Stránka 1 z 1

Na východ nové vlaky neprídu. Žilina dostane 25 súprav

OdoslaťOdoslané: 12. Aug 2019 11:30
od DrX
Na východ nové vlaky neprídu. Žilina dostane 25 súprav

Železničné koľaje brázdia štyridsaťročné vozne, nové sú v nedohľadne.

12. aug 2019 o 0:00 Michal Frank

Staré vlaky. Nové na východ tak skoro neprídu.
Staré vlaky. Nové na východ tak skoro neprídu.(Zdroj: Michal Frank)
Písmo:A-|A+5821
Vlaky na východe.
Nová jednotka ZSSK radu 660 na skúšobnom okruhu.
V Prešove na stanici.
Vlaky - staré a nové (14 fotografií)

PREŠOV. Na Slovensko príde 25 nových moderných vlakových súprav. Určené sú pre regionálnu vlakovú dopravu.

Všetkých 25 pôjde podľa oficiálnych informácií Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) do Žilinského kraja.
Súvisiaci článok Asfalt na severný obchvat bude Váhostav voziť cez celý Prešov Čítajte

Na východ tieto vlaky neprídu.

ZSSK o tom v tlačovej správe napísala:

„Pribudne tu až 25 nových elektrických jednotiek (ucelených vlakov), ktoré budú nasadené na všetkých elektrifikovaných tratiach, teda Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. V prvých jednotkách sa cestujúci odvezú už v prvom polroku 2020.“

Nové vlaky vyrobí česká spoločnosť Škoda Transportation.

Otázka znie, prečo moderné vlaky neprídu aj na východ.

Medzi Košicami a Prešovom (a na celej relácii Košice - Plaveč), dvoma krajskými mestami, jazdia najstaršie vlaky, vyrobené v 70. rokoch.

Došli sem len dva poschodové vlaky, aj to už pred takmer 9 rokmi. Jeden z nich je navyše v oprave.
Článok pokračuje pod video reklamou
Zapnúť zvuk
REKLAMA: 0:11
Rozdiel je markantný

„Určite by sa zišli nové, lebo tá kvalita vlakov, aká momentálne je, je smutná,“ hovorí Mária Dučaiová z Lipian, ktorá cestuje medzi Prešovom a Lipanami pomerne často.

Moderné vlaky, ktoré jazdia aj na tejto trase, si pochvaľuje: „Poschodové vlaky sú perfektné. Je tam príjemné prostredie, wifi, dá sa tam nabíjať, človek je s nimi spokojný.“

Nielen ona by príchod nových vlakov uvítala.
ZSSK problém nevidí

Oslovili sme predstaviteľov Železničnej spoločnosti Slovensko s otázkami, čo rozhodlo o nepomere, že všetkých 25 nových regionálnych vlakov dostane Žilina a východ nič.

Hovorca ZSSK Tomáš Kováč tvrdí, že na východ prišlo dosť vlakov z Operačného programu Doprava 2007 – 2013.

Konkretizuje, že ide o 2 poschodové vlaky radu 671 (využívané na trati Košice-Lipany, Košice-Čierna nad Tisou) a ďalej dovedna o 14 klasických osobných vozňov.

Otázka je, koľko z týchto vlakov reálne jazdí na relácii Plaveč – Košice, koľko je neustále v oprave?

ZSSK pripúšťa, že to nie je ružové.

„Je však možné, že plánované klimatizované súpravy sú z dôvodu poruchovosti a revízií nahrádzané aj staršími osobnými vozňami, resp. staršími elektrickými motorovými jednotkami radu 460,“ reaguje T. Kováč.

„Aktuálne na trase Plaveč – Prešov – Košice premávajú staršie súpravy s vozňami klasickej stavby a jeden kus modernej EPJ radu 671.“

Druhý moderný vlak je pre opravu mimo prevádzky do konca roka.
Vlaky na východ vraj prídu, nevie sa kedy

ZSSK trvá na tom, že na východné Slovensko prišlo dosť nových vlakov:

„Je zrejmé, že na východ Slovenska smerovalo kapacitne porovnateľné množstvo vozidiel, ako je v súčasnosti plánované do regiónu Žilina.“

A sľubuje pre východ nové projekty z EÚ, konkrétne 9 elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 10 modernizovaných osobných vozňov.

Nahradiť majú staré vlaky zo 70. rokov.

„Plánujeme, že práve tieto vozidlá postupne nahradia súpravy radené z osobných vozňov z 90. rokov a elektrické motorové jednotky radu 460 zo 70. rokov, teda konkrétne zabezpečia aj pokrytie trate Košice – Prešov – Lipany – Plaveč. Týmito projektami sa všetky regionálne vlaky na východnom Slovensku budú prevádzkovať už len v moderných klimatizovaných súpravách,“ tvrdí hovorca ZSSK, pričom termín ich nasadenia nekonkretizoval.

V tejto súvislosti je zaujímavé zacitovať z tlačovej správy k nasadeniu nových žilinských vlakov. Správa sumarizuje zrealizované a plánované investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme zhruba 383 miliónov eur.

V rámci regionálnej dopravy sa podľa tejto správy počíta pre východné Slovensko iba s 5 novými elektrickými jednotkami (ucelený vlak) a 1 multifunkčným rušňom pre Vysoké Tatry.

Ak berieme Tatry nadregionálne, tak na východ nejde v rámci regionálnej dopravy nijaká investícia.
Matej: Rozhodli politicky

Oslovili sme aj bývalého predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK (2005 – 2006) a predsedu dozornej rady ZSSK (2002 – 2004) Ondreja Mateja z Prešova.

Matej je bývalý poslanec Národnej rady SR, dopravný analytik, momentálne pôsobí ako predseda strany Doprava.

Podľa Mateja sa dá hovoriť „o diskriminácii občanov Slovenska okrem Žilinského kraja, lebo nemajú rovnaký prístup k verejným službám, a tým dochádza znovu k prehlbovaniu regionálnych rozdielov“.

Chudobný východ Slovenska sa tak stáva ešte chudobnejším.

Za tým, prečo 25 nových vlakov ide do Žiliny, vidí politiku: „Z môjho pohľadu ide o čiste politické rozhodnutie strany SNS, totižto je verejne známe, že ZSSK, a. s., osobný vlakový prepravca, patrí pod politickú kuratelu tejto strany. Pre Slovensko a jej obyvateľov je veľmi zlé, ak sa akékoľvek investície rozdeľujú do regiónov politicky a nie na základe skutočných potrieb, vlaky z eurofondov nevynímajúc.“

Podľa Mateja by bolo najsprávnejším riešením „umiestňovať nové vlaky rovnakým dielom do všetkých regiónov a zohľadniť pritom stav súčasných nevyhovujúcich vlakov a potenciál cestujúcich“.
Čo prišlo na východ

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nasadzuje nové vozidlá aj na východnom Slovensku. Konkrétne z Operačného programu Doprava 2007 – 2013 prišlo:

• 2 ks elektrických poschodových jednotiek (EPJ) radu 671 z EÚ P1 na trati Košice - Lipany, Košice - Čierna nad Tisou,

• 4 ks klasických osobných vozňov (2 ks Bdgteer, 2 ks Bdmpeer), ktoré sú z projektov EÚ 2D (Bdgteer) a EU 2E (Bdmpeer) na trati Košice – Kysak – Liptovský Mikuláš,

• 5 ks klasických osobných vozňov (3 ks Bdmpeer, 1 ks Bdgteer, 1 ks Bdteer) na trati Košice – Kysak – Liptovský Mikuláš,

• 5 ks klasických osobných vozňov (4 ks Bdteer, 1 ks Bdgteer) na trati Košice – Kysak – Poprad, Košice – Čierna nad Tisou.

Zdroj: Tomáš Kováč, riaditeľ odboru komunikácie a hovorca, Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.

Čo sa urobilo

Zrealizované a plánované investície (všetko s klimatizáciou) súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme zhruba 383 miliónov eur:

25 ks nových elektrických jednotiek (ucelený vlak)

· celkový objem: 160 miliónov eur

· predpokladané dodanie prvej jednotky: 2020 (dodávky 2020 – 2022)

· nasadzovanie: regionálna doprava Žilinský kraj

21 ks nových dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak)

· celkový objem: 77 miliónov eur

· predpokladané dodanie vozidiel: 2019 – 2021 (2 sú už v prevádzke)

· nasadzovanie: regionálna doprava Banskobystrický samosprávny kraj

5 nových elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň

· celkový objem eur: 38,8 milióna eur

· predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021

· nasadzovanie: Vysoké Tatry

35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Ampz (7 ks) a Bmpz (28 ks)

· celkový objem eur: cena za 1 ks približne 1,89 milióna eur

· predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021 (15 nových vozňov je už v prevádzke)

· nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz

· celkový objem eur: cena za 1 ks = 748 500 eur

· predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021 (15 modernizovaných vozňov je už v prevádzke)

· nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

34 ks diaľkových vozňov radu Apeer (14 ks) a Bpeer (20 ks) – renovácia vo vlastnej réžii

· celkový objem eur: 3,5 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)

· dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019 (30 renovovaných vozňov je už v prevádzke)

· nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Zdroj: Tlačová správa ZSSK, Nové vlaky pre Žilinský kraj už ich výrobca testuje na skúšobnej trati v Čechách, 24. 7. 2019

Nové vlaky pre Žilinu

25 jednotiek bude nasadených do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach s napájacím systémom 25kV/50 Hz a 3kV DC s maximálnou možnou prevádzkovou rýchlosťou do 160 km/h.

Jednotky budú dodané v rokoch 2020 až 2022, a to vo dvoch verziách:

· 13 ks elektrických jednotiek označených ako rad 661, ktoré budú zložené z troch vozňov. Celková dĺžka jednotky 80 m s kapacitou 247 sediacich cestujúcich

· 12 ks elektrických jednotiek označených ako rad 660, ktoré budú zložené zo štyroch vozňov. Celková dĺžka jednotky bude 106 m s kapacitou 343 sediacich cestujúcich.

Každý vozeň jednotky bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať tri hnacie podvozky. Tieto jednotky budú vychádzať z predchádzajúcich verzií jednotiek tohto výrobcu, ktoré sú v rôznych variantoch prevádzkované dopravcom České dráhy.

Zdroj: Tlačová správa ZSSK, Nové vlaky pre Žilinský kraj už ich výrobca testuje na skúšobnej trati v Čechách, 24. 7. 2019

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/22187150 ... uprav.html