Co je pod D4 a R7

Moderátor: Moderátori

Co je pod D4 a R7

Odoslaťod oldmostar » 28. Máj 2019 13:56

Ministerstvo dopravy uverejnilo správu, podľa ktorej španielski stavitelia použili materiály v rozpore s normami. Konzorcium odpovedalo štipľavou kritikou.

Administratívna budova na Odborárskej ulici v niekdajšej priemyselnej zóne Bratislavy pôsobí nenápadne. Ani z diaľky, ani zblízka nenavodzuje dojem, že v nej sídli firma zodpovedná za jeden za najväčších stavebných projektov na Slovensku.

Veľký dojem nerobí ani vstup. Kvôli rekonštrukcii sa totiž vchádza cez nie práve reprezentatívne dvere v garáži. Akonáhle sa však človek vyvezie na piate poschodie, predsa len nadobudne iný dojem.

Na chodbách sa míňajú zamestnanci, po stenách sú rozvešané veľké fotografie mostov, križovatiek a nadjazdov. Podľa cudzokrajných názvov sa dá domyslieť, že ide o diela, ktoré firma postavila v rôznych krajinách cudziny.

V budove totiž sídli spoločnosť D4R7 Construction, vedená španielskymi manažérmi.

Na Slovensku buduje cez PPP projekt 27-kilometrov dlhý diaľničný obchvat Bratislavy a 32 kilometrov dlhú rýchlostnú cestu R7 na Žitný ostrov. Celkovo by za vybudovanie a 30-ročnú prevádzku mali Slováci firme zaplatiť 1,9 miliardy eur. Je to približne štvornásobok sumy, za akú sa staval úsek D1 s tunelom Višňové.

Višňové doslova „vybuchlo“. Stavitelia neplnili plány, o zákazku prišli a pre šoférov sa čakanie na kľúčový tunel predĺži o niekoľko rokov.

Španielski manažéri D4R7 Construction zase dlhé mesiace čelia kritike za poškodzovanie životného prostredia a ministerstvo dopravy nedávno oznámilo, že pri budovaní obchvatu stavbári použili materiály, ktoré nie sú v súlade so stavebnými predpismi.

Šéf spoločnosti však žiadne pochybenie nepripustil a naopak „kopol“ si do ministerstva, vedeného nominantom Mosta-Híd Arpádom Érsekom.

Nepodložené tvrdenia?
Uhladený štyridsiatnik, spĺňajúci predstavy o špičkových manažéroch, sype jednu španielsku vetu za druhou, tlmočníčka bleskovo prekladá. Spoločnosť najprv komunikovala veľmi stroho, skoro výlučne cez mail. Vraj na Slovensko prišla najmä stavať, nie sa vyjadrovať pre média.

V apríli tohto roka však komunikačnú stratégiu zmenila a španielski manažéri zorganizovali niekoľko takzvaných off-record stretnutí s vybranými novinármi.

Bregel zoširoka vysvetľuje, že nechápe, prečo sa na projekt valí kritika. Na námietku, že D4R7 Construction vysypala pod obchvat materiál, v ktorom boli napríklad plastové fľaše, rýchlo reaguje tvrdením, že pri kontrolách sa nenašlo nič, čo by ohrozovalo zdravie ľudí.

Neohrozene sa prenesie aj cez otázku, kto v D4R7 Construction rozhodol, že namiesto prírodného štrku sa bude nakupovať materiál zo zberných dvorov či skládok. Španieli ho nazývajú „recyklovaný“.

Od Bregela počuť, že povolenia na ťažbu sa získavajú ťažko, že recyklovaný materiál je v súlade s normami EÚ, ba dokonca, že jeho používanie je šetrné k prírode a že konštatovanie ministerstva o nesúlade s technickými normami vraj neobstojí.

„Správa obsahuje množstvo nepodložených tvrdení. Sme prekvapení kvalitou samotnej správy a zaujatosťou v záveroch, ktoré správa priniesla,“ píše sa o záveroch ministerstva vo vyjadrení, ktoré rozdajú po viac než hodinovom stretnutí s Bregelom.

3fotky v galérii
Juan José Bregel. Zdroj: TASR
Prekonané tabu
K spochybňovaniu vlastných konštatovaní sa ministerstvo dopravy nevyjadrilo. Jeho zástupcovia sa taktiež vyhli jednoznačnej odpovedí, či si stavbári niekedy v minulosti dovolili pri výstavbe diaľnic použiť materiály, po akých siahli Španieli. Okrem spomínaných plastov sa v nich nachádzali aj sklo či káble.

„Rozsah a zloženie použitých materiálov, ktoré je možné použiť pri výstavbe konkrétnych úsekov diaľnic a rýchlostných ciest je vždy definovaný v príslušných povoleniach, ktoré sú verejne dostupné napríklad na stránke enviroportálu,“ odpísalo.

Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák však má jasný postoj. „Takéto niečo sa ešte nestalo. Jedna firma v minulosti nedodržala technologický postup, ale s takýmto materiálom sa ešte nestavalo,“ povedal pre Aktuality.sk.

Upozornil, že materiály, ktoré nie sú v súlade s normami, sa budú rozkladať či inak podliehať času a môže to mať negatívne následky na budúcu diaľnicu. Napríklad v Česku použili pri výstavbe diaľnice pri Ostrave strusku z oceliarní, tá neskôr nasala vodu a cesta sa nebezpečne zvlnila. Keďže staviteľ odmieta problémový materiál odviesť — musel by prakticky celú stavbu vybudovať nanovo — štát sa o dielo súdi.

„Mal to celé zastaviť,“ povedal Čermák o ministrovi Érsekovi a bratislavskom obchvate.

https://www.aktuality.sk/clanok/693490/spanieli-priznali-co-sypali-pod-obchvat-v-minulosti-to-bolo-tabu/
oldmostar
diskutujúci
 
Príspevky: 72
Obrázky: 41
Založený: 13. Okt 2016 12:35

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.