Upravili dôležitú križovatku pre konkrétnu firmu?

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Upravili dôležitú križovatku pre konkrétnu firmu?

Odoslaťod juancarlos » 31. Júl 2019 10:28

Upravili dôležitú križovatku pre konkrétnu firmu? Súd zisťuje, kto je za ňou

Nečakanou zmenou projektu nielenže odstavili iných developerov, ale navyše ohrozili dokončenie obchvatu D4.

Keď sa začiatkom roka 2015 začali práce na niekdajšom diaľničnom odpočívadle Triblavina v blízkosti Bratislavy, nevyvolalo to vážnejšiu pozornosť.

Neskôr sa však situácia dramaticky zmenila.

Obyvatelia okolitých obcí si totiž všimli, že Národná diaľničná spoločnosť svojvoľne zmenila pôvodný projekt, pričom presadzuje riešenie, ktoré pomôže súkromnej spoločnosti Starland Holding.

Ľudia zmenu odmietli a križovatka Triblavina dodnes nie je hotová.

Zároveň sa pýtali, kto stojí za firmou Starland, ktorej akcionárom je cyperská spoločnosť Niaga Equity Limited.

Možno to rozlúskne súd, ktorý sa Starlandom začal zaoberať tento týždeň, pretože preveruje zápis spoločnosti do registra partnerov verejného sektora.

Páni predmestia

Križovatka Triblavina by mala zjednodušiť obyvateľom Ivanky pri Dunaji, Bernolákova či Chorvátskeho Grobu vjazd na diaľnicu D1.

Zároveň by mala napájať nové obytné štvrte, ktoré by mali vyrásť v tejto lokalite.

V úseku pri Triblavine mali diaľnicu rozšíriť na regulárne tri pruhy a súbežne s diaľnicou postaviť ďalšie dve cesty, takzvané kolektory.

NDS pod vedením Milana Gajdoša, ktorý sa zviditeľnil napríklad kauzou predraženej poistky, však projekt zmenila. Diaľnica sa rozširuje na 4 pruhy každým smerom, kolektory sa nateraz stavať nebudú a zjazdy z križovatky končia kruhovými objazdmi obkolesenými pozemkami Starlandu.

Prístup k diaľnici iné firmy získajú, len ak kúpia pozemky od Starlandu.

Kto je za firmou?

Predsedom predstavenstva Starlandu je podľa obchodného registra Ronald Tahotný.

V protischránkovom registri, vďaka ktorému by mala mať verejnosť prehľad, kto je skutočným majiteľom firiem uchádzajúcich sa o verejné zákazky, bol zase zapísaný ako konečný užívateľ výhod Starlandu Holding Tomáš Bednár.

V minulosti bol predsedom dozornej rady spoločnosti Mario Hoffman, spoluzakladateľ skupiny Istrokapital. Cyperský akcionár Niaga Equity Limited zase sídli v budove, ktorú spájajú s J&T.

So Starlandom v minulosti spolupracovala firma bývalého štátneho tajomníka ministerstva dopravy a niekdajšieho manažéra strany Smer-SD Viktora Stromčeka.

Katastrofálne následky

Zásah Národnej diaľničnej spoločnosti do projektu Triblavina nielenže spôsobil niekoľkoročné meškanie stavby, ale má aj ďalšie ďalekosiahle následky.

Približne dva kilometre od Triblaviny sa totiž má diaľnica D1 prepojiť s budovaným obchvatom Bratislavy D4.

No keďže sa menil triblavinský projekt, jeden z poškodených developerov odmieta štátu predať pozemok, bez ktorého sa D1 s D4 podľa aktivistov nedá prepojiť. Sú navyše presvedčení, že keďže zástupcovia NDS zbabrali Triblavinu, štát nemá ako kľúčovú parcelu vyvlastniť.

Už dlhšie je preto jasné, že diaľničná spoločnosť nedokáže prepojenie D1 s D4 pripraviť načas (meškanie sa odhaduje opäť na niekoľko rokov), čo otvára možnosti na kompenzácie pre súkromného staviteľa obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 (španielsko-austrálsko-rakúske konzorcium Cintra, Macquarie Capital a PORR AG).

Ten čelí podozreniam za vlastné zlyhania pri budovaní štvorprúdovky okolo hlavného mesta.

https://www.aktuality.sk/clanok/711356/ ... je-za-nou/
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 698
Založený: 04. Mar 2015 22:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.