Váhostav si trúfa odovzdať severný obchvat Prešova o pol rok

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Váhostav si trúfa odovzdať severný obchvat Prešova o pol rok

Odoslaťod mirecko255 » 30. Júl 2019 15:36

Váhostav si trúfa odovzdať severný obchvat Prešova o pol roka skôr

Po osemnástich rokoch rečí sa začína stavba dôležitej R4.

VEĽKÝ ŠARIŠ. Do 44 mesiacov má byť hotová prvá etapa severného obchvatu Prešova.

Základný kameň stavby rýchlostnej cesty R4 poklepali v utorok vo Veľkom Šariši.

Nová rýchlostná komunikácia pôjde cez kataster Veľkého Šariša, Malého Šariša a Prešova a mala by vygumovať terajšie dopravné zápchy v Prešove smerom zo Sabinova.

Jej súčasťou bude aj dvojrúrový tunel pod Bikošom.

Úsek dlhý 4,3 km bude stavať konzorcium firiem Váhostav – SK a TuCOn, predpokladaný náklad je 142,87 milióna eur plus DPH.

NDS: Trvalo to roky
Ján Ďurišin, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., hovorí, že odkedy nastúpil pred rokmi do funkcie, zaujímal sa o históriu projektu tejto stavby.

„Pomaly završujeme osemnásty rok príprav, sľubov, nádejí a sme veľmi radi, že aj my, vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti spolu s ministerstvom dopravy, sme prispeli k tomu, že tento sen sa stáva skutočnosťou,“ povedal Ďurišin, ktorý očakáva, že stavba odľahčí dopravu v Prešove.

Celý stavba má byť hotová na jar 2023. „Chceli by sme v súčinnosti skrátiť lehotu minimálne o šesť mesiacov,“ konštatoval Marián Moravčík, generálny riaditeľ Váhostavu.

Podľa jeho slov je to pri súčinnosti všetkých zložiek reálne. Zároveň uviedol, že hoci ide o úsek dlhý 4,3 km, v skutočnosti to aj s príjazdovými cestami bude desať kilometrov.

Súčasťou stavby sú tri mosty v celkovej dĺžke vyše 885 metrov i sedemstometrová protihluková stena.

Érsek s Bugárom chcú byť pri tom
Minister Arpád Érsek (Most-Híd) označil chystaný severný obchvat Prešova a cestu R4 za významný dopravný uzol.

„R4 bola vždy pertraktovaná, že sa nedá urobiť, že všetko je zlé. Som veľmi rád, že za dva roky môžeme poklepať základný kameň.“

Podľa jeho slov „nie je také ľahké postaviť diaľnicu, ako si niekto myslí“, ale je rád, že sa ľady pohli a v Prešove sa bude stavať južný i severný obchvat.

„Prajem zhotoviteľom, aby tu mohli v termíne strihať pásku. Chcel by som aj ja, ale uvidíme, ako to celé dopadne,“ pousmial sa minister.

Na poklepkávanie základného kameňa prišiel aj jeho stranícky šéf, podpredseda Národnej rady SR Béla Bugár (Most-Híd).

„Pre mňa je to zadosťučinenie. Náš minister je kritizovaný, že stavia len na juhu a na juhu nás džubú za to, že staviame len na severe,“ povedal Bugár a dodal, že kým bude „mať tú možnosť, budem podporovať aj tento región“.

Primátorka: Cestu zúfalo potrebujeme
Primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH) vyslovila dve slová, ktoré podľa nej vystihujú situáciu: „Konečne a ďakujem.“

Ako doplnila, o ceste R4 sa hovorilo desaťročia, písali sa petície, „vlády sa menili, každá mala túto cestu medzi svojimi prioritami, ale nestavala sa“.

Preto sa poďakovala ministrovi Érsekovi. „Všetci túto cestu zúfalo potrebujeme,“ zdôraznila Turčanová

„Keď sa postaví R4, tak si myslím, že v Prešove sa po štyridsiatich rokoch konečne doprava upokojí.“

Župan Milan Majerský (KDH) sa vyjadril, že „R4 je najvyššia priorita pre Prešovský samosprávny kraj.“

S ministrom dopravy sa zhodol v tom, že má byť postavená v oboch profiloch.

„Je to cesta, bez ktorej sa nedá budovať hospodárstvo, cestovný ruch a poviem tak, že aj normálny život,“ uviedol.

Medzinárodný uzol
Očakáva sa, že po dobudovaní prvej etapy severného obchvatu Prešova ušetria motoristi takmer 9 minút v porovnaní s dneškom. Nákladné vozidlá by mali ušetriť osem minút.

Podľa NDS je hlavným prínosom začínajúceho úseku R4, spolu s budovaným úsekom D1 Prešov západ – Prešov juh, vytvorenie obchvatu mesta, ktorý zabezpečí, že tranzitná doprava bude odklonená mimo intravilán.

Úsek je súčasťou cesty spájajúcej Poľsko a Maďarsko.

Projektovaná intenzita po dokončení celého severného obchvatu je podľa ministerstva dopravy viac ako 16-tisíc automobilov za 24 hodín a vodiči by mali usporiť 62-tisíc kilometrov za rok.

https://presov.korzar.sme.sk/c/22178585 ... -skor.html
mirecko255
diskutujúci
 
Príspevky: 134
Založený: 02. Dec 2015 08:38

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: miroa a 6 hostí.