Zbabraný tunel Višňové sa bude súťažiť na viackrát

Moderátor: Moderátori

Zbabraný tunel Višňové sa bude súťažiť na viackrát

Odoslaťod mirecko255 » 18. Jún 2019 05:19

Diaľničiari sa pri tomto spackanom projekte odhodlajú k netradičnému riešeniu, keď úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala dostavajú firmy, ktoré vzídu z viacerých tendrov.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) práve analyzuje výsledky inventarizácie celej stavby tunelu Višňové.

Práce na tomto diaľničnom úseku sa zastavili v marci, keď vláda rozhodla o vypovedaní zmluvy so združením spoločností Dúha a Salini Impregilo.

Rokovania s uchádzačmi
Podľa analytika inštitútu INEKO Jána Kovalčíka, pokiaľ chce NDS stihnúť termíny vypísania tendra, ako aj dokončenia tunela, tak by už teraz mala začať rokovať s potenciálnymi uchádzačmi.

„Ak má byť súťaž nielen vyhlásená, ale aj osloviť aspoň niekoľko solídnych stavebných spoločností, je dôležité vypočuť si čím skôr pohľad možných zhotoviteľov na otázky, od ktorých závisí ich účasť a možný konečný výsledok,“ vyhlásil Kovalčík.

Analytik tvrdí, že v súčasnosti nie je až tak dôležité hovoriť o termínoch, ale o tom, ako diaľničiari efektívne využijú čas na prípravu.

„Nie je dôvod si myslieť, že kým nie je hotová pasportizácia vykonaných prác a stavu jednotlivých objektov, nedá sa pripravovať súťaž. Určite sa dá. Ak má byť cieľom obnovenie výstavby v roku 2020 a dokončenie v roku 2023, už teraz mali prebiehať prípravné trhové konzultácie s potenciálnymi uchádzačmi,“ priblížil.

Do roku 2023
Hovorkyňa NDS Michaela Michalová prezradila, že síce zatiaľ nerokujú s možnými stavebníkmi, ktorí by dokončili tunel Višňové, napriek tomu termín dokončenia v roku 2023 zostáva v platnosti.

Diaľničiari sa pri tomto spackanom projekte odhodlajú k netradičnému riešeniu, keď úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala dostavajú firmy, ktoré vzídu z viacerých súťaží.

„Tendre sa rozdelia tak, aby sa optimalizovala rýchlosť dostavby a špecializácia spoločností pre jednotlivé stavebné objekty.

Kvalitu a hodnotu za peniaze zabezpečí multikriteriálne hodnotenie ponúk, čo znamená, že sa budú posudzovať viaceré kritériá, nielen najnižšia cena,“ uviedla Michalová.

Podľa nej hlavná trasa a tunel sa s najväčšou pravdepodobnosťou budú súťažiť formou súťažného dialógu.

Ďalšie časti stavby, ako napríklad technológia tunela, sa vytendrujú inou verejnou transparentnou formou.

Obrázok

Kto je zodpovedný?
Kovalčík v neposlednom rade poukázal, kto je zodpovedný za oneskorenie a celkové predraženie tunelu Višňové.

To všetko majú na svedomí nominanti strany Smer-SD, ktorí v rokoch 2013 a 2014 režírovali vylučovanie tandemu dvoch silných stavebných spoločností.

Vyradené firmy – Skanska a Strabag – predložili v roku 2012 ponuku o 80 miliónov eur nižšiu ako Dúha so Salini Impregilo. Pričom prvé dve uvedené spoločnosti nemajú žiadne problémy pri dokončovaní ďalších diaľničných úsekov.

„Ak by nominanti Smeru-SD nevylúčili najnižšiu ponuku na kľúčový úsek diaľnice D1, tunelom Višňové sme dnes už mohli jazdiť.

Fakt, že kolóny pod Strečnom budeme trpieť o 5 rokov dlhšie a za Višňové zaplatíme stámilióny eur navheje cenou za nezodpovednosť a účelové rozhodnutia nominantov vládnej strany v rozpore s verejným záujmom,“ dodal Kovalčík.

Podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislava Cenkého je tento nezvládnutý projekt ďalším príkladom toho, prečo by mal štát začať vyvodzovať aj osobnú zodpovednosť za podobné chyby.

https://www.aktuality.sk/clanok/700225/ ... -viackrat/
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.