva, starostovia aj verejnosť. Bratislava je jedno z posledných veľkých európskych miest, ktoré parkovaciu politiku ešte nemá. Zároveň v meste neustále rastie počet áut. Ulice nedokážeme nafúknuť, ani okamžite rádovo zvýšiť počet parkovacích miest. Preto je potrebné ich počet začať regulovať. Parkovacia politika je pre tento účel overeným a najúčinnejším nástrojom.

Po mnohých rozhovoroch, analýzach, porovnaniach s inými mestami a diskusiách s poslancami a so starostami mestských častí predkladáme návrh parkovacej politiky, podľa ktorého bude rezidentská karta pre prvé auto v domácnosti stáť 49 eur a pre druhé auto 150 eur za rok. Táto karta zabezpečí rezidentom parkovanie vo svojej rezidentskej zóne. Držiteľ karty získa k dispozícii aj 100 hodín voľného parkovania pre iné vozidlo vo vlastnej zóne, ktoré môže využiť napríklad pre rodinu, návštevu. Zároveň má 2 hodiny denne parkovania v ktorejkoľvek inej rezidentskej zóne Bratislavy, ktoré vie využiť, ak napríklad vezie dieťa do školy alebo na krúžky.

Rezidentské parkovanie nie je daň za vozidlo, ako to už používajú kritici takéhoto parkovania. Bude sa totiž týkať len tých zón a tých časov, v ktorých je reálne problém s parkovaním. Napríklad v Petržalke v noci alebo vo štvrti 500 bytov cez deň. Nejde teda o plošné spoplatnenie parkovania.

Zavedenie rezidentského parkovania bude postupné. Spustenie prvých zón je možné očakávať v septembri 2020.

Parkovacou politikou chceme dosiahnuť viacero vecí:
* Chceme uľahčiť rezidentom parkovanie v okolí svojho bydliska.
* Chceme znížiť počet mimobratislavských áut, ktoré denne dochádzajú do Bratislavy, keďže vstup do mesta spojený s tým, že nechajú auto na celý deň odparkované na ulici v meste sa stane tou najdrahšou alternatívou.
* Chceme zároveň odľahčiť dopravu v meste (podľa porovnateľných prieskumov až 12% všetkých jázd v meste tvorí hľadanie parkovacieho miesta) a tým zlepšiť aj kvalitu života obyvateľov a znížiť emisie. Mesto sa zaviazalo do roku 2020 znížiť emisie CO2 o 20% a jedným z konkrétnych opatrení Akčného plánu udržateľného energetického rozvoja je aj zavedenie parkovacej politiky
* A v neposlednom rade, financie, ktoré mesto získa z parkovacej politiky, pôjdu do rozvoja novej dopravnej infraštruktúry, vrátane parkovacích domov v tých zónach, kde problém s parkovaním pretrvá. Na parkovacej politike nebude profitovať žiadna súkromná firma. Realizovať ju bude 100%-ná mestská organizácia a kontrolovať dodržiavanie pravidiel parkovania bude zabezpečovať mestská polícia.

„Uvedomujem si, že parkovacia politika je nepopulárna a veľmi ťažká téma a aj preto sa ju doteraz žiadnemu vedeniu Bratislavy nepodarilo prijať. Som pripravený s celým tímom mnoho hodín vysvetľovať všetky detaily parkovacej politiky. Musíme začať, inak nám problém dopravy prerastie cez hlavu. Do zavedenia rezidentského parkovania máme viac ako rok a budeme sa na to pripravovať a komunikovať, aby každý vedel, čo ho čaká a mohol sa zariadiť. Sme presvedčení, že pre dopravu a život v Bratislave je to najlepšie, čo sme mohli urobiť,“ uzatvoril primátor hlavného mesta Bratislavy, Matúš Vallo.

Pokiaľ sa chcete spýtať na ďalšie detaily parkovacej politiky, napíšte nám na parkovanie@bratislava.sk

Základné tézy parkovacej politiky (2019)
Prevádzkovateľ je v plnej miere Hlavné mesto SR Bratislava (nie súkromné spoločnosti ani 17 mestských časti)
* jedno mestské VZN
* jedno obstarávanie na informačný a platobný systém parkovania
* jedno obstarávanie na kontrolné zariadenia a parkovacie zariadenia (napr. vozidlá s kamerami kontrolujúce EČV, ručné skenery, príp. parkomaty)
* centrálne inkasné stredisko


Rezidentská karta
bude vydávaná vo vzťahu k

1. bytu
2. registrácii trvalého pobytu v tomto byte a
3. konkrétnemu motorovému vozidlu.

Na jeden byt bude možné vydať maximálne tri rezidentské parkovacie karty.

Užívateľ motorového vozidla parkuje s rezidentskou parkovacou kartou neobmedzene v mieste bydliska (vo svojej rezidentskej zóne). V iných častiach mesta parkuje bezplatne mimo času spoplatnenia alebo platí hodinové parkovné (v čase spoplatnenia). Toto je štandardný a fungujúci systém v európskych mestách.

Na hranici dvoch zón bude možné definovať prienikové oblasti, aby rezident mohol parkovať aj v susednej zóne v blízkosti bydliska, tak ako boli zvyknutý.


Vzťah rezidenta k vozidlu
zachovávame podľa súčasného platného VZN:
* rezident je držiteľ vozidla
* rezident má vozidlo evidované na svoju živnosť
* rezident užíva vozidlo zamestnávateľa na súkromné účely
* rezident užíva vozidlo právnickej osoby ako štatutár
* rezident má uzatvorenú nájomnú alebo obdobnú zmluvu s právnickou alebo fyzickou osobou oprávnenou na prenájom motorových vozidiel
* možnosť dočasnej zámeny vozidla (vozidlo v servise, atď.)

Náklady a výnosy
Všetky investičné náklady na spustenie parkovacej politiky znáša mesto, vrátane informačného systému, kontrolných vozidiel Mestskej polície, ale aj spracovania projektov organizácie dopravy, vyznačenia parkovacích miest, osadenia značiek či výstavby parkovacích miest.

Všetky náklady na prevádzku parkovania znáša hlavné mesto, s výnimkou nákladov na správu dopravného značenia na komunikáciách 3. a 4. triedy, vyplývajúcu z kompetencií mestských častí v zmysle Štatútu. Náklady na prevádzku lokálnych kontaktných centier v mestských častiach bude hlavné mesto mestským častiam refundovať.

Vzhľadom na jednorazové investičné i priebežné prevádzkové náklady (napr. kontrola parkovania, posilnenie Mestskej polície) na strane mesta sa výnosy delia v pomere 70:30 v prospech hlavného mesta. Mestské časti dostanú 30 % zo všetkých výnosov bez ohľadu na náklady na prevádzku. Tie môžu využiť na akýkoľvek účel. Hlavné mesto bude z výnosov pokrývať náklady a celý zvyšok (rozdiel výnosov a nákladov) sa stane súčasťou fondu mobility, z ktorého budú financované výhradne projekty udržateľnej mobility. Fond mobility bude zriadený ako štandardný rozpočtový fond hl. mesta SR Bratislavy so svojim štatútom (ako napr. rezervný fond) a o jeho využití bude rozhodovať Mestské zastupiteľstvo. Tri štvrtiny z fondu mobility budú alokované pre celomestské projekty (výstavba a modernizácia električkových a trolejových tratí, bezbariérové vozidlá MHD, záchytné parkoviská, a pod.) a štvrtina financií z fondu bude alokovaná pre lokálne projekty v príslušnej mestskej časti v pomernej forme (rekonštrukcie ulíc a verejných priestorov, cyklotrasy, parkoviská a parkovacie domy).

Vo výsledku bude približne 40 % z výnosov (30 % priamo, a zvyšok cez fond mobility) investovaných v mestskej časti. Približne 30 % výnosov bude investovaných do celomestskej udržateľnej mobility. Zvyšných cca. 30 % pokryje prevádzkové náklady.


Tarifné pásma (hodinové parkovanie)

Mestské VZN stanoví štyri tarifné pásma za hodinové parkovanie:
* Tarifné pásmo A: 2,00 EUR/h
* Tarifné pásmo B: 1,50 EUR/h
* Tarifné pásmo C: 1,00 EUR/h
* Tarifné pásmo D: 0,50 EUR/h

Tarifné pásmo A je vyhradené pre lokality s najvyšším dopytom po parkovaní primárne v centrálnych mestských zónach.

Tarifné pásma s priradením konkrétnych ulíc (zón) budú súčasťou nového návrhu VZN. Zóny budú dodatočne a detailnejšie definované po spracovaní dopravných analýz v priebehu roku 2019 a 2020 v spolupráci mestských častí a hlavného mesta. Spustenie nového systému parkovania v prvých zónach je očakávané v druhej polovici roka 2020.


Parkovacie zóny
Maximálna veľkosť zóny je jedna mestská časť. Odporúča sa navrhovať zóny v rozsahu do 2000 parkovacích miest. Zóny navrhujú mestské časti, ideálne na základe spracovaných prieskumov a dopravno-inžinierskych analýz (tieto analýzy vypracuje na požiadanie mesto po schválení financií, zmeny štatútu a VZN). Mestské časti, ktoré chcú byť pioniermi v systéme parkovacej politiky, môžu spracovať v predstihu aj vlastné prieskumy a analýzy obsadenosti parkovania.

Doba regulácie bude definovaná pre jednotlivé zóny v spolupráci s mestskými časťami podľa dopytu. Základný navrhnutý čas spoplatnenia parkovania v širšom centre (v zónach s vysokou obsadenosťou cez deň) je štandardne 8:00 – 20:00, bude spresnený pre konkrétne lokality na základe analýz. Ak cez deň nie je s parkovaním problém, parkovanie nebude spoplatnené.

Spoplatnenie sa týka len miest a časov, keď dochádza k dopytu, ktorý dosahuje 90 a viac percent ponuky, t. j. obsadenosť parkovacích miest ja 90 % a viac.

V miestach s vysokým dopytom len vo večerných a nočných hodinách (tzv. nočné parkovanie) bude hodinovo spoplatnené parkovanie len vo večerných a nočných hodinách. V nočných hodinách budú na sídliskách uprednostnení obyvatelia s trvalým pobytom, spoplatnenie nočného parkovania sa bude týkať nerezidentov a návštevníkov v danej zóne.

Zľavy na parkovanie
* Elektromobil – zľava 50 % z hodinového parkovania v rámci zaregulovaných zón
* Držiteľ preukazu ZŤP, ktorý má oprávnenie využiť vyhradené parkovacie miesta pre v zmysle vyhlášky – bezplatne na miestach vyhradených pre ZŤP, inak hodinová sadzba


Rezidentské parkovanie
Mestské VZN určí ceny za rezidentské parkovacie karty. Návrh cien a výhod spojených s rezidentskými kartami uvádzame v tabuľkovom prehľade.


Parkovanie dvojstopového motorového vozidla vo verejnom priestore
(ulica, parkovisko, parkovací dom)

Poradie motorového vozidla v domácnosti
Cena rezidentskej parkovacej karty
Možnosť parkovania v mieste bydliska
Benefit 1 Parkovanie pre návštevy
Benefit 2 Parkovania mimo domovskej zóny

Prvé
49 EUR/rok
Neobmedzene (zahrnuté v cene ročnej karty)
100 h/ domácnosť
2 h/deň bezplatne v zóne s tarifným pásmom B, C, D (štandardná hodinová sadzba)

Druhé
150 EUR/rok (t. j. 199 EUR/rok za dve vozidlá)
Neobmedzene (zahrnuté v cene ročnej karty)
(súčasť benefitu domácnosti)
--

Tretie
500 EUR/rok (t. j. 699 EUR/rok za tri vozidlá)
Neobmedzene (zahrnuté v cene ročnej karty)
(súčasť benefitu domácnosti)
--

Parkovanie dvojstopového vozidla mimo verejného priestoru
(garáž, dvor, súkromné parkovisko)

Majitelia garáží, rodinných domov s dvorom a pod. sa môžu ale nemusia registrovať (za malý administratívny poplatok) a získajú tak prístup k obom benefitom, ktoré sú určené aj pre majiteľov prvej rezidentskej parkovacej kartičky

Poradie motorového vozidla v domácnosti
Administratívny poplatok
Možnosť parkovania v rezidentských regulovaných zónach
Benefit 1 Parkovanie pre návštevy
Benefit 2 Parkovanie vo verejnom priestore (v čase regulácie v tarifných zónach B, C, D)

Žiadne
0 EUR
--
150 h/domácnosť
--

Prvé
10 EUR/rok
Bezplatne mimo času regulácie, hodinové parkovanie v čase regulácie
150 h/domácnosť
2 h/deň bezplatne

Druhé a každé ďalšie
--
--
--


Popis benefitov k rezidentským parkovacím kartám
Benefit 1: Parkovanie návštevníkov
Súčasťou výhod rezidentského parkovania budú tzv. voľné hodiny, ktoré môže rezident poskytnúť pre parkovanie návštev (rodina, opravári a pod.) vo svojej zóne.
Doteraz neboli v návrhoch zavedenia parkovacej politiky zohľadnené domácnosti bez áut, resp. domácnosti, ktoré parkujú svoje vozidlá mimo verejných priestorov (v garáži, na dvore svojho pozemku a pod.). Práve tým sme vďační, že ostatní majú priestor na parkovanie aj pre druhé auto. Preto navrhujeme odmeniť tieto skupiny obyvateľov väčšími benefitmi.

Benefit 2: Cieľové parkovanie
Druhou výhodou rezidentskej parkovacej karty budú voľné hodiny pri cieľovom parkovaní v spoplatnených zónach (v čase regulácie v tarifných pásmach B, C a D). Voľné hodiny sa obnovujú každý deň, nekumulujú sa.


Abonenti
Abonenti sú podnikatelia so sídlom prevádzky v zóne alebo majitelia nehnuteľností v zóne. Ceny abonentských parkovacích kariet budú diferencované podľa tarifných pásiem za hodinové parkovanie:
* Tarifné pásmo A: 1 500 EUR/rok
* Tarifné pásmo B: 1 000 EUR/rok
* Tarifné pásmo C: 750 EUR/rok
* Tarifné pásmo D: 500 EUR/rok
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.