NDS vypíše súťaž na úsek D1 s tunelom Višňové

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

NDS vypíše súťaž na úsek D1 s tunelom Višňové

Odoslaťod bystrik » 10. Júl 2019 19:14

NDS vypíše súťaž na úsek D1 s tunelom Višňové, náklady odhaduje na stovky miliónov

Národná diaľničná spoločnosť, v auguste vypíše súťaž na zhotoviteľa hlavnej trasy úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala s tunelom Višňové.

Náklady na výstavbu celého úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala odhaduje NDS do 540 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty a jeho sprejazdnenie v roku 2023. Na brífingu pri tuneli Višňové o tom informoval generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

Doplnil, že ku dnešnému dňu je ukončená inventúra stavby D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala a podpísaný protokol so zhotoviteľom, že 12. júla definitívne odíde zo staveniska.

"Stavbu máme prebratú a podklady, ktoré vznikli inventarizáciou celej stavby, slúžia na prípravu novej súťaže formou súťažného dialógu. Náš odbor obstarávania začína trhové konzultácie a následne na to začneme súťažiť zhotoviteľa. Obstarávania máme rozdelené do niekoľkých etáp práve z toho dôvodu, aby sme čo najskôr spojazdnili hlavnú trasu tohto úseku. To znamená tunel s príslušnými mostmi a nevyhnutne potrebnými stavebnými objektmi," povedal Ďurišin.

Odchádzajúci zhotoviteľ dostal časť peňazí

NDS podľa jej investičného riaditeľa Jiřího Hájeka vyplatila odchádzajúcemu zhotoviteľovi za stavebné práce vyše 165 miliónov eur. "Čo zodpovedá zhruba 40-percentnej rozpracovanosti. A v rámci procesu inventarizácie mu bolo k tejto sume doplatených 24,8 milióna eur. V tom je zohľadnený napríklad nakúpený materiál, zadržané platby z minulosti, vyplatená dokumentácia," podotkol Hájek.

Generálny riaditeľ NDS uviedol, že dokončenie vetiev križovatky Lietavská Lúčka, potrebných pre sprejazdnenie úseku Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, budú na základe výsledkov inventarizácie riešiť formou dodatku k menovanému úseku.

"Závisí to od viacerých faktorov. Jednak je to naštartovanie prác. Spoločnosť, ktorá ich vykonáva, zastavila svoje práce z dôvodu nedohody so spoločnosťami Salini - Impregilo a Dúha. A jednak je to aj požiadavkami mesta Žilina na nové dočasné dopravné značenie. Musíme tam urobiť nové projekty, musíme ísť do výkupov a celý proces sa naťahuje. Ale predpoklad sprejazdnenia privádzača do mesta Žilina je reálny v prvom štvrťroku 2020," uviedol Ďurišin.

Skôr ako v roku 2023

Na úseku s tunelom Višňové zvažuje NDS aj spustenie prevádzky v polovičnom profile na vonkajšej trase.

"Určite by to bolo skôr než avizovaný termín na konci roku 2023. Vyplynulo to z konzultácií s odborníkmi v rámci prípravy súťažných podkladov. Ide o to, že musíme rozdeliť trasu na vonkajšiu trasu mimo tunela a samotný tunel. Napríklad zvažujeme možnosť, že na východ zo Žiliny sa bude jazdiť po diaľnici a späť cez Strečno. Všetko je vo fáze diskusií. Samozrejme, odpovie na to až budúci zhotoviteľ, do akého technického riešenia bude ochotný ísť," zdôraznil investičný riaditeľ NDS.

NDS v marci ukončila zmluvu so zhotoviteľom úseku, združením Salini Impregilo – Dúha z dôvodu neuspokojivého postupu výstavby. Zhotoviteľ zložil 27. marca novú bankovú záruku, čím dohoda o ukončení kontraktu nadobudla účinnosť.

V dohode sa NDS sústredila na tri ciele, a to uspokojenie oprávnených pohľadávok podzhotoviteľov, minimalizovanie predĺženia výstavby a dodržanie všetkých pravidiel Európskej únie (EÚ), aby nebolo ohrozené spolufinancovanie zo strany Únie.

Postup NDS odobrila aj Európska komisia. Po splnení podmienok sa financie z eurofondov budú môcť využiť na dostavbu úseku.

Autor: TASR
https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/19 ... y-milionov
Obrázok používateľa
bystrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 539
Obrázky: 38
Založený: 03. Feb 2005 22:40

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Addman a 8 hostí.