Autá z bratislavských satelitov chcú presunúť na diaľnicu. P

Moderátor: Moderátori

Autá z bratislavských satelitov chcú presunúť na diaľnicu. P

Odoslaťod mirecko255 » 03. Máj 2019 06:00

Autá z bratislavských satelitov chcú presunúť na diaľnicu. Pozrite sa ako

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spravila dva kroky, ktoré by mali čoskoro ovplyvniť denné dochádzanie autom do Bratislavy z okolitých obcí a miest. Ešte minulý rok obnovila práce na križovatke Triblavina na diaľnici D1. A pred pár dňami vyhlásila súťaž na vedľajšiu križovatku, v ktorej sa D1 pretne s rozostavanou D4. Aký praktický význam to bude mať pre šoférov v najbližších mesiacoch?

Križovatka Triblavina stiahne na D1 časť áut, ktoré dnes prechádzajú po cestách lokálneho významu – napríklad cez Ivanku pri Dunaji, Vajnory a iné obce. NDS plánuje sprejazdniť križovatku koncom budúceho roka.

Križovatka Triblavina však nebude slúžiť obyvateľom, ak sa nepripravia a neobjednajú ešte ďalšie práce. NDS totiž stavia križovatku tak, že na severe aj na juhu od diaľnice ústí v poli. Bez nadväzujúcich ciest ju môžu využívať len developeri, nie obyvatelia obcí.

Nadväzujúce cesty má za úlohu vybudovať Bratislavský samosprávny kraj. Sprístupnenie križovatky širšej verejnosti bude závisieť od šikovnosti jeho úradníkov – či dokážu splniť svoje úlohy, ako aj od ich koordinácie s diaľničnou spoločnosťou.

Semafor na starej Seneckej
Smerom na juh má župa vybudovať cestu tretej triedy v trase provizórnej staveniskovej cesty. „BSK s prácami na tomto prepojení začne až po vyzvaní NDS v poslednom štádiu výstavby celej stavby,“ približuje vedúca tlačového oddelenia župy Veronika Beňadiková. Župa postaví úsek medzi križovatkou Triblavina a napojením na cestu prvej triedy, takzvanú „starú seneckú“.

Tam vznikne „T-čková“ križovatka, ktorú opäť bude mať na starosti NDS, ktorá pripravuje aj rozšírenie starej seneckej na štvorpruh. Stará Senecká bude v prvej fáze pripojená na cestu k Triblavine svetelnou križovatkou. Medzi Bernolákovom a Ivankou pri Dunaji teda pribudne jeden semafor.

Keďže ide o mimoriadne frekventovanú cestu, TREND sa NDS spýtal, či to neprinesie problémy s plynulosťou dopravy. „Situácia ukáže. Dá sa očakávať, že dopravné toky sa rozdelia, keďže množstvo motoristov nebude využívať starú Seneckú cestu, ale diaľnicu s výjazdom v križovatke Triblavina,“ reagovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

V rámci rozširovania starej Seneckej má semafor neskôr nahradiť nadjazd. „V súčasnosti NDS vyhodnocuje možnosť vybudovania mimoúrovňovej križovatky Bernolákovo západ v predstihu pred samotným rozšírením starej seneckej “ hovorí M. Michalová.

Župa dobieha NDS
Smerom na sever – na Chorvátsky Grob a Pezinok – má taktiež stavať nadväzujúcu cestu župa. Dá sa očakávať, že tu dôjde k určitému omeškaniu. Smerom na sever od križovatky Triblavina pripravuje župa projektovú dokumentáciu.

V porovnaní s projektom NDS sa však dostala do časového sklzu. Napríklad predvlani, keď už sa križovatka Triblavina stavala, župa len pripravovala projektovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie. Hrozilo tak, že severná vetva križovatky skončí dočasne v poli a nebude mať napojenie na Chorvátsky Grob a okolité obce. Napokon sa však aj NDS omeškala, a preto sa toto riziko na strane župy zmenšilo.

Momentálne je už dokumentácia pre územné rozhodnutie vo fáze schvaľovania. Podľa V. Beňadikovej došlo ešte k miernej zmene trasovania vzhľadom na komplikované rokovania s vlastníkmi pozemkov. „Až po dohode na trasovaní mohlo prísť k samotnému územnému konaniu, ktoré momentálne prebieha a podľa informácií zo stavebného úradu obce Chorvátsky Grob by malo byť územné rozhodnutie vydané 29. apríla 2019,“ uviedla V. Beňadiková.

Po vydaní územného rozhodnutia začne župa skupovať pozemky pod budúcou cestou a následne požiada o stavebné povolenie. Začať výstavbu plánuje do konca roka 2020. Stále má teda určitý sklz za NDS, ktorá v roku 2020 chce križovatku sprejazdniť. Navheje otázne, či samosprávny kraj naozaj dokáže za jeden rok získať stavebné povolenie a vybrať v súťaži stavebnú firmu.

Keď všetko dopadne podľa plánu, už budúci rok budú mať obyvatelia obcí Bernolákovo, Veľký Biel, Ivanka pri Dunaji, Chorvátsky a Slovenský Grob nové napojenie na D1. Môžu sa tak vyhnúť známym lievikom, ako je napríklad križovatka pri Metre v Ivanke pri Dunaji.

Diaľnicu D1 rozšíria
Zároveň ich však čakajú nové obmedzenia na D1. Diaľničná spoločnosť chce v budúcom roku rozbehnúť práce na rozšírení D1 medzi Vajnormi a Triblavinou. Zatiaľ vyhlásila verejné obstarávanie na diaľničný most, ktorý povedie ponad diaľnicou D4. NDS potrebuje úsek D1 zdvihnúť, aby sa mohla popod ňu stavať D4. Pôjde teda o radikálnu rekonštrukciu, ktorá si vyžiada radikálne zmeny v doprave.

NDS plánuje počas stavebných prác dopravu z D1 presmerovať na križovatkové vetvy. „Výstavba bude prebiehať počas plnej prevádzky D1, dvakrát počas leta 2020 dôjde ku krátkodobým obmedzeniam, kedy bude doprava na diaľnici vedená v rozsahu dva plus dva pruhy. S výnimkou týchto dvoch krátkodobých obmedzení zostane doprava na vjazde a výjazde z Bratislavy zachovaná v aktuálnom stave tri plus tri pruhy,“ uvádza NDS na svojej stránke.

Diaľničiari chystájú aj ďalšie tendre na rozširovanie D1 medzi Bratislavou a Triblavinou, ktoré si tiež pravdepodobne vyžiadajú dopravné obmedzenia. Vyhlásiť ich chce počas tohto roka a rozšírenie celého úseku po Triblavinu by mala rada hotové do roku 2023. Od zvládnutia týchto dopravných obmedzení bude závisieť aj atraktivita diaľnice D1 a križovatky Triblavina.

Problémy na obchvate D4
Križovatka Triblavina teda šoférom zrejme prinesie najskôr len čiastočnú úľavu. Výrazné zlepšenie príde až po dokončení celého projektu D4/R7. Stavia a financuje ho konzorcium pod vedením španielskej firmy Cintra. To minulý týždeň informovalo o aktuálnych termínoch. Pozitívne je, že prvé úseky R7 majú byť hotové na jar budúceho roka. Pôjde o úseky medzi Holicami pri Dunajskej Strede a Ketelcom na vstupe do Bratislavy.

Ukončený však nebude posledný a najdôležitejší úsek, ktorý vedie intravilánom hlavného mesta. Úsek s najvyššími dopravnými intenzitami na R7 je v omeškaní, ktoré zapríčinili problémy s výkupmi pozemkov.

Rovnaký problém bude aj na D4. Aj tam bude najdôležitejší úsek s najvyššou očakávanou frekvenciou áut (križovatka D1/D4) dokončený ako posledný. Dôvodom je oneskorenie rozširovania a dvíhania D1. Ministerstvo dopravy sa koncesionárovi v zmluve zaviazalo, že rekonštrukciu D1 dokončí v úvode tohto roka.

V tomto čase však NDS iba vyhlasuje prvý z tendrov. Prečo ich nepripravila skôr? Spoločnosť ako jeden z dôvodov uvádza spor s Občianskym združením Triblavina. Združenie presadzovalo, aby NDS stavala diaľnicu D1 so súbežnými cestami po oboch stranách – s takzvanými kolektormi. Takéto riešenie najskôr presadzovala aj NDS a bolo aj v územných plánoch obcí a kraja.

NDS však potom zmenila názor a pretláčala technické riešenie so širšou osempruhovou diaľnicou bez kolektorov. OZ Triblavina toto riešenie napadlo a na niekoľko rokov spôsobilo zastavenie výstavby križovatky Triblavina. Podľa NDS sa aktivistom zároveň podarilo zastaviť aj prípravu križovatky D1/D4. Spor o kolektory totiž zasahoval aj do tejto druhej diaľničnej križovatky.

„Zdržanie spôsobili predovšetkým opakované obštrukcie OZ Triblavina, ktoré napádalo proces prípravy rozšírenia D1 v úseku Bratislava – Triblavina v každom jednom kroku,“ uviedla M. Michalová.

https://www.etrend.sk/ekonomika/auta-z- ... a-ako.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.