Na novú diaľnicu pri Žiline nepustia kamióny. Pre väčšinu vo

Moderátor: Moderátori

Na novú diaľnicu pri Žiline nepustia kamióny. Pre väčšinu vo

Odoslaťod EmBe » 03. Jún 2019 07:05

Na novú diaľnicu pri Žiline nepustia kamióny. Pre väčšinu vodičov bude zbytočná

Pre tranzitujúcich vodičov bude aj po spustení diaľničného úseku z Hričovslého Podhradia atraktívnejšia súčasná trasa cez Ľavobrežnú v Žiline. Je o takmer päť kilometrov kratšia a ušetria na nej tri minúty.

ŽILINA. Do roka by mala Národná diaľničná spoločnosť odovzdať diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a privádzač do Žiliny. Na novú časť diaľnice by sa motoristi určite tešili, keby sa spolu s touto časťou diaľnice súbežne pracovalo aj na nasledujúcom úseku z Lietavskej Lúčky do Dubnej Skaly s tunelom Višňové.

Lenže v najdlhšom slovenskom tuneli práce zastavili, zmluvu s konzorciom Salini – Dúha zrušili a NDS hľadá nového zhotoviteľa mimoriadne dôležitého úseku. Aj keby všetko išlo hladko, tunel pri Višňovom a úseky diaľnice otvoria najskôr v roku 2023.

Ako zvládne Žilina nárast dopravy v priebehu troch rokov, keď otvoria jeden úsek, ktorý skonči pri Lietavskej Lúčke a nadväzujúci ešte nebude dokončený?


Odborníci i samosprávy vyjadrujú obavy, že už aj tak preťažené žilinské cesty čakajú ďalšie nepríjemné časy. Od kruhového objazdu pri Metre, cez Rajeckú cestu a výjazd pri Saleziánoch na Nemocničnú. Práve tu vnímajú odborníci problémy.

„Naše miestne cesty nie sú v tejto situácii pripravené na zvýšený nárast tranzitu a obávame sa takzvaného lievikového efektu, ktorý môže v tomto prípade nastať,“ povedal primátor Žiliny Peter Fiabáne po nedávnom stretnutí s ministrom dopravy Árpádom Érsekom, ktorého požiadal o pomoc pri riešení situácie.

Nákladný tranzit cez Ľavobrežnú
Apely na kompetentných priniesli prvý výsledok. Diaľničiari pre MY Žilinské noviny potvrdili, že na nový úsek z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky nepustia ťažkú nákladnú dopravu. Odľahčia tak cesty v intraviláne Žiliny. „Na úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka sa uvažuje s vylúčením nákladných vozidiel nad 7,5 tony,“ poskytla informáciu hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Tranzitná nákladná doprava tak bude vedená aj po otvorení nového diaľničného úseku rovnako ako dnes. V Žiline cez Kragujevskú, Ľavobrežnú a svetelnú križovatku pri Hypertescu smerom na Martin.

Na diaľnici stratia vodiči tri minúty
„Stará trasa“ cez Ľavobrežnú bude aj po otvorení nového diaľničného úseku zaujímavejšia pre väčšinu vodičov, ktorí cez Žilinu iba tranzitujú.

Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline má argumenty, prečo by mali aj vodiči osobných áut uprednostniť súčasnú trasu pred novou diaľnicou.

„Z hľadiska časového je predpoklad, že pre tranzitujúcich vodičov bude atraktívnejšia súčasná trasa, ktorej prejazd by mal byť pri dĺžke 14,05 kilometra rýchlejší o približne 3 minúty (o asi 5 minút u nákladnej dopravy), než u alternatívnej trasy s privádzačom s dĺžkou 18,82 kilometra,“ poskytol údaje z vlastných modelov Palčák. Podotkol však, že rozhodovanie vodičov ovplyvní aktuálna dopravná situácia na hlavných ťahoch v Žiline.

Správca diaľničnej siete chce rozhodovanie motoristom uľahčiť premenlivým dopravným značením, ktoré nainštaluje pred rozvetvením D1 a D3. Toto dopravné značenie ešte doplní LED vozíkmi umiestnenými pred úsekom Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Vodiči tak získajú aktuálne informácie o dopravne situácií v Žiline a podľa toho sa rozhodnú, či cez Žilinu prejdú tak ako doposiaľ okolo Váhu, alebo z juhu cez diaľničný privádzač ústiaci pri sídlisku Solinky.

Len pre Žilinčanov z juhu
Nová diaľnica nebude výhodná ani pre Žilinčanov zo severných častí mesta. Podľa dopravného analytika Ľubomíra Palčáka budú diaľničný privádzač z diaľnice D1 využívať najmä vodiči zo Soliniek, Bánovej, Hlín, Bôrika, Vlčiniec, Trnového a ďalších juhovýchodne až juhozápadne orientovaných mestských častí Žiliny.

„Pre vodičov z iných mestských častí sa predpokladá, že využijú existujúce dopravné napojenie prostredníctvom cesty I/61 a diaľnice D3 a ostatnú sieť komunikácií, ktorú využívajú aj v súčasnosti.“

Oneskorenie pre požiadavky mesta
Diaľničný úsek, ktorý prechádza z Hričovského Podhradia okolo obcí Ovčiarsko, Brezany až k Bánovej je takmer hotový. Aktuálne stavební robotníci osádzajú zvodidlá, budujú portály dopravného značenia a protihlukové steny. Onedlho sa pristúpi k funkčným skúškam technológie tunela Žilina.

Spustenie diaľničného úseku je naplánované na november 2019. Diaľničiari však pripúšťajú, že sa im to ani v tomto termíne nepodarí. Dôvodom majú byť požiadavky zo strany mesta Žilina a dopravnej polície, ktoré si vyžiadajú ďalšie stavebné práce. Ich rozsah práve riešia s vedením žilinskej radnice.

Malo by ísť o úpravy, prípadne dostavby niektorých úsekov v meste. „Kritickým miestom sa javí križovatka pri Metre a odbočovací pruh vpravo pod Saleziánmi. Môžeme potvrdiť ústretovosť NDS a záujem pri hľadaní riešení, nielen čo sa týka diaľničnej infraštruktúry, ale aj čo sa týka infraštruktúry mesta,“ naznačila hovorkyňa mesta Žilina Barbora Zigová s tým, že čakajú na reakciu diaľničiarov na ich požiadavky zaslané začiatkom mája.

Čítajte viac: https://myzilina.sme.sk/c/22134279/na-n ... z5plLUvBaD
Obrázok používateľa
EmBe
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2260
Založený: 24. Jan 2010 20:33
Bydlisko: ZA/ZV/ZM

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.