Váhostav bude asi stavať obchvat Prešova

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Váhostav bude asi stavať obchvat Prešova

Odoslaťod nevo83 » 14. Jún 2019 05:41

PREŠOV. Príprava stavby severného obchvatu Prešova na budúcej rýchlostnej ceste R4 napreduje bez oneskorenia.

Súťaž na prvú etapu je ukončená a vyhrala ju firma Váhostav, ktorá v minulosti nevyplatila peniaze stovkám živnostníkov.

Minister dopravy ani riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa problémov v tomto prípade neboja.
Článok pokračuje pod video reklamou
Zapnúť zvuk
REKLAMA: 0:20
Stavbu západného obchvatu chválili

Vo štvrtok slávnostne prerazili o tri mesiace skôr oproti harmonogramu tunel Prešov, ktorý je súčasťou diaľnice D1, teda západného obchvatu mesta Prešov.
Prečítajte si tiež: Diaľničný tunel v Prešove prerazili o tri mesiace skôr

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (Most-Híd) sa poďakoval zhotoviteľom, že práce na tuneli sú v predstihu.

„Klobúk dole pred tými, ktorí v tuneli pracovali, či už baníci alebo robotníci. Odviedli prácu, z ktorej by si mohli aj ostatné firmy zobrať príklad,“ povedal Érsek.

Podobne sa poďakoval aj za objednávateľa stavby riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

„Je príjemné a milé, keď máme takéto slávnostné udalosti, dokonca v predstihu. Je to na dnešnú dobu ojedinelé a tešíme sa z toho. Povedzme si, prečo to takto je. Musím pripomenúť jednu vec. Keď sa snúbi reálna cena diela so skúsenými zhotoviteľmi, výsledok máme takýto. Nie som ani veľmi prekvapený, lebo poznám týchto zhotoviteľov z iných stavieb a svoju prácu si odvádzajú na vysokej úrovni,“ povedal pri slávnostnom prerazení tunela Ďurišin.

Stavbu západného obchvatu zhotovuje združenie spoločností Eurovia SK, Doprastav a Metrostav.
Prvú etapu R4 vyhral Váhostav

V súčasnosti je už vyhodnotená aj súťaž na prvú etapu R4, teda severného obchvatu mesta, ktorý sa napojí na diaľničnú križovatku so západným obchvatom Prešova.
Prečítajte si tiež: Diaľničiari vyhodnotili súťaž na prvú etapu severného obchvatu Prešova

Víťazným uchádzačom sa stalo združenie Váhostav – SK, a. s. a TuCon, a. s. s navrhovanou zmluvnou cenou 142 876 816 eur bez DPH.

Rozdiely neboli veľké, keďže druhá najnižšia ponuka bola približne o 740-tisíc eur a tretia o 1,4 milióna eur vyššia oproti víťaznému Váhostavu.

Rozhodnutie zatiaľ nie je právoplatné, keďže ostatní uchádzači môžu podať odvolanie.

„Víťazná firma bola vyzvaná na súčinnosť. Prebiehajú odvolacie termíny a čakáme, kým sa tieto termíny skončia. Pokiaľ nebude nejaká komplikácia z hľadiska obštrukcií a odvolávaní, je predpoklad podpisu zmluvy v najbližších týždňoch,“ povedal riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

Ak sa dotknuté firmy neodvolajú voči rozhodnutiu, zmluva by sa mohla podpísať v druhom júlovom týždni a začiatok prác sa predpokladá na konci júla.

Pri odvolaniach sa termíny posunú približne o tri mesiace, pokiaľ rozhodne úrad verejného obstarávania.

Lehota stavby je 1 340 dní, čiže 44 mesiacov.
Vyhodnotenie súťaže - I. etapa R4 (3 fotografie)
S Váhostavom nemajú problém

Spoločnosť Váhostav v súčasnosti prechádza reštrukturalizáciou pre jednu z najväčších káuz v stavebníctve na Slovensku.
Prečítajte si tiež: Škoda za desiatky miliónov eur. Kauza Váhostav stojí na polícii

Akciovka spojená s Jurajom Širokým nevyplatila stovkám živnostníkov peniaze za ich prácu a podľa informácií z marca tohto roku prípad ešte stále vyšetruje aj polícia, ktorá zatiaľ obvinila tri osoby.

Váhostav sa do problémov dostal v roku 2015 po tom, čo na výstavbu viacerých úsekov diaľnice D1 ponúkol extra nízke ceny.

V súťaži na výstavbu úseku autostrády pri Martine vyhral s cenou výrazne pod odhadmi Národnej diaľničnej spoločnosti - 138 miliónov eur oproti očakávaným 330 miliónom.

Firme vzrástli dlhy za viac ako sto miliónov eur. Musela ich preto škrtať, z problémov ju dostával štát zmenami pravidiel.

Riaditeľ NDS sa nebojí, že by sa problémy mohli objaviť opäť.

„Je to skúsený zhotoviteľ, každý má nejakú minulosť. Firma aj dnes pracuje na niektorých stavbách, ktoré stavia NDS a nemáme s tým zásadné problémy. Cena je adekvátna, podľa odborných odhadov sa dá stavba za tie peniaze postaviť. Nemáme dôvod nejakým spôsobom spochybňovať kvality a skúsenosti Váhostavu,“ povedal Ďurišin.

Podobné vyjadrenia má aj minister Érsek.

„Čo si myslím? Že to aj dostavia. Keď nedostavia, odíde zo stavby. Súťaž vyhral, nech sa páči. Bolo to podľa mňa transparentné a ponúknutú cenu akceptujeme. Čo najrýchlejšie chceme odovzdať stavenisko. Keď je víťaz a nebude napadnutý, nech stavia,“ povedal Érsek k víťazovi súťaže.
Musí zohnať dodávateľov

To, či firma po zlých skúsenostiach dokáže bez problémov zohnať aj dodávateľov na stavbu, je podľa ministra a riaditeľa NDS vecou samotnej firmy.

„To už je otázka na Váhostav. My sme boli povinní súťaž vyhodnotiť a vyhodnotili sme ju na základe kritéria najnižšej ceny. Popasovať sa s dodávateľskými zmluvnými vzťahmi musí Váhostav. Po podpise zmluvy vstupujú do vzťahu s NDS a sú povinní ju dodržiavať,“ povedal Ďurišin.

Jasné stanovisko dal aj minister.

„Je víťaz súťaže, ktorý musí zabezpečiť celé zázemie. Ak to nezabezpečí, tak ho odtiaľ dáme preč, to je jednoduché,“ dodal Érsek.
O druhej etape R4 nie je rozhodnuté

V prípade druhej etapy severného obchvatu prebieha dopracovanie niekoľkých variantov ekonomických analýz.

„My ju pripravujeme v plnom profile a prebiehajú intenzívne rokovania s Útvarom hodnota za peniaze (ÚHP), ktoré sú v závere. My sme doložili údaje, ktoré boli potrebné k ďalšiemu rozhodnutiu ÚHP. Bolo potrebné doložiť analýzy prínosov a nákladov. Našu dokumentáciu máme dokončenú a čakáme na ich rozhodnutie. NDS je pripravená vyhlásiť súťaž v prípade, že bude to plný profil,“ vysvetlil Ďurišin.

V prípade, že padne rozhodnutie o pokračovaní v plnom profile, súťaž by sa mala vyhlásiť začiatkom roku 2020.

V opačnom prípade, stavby polovičného profilu, je potreba dokumentáciu prepracovať.

Proces by sa tak predĺžil podľa odhadov NDS o 12 až 14 mesiacov.

Tento text ste mohli čítať vďaka tomu, že platíte za obsah. Vážime si to.
nevo83
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 475
Založený: 22. Mar 2017 19:00

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.

cron