Súmostie ponad Dunaj bude dlhé tri kilometre. Pri Bratislave

Moderátor: Moderátori

Súmostie ponad Dunaj bude dlhé tri kilometre. Pri Bratislave

Odoslaťod courier » 03. Máj 2019 07:14

Ponad unikátny riečny ekosystém a významné hniezdisko vtákov sa už dnes týči masívna oceľová konštrukcia posuvnej skruže.
Hnonline

Na južnom ťahu do hlavného mesta plynie čas pomaly – obzvlášť v rannej špičke. Plynulá jazda stoviek motoristov smerujúcich za každodennými povinnosťami sa nezriedka zastaví v súvislej kolóne viac než 10 kilometrov pred vjazdom do Bratislavy.

Nervózny a zúfalý pohľad neraz zablúdi na rozsiahle stavenisko pretínajúce žlté polia kvitnúcej repky. Práce na výstavbe jedného z najväčších infraštruktúrnych projektov v Európe, rýchlostnej cesty R7, napojenej na vonkajší diaľničný obchvat D4, sú v plnom prúde.

Tony ocele nad lužným lesom
Výstavbe musí ustúpiť aj príroda. Viac než päť kilometrov budúcej diaľnice vedie cez chránené územie európskeho významu Biskupické luhy. Brehy Dunaja a jeho ramien budú po dokončení projektu spojené jedným z najdlhších európskych súmostí.


Ponad unikátny riečny ekosystém a významné hniezdisko vtákov sa už dnes týči masívna oceľová konštrukcia posuvnej skruže. „Toto je jedno z najväčších technologických zariadení na svete. Podobné, o trochu väčšie, existuje len jedno,“ rozpráva o 1 300 tonovom kolose profesor Ľudovít Naď, s ktorým staviteľ projekt konzultuje.


Na jeho obsluhu treba takmer tucet robotníkov. Tvorí oporu tvrdnúcemu betónu až 70 metrom mostnej konštrukcie. Len čo zatvrdne, posunie sa po nej ďalej.

Skruže sú dve a krok za krokom sa k sebe približujú, každá z opačného brehu rieky. S odchýlkou najviac v milimetroch by sa mali stretnúť niekedy v závere roka.

Na rovine tuhne asfalt
Na rovine napredujú práce rýchlejšie. Cez okná terénnych áut, ktorými sa presúvame po nespevnených spojniciach medzi pracoviskami, vidno, že podzemné práce sú dokončené už takmer na celej stavbe. V smere od Bratislavy sa charakter stavby mení, utlačenú hlinu pri Ketelci strieda pri Dunajskej Lužnej kamenistá vrstva.

Pozdĺž celej stavby je čulý ruch, okrem slovenčiny nezriedka počuť aj portugalských a ďalších zahraničných dodávateľov. Prší a na úrovni Šamorína sa už kvapky odparujú z čerstvo valcovanej prvej vrstvy asfaltu. „Teraz sa nachádzame na R7, táto časť by mala byť v rámci projektu dokončená ako prvá,“ sľubuje projektový a technický manažér spoločnosti José Vincente Candel. „Plánované dokončenie je v apríli budúceho roku, no robíme všetko pre to, aby sme práce ukončili a odovzdali motoristickej verejnosti ešte skôr,“ spresnil. Už tento rok v lete by mal byť sprejazdnený napríklad aj obchvat Mosta pri Bratislave.

Vyšetrovanie stavbu nebrzdí
Rýchlostná cesta cez Žitný ostrov sa však nevyhla podozreniam. Na konci marca zasahovala v sídle firmy D4R7 polícia. Tá dodnes preveruje, či bola pri stavbe použitá aj kontaminovaná zemina.

Staviteľom vyčítajú aj nadmernú ťažbu štrku. „Táto ťažba predstavuje významné poškodenie životného prostredia,“ apelujú aktivisti z Občianskeho združenia Triblavina, ktorí v tej súvislosti podali trestné oznámenie. Minister dopravy Árpád Érsek na stavbu poslal nezávislý dozor. Ďalší postup komentovať nechce, kým sa podozrenia nepotvrdia.

Spoločnosť D4R7 obvinenia odmieta. Policajné vyšetrovanie podľa nej stavbu nespomalilo a tá napreduje podľa plánu. „Je záujmom spoločnosti, aby tá kvalita bola vysoká, pretože 30 rokov koncesionár spravuje túto cestu, a akákoľvek prekážka by sa vyskytla, je to prísne sankcionované podľa koncesnej zmluvy,“ argumentuje konzultant projektu Naď.

Dunajské súmostie
Štyri na seba nadväzujúce mosty spoja brehy Dunaja na úrovni Rusoviec. Spoločná dĺžka je takmer tri kilometre z nich robí jednu z najväčších stavieb svojho druhu v Európe. Mosty budú prechádzať ponad Jarovecké rameno, veslársku dráhu, Dunaj a Biskupické rameno. Konštrukcia je budovaná pomocou dvoch výsuvných skruží vyrobených na mieru v Turecku. Každá skruž vrátane debnenia váži 1300 ton. Dĺžka skruže je 140 metrov, výška 30 metrov a šírka 20 metrov. Obsluhuje ju približne desať pracovníkov. Diaľničný most má po dokončení denne v oboch smeroch zvládať 35-tisíc automobilov.

Diaľnica D4 a rýchlostná cesta R7
Aktuálny PPP projekt zahŕňa stavbu 27 kilometrov diaľničného úseku D4 medzi Jarovcami a Račou a 32 kilometrov rýchlostnej cesty R7 medzi Prievozom a Holicami. Celková schéma zahŕňa výstavbu štrnásť križovatiek a 122 mostných konštrukcií. Stavebnú súťaž vyhralo konzorcium okolo španielskej spoločnosti Cintra Jeho súčasťou je napríklad aj rakúska spoločnosť Porr. Celková cena projektu je približne 1,76 miliardy eur, štát ho bude splácať takmer 53 miliónovými splátkami. Koncesionár zabezpečuje okrem realizácie aj prevádzku a údržbu projektu po dobu tridsať rokov.

Policajné vyšetrovanie
V kanceláriách spoločnosti D4R7 zasahovala v marci tohto roku špecializovaná jednotka NAKA. Polícia preveuje aj firmy, ktoré na stavbe úsekov D4 a R7 pracujú, pre podozrenia, že sa pri výstavbe používa kontaminovaná pôda zo skládky v Ivanke pri Dunaji. Zhotoviteľ stavby podozrenia odmieta, „Podľa viac ako 20-tisíc doteraz vykonaných testoch môžeme vylúčiť, že by pri výstavbe cesty D4R7 bol použitý kontaminovaný materiál,“ vyhlásil Juan José Bregel, generálny riaditeľ D4R7. Minister dopravy Arpád Érsek bude prípadný ďalší postup komentovať až po skončení vyšetrovania.
courier
diskutujúci
 
Príspevky: 69
Obrázky: 1
Založený: 28. Mar 2017 14:35

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.