Érsekov vlakový tender je nefér, napadneme ho, Leo Expres

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Érsekov vlakový tender je nefér, napadneme ho, Leo Expres

Odoslaťod rado » 14. Aug 2019 10:06

Érsekov vlakový tender je nefér, napadneme ho, tvrdí český dopravca Leo Express

13. augusta 2019 11:38, JÁN KOVÁČ
https://dennikn.sk/1551960/ersekov-vlak ... eo-express

Sľuby ministra dopravy Árpáda Érseka o liberalizácii osobných vlakov a o lepších službách sa môžu skončiť ako úplná blamáž.

Za svojho pôsobenia sa Érsek odhodlal spraviť a dokončiť iba jedinú súťaž, na konci ktorej by prevádzku na železnici mohla prebrať súkromná firma. Ide o lokálnu trať Žilina – Rajec. Aj tá však je teraz ohrozená.

Proti podmienkam tendra chce podať námietku český súkromný dopravca Leo Express.

Ten je už druhou významnou firmou, ktorá namieta, že ministerstvo v súťaži nastavilo príliš krátke termíny, ktoré dokáže plniť iba štátna Železničná spoločnosť Slovensko. „Podmienky súťaže neumožňujú vstup iných dopravcov okrem toho, ktorý na trase pôsobí už teraz. Do termínu 1. februára 2020 totiž nie je možné obstarať vozidlá či najať zamestnancov,“ povedal hovorca Leo Express Emil Sedlařík. Podmienky súťaže sú podľa neho diskriminačné a v rozpore so slovenským aj európskym právom. „Preto proti súťaži podáme námietku,“ povedal Sedlařík.

Prečo je to dôležité:

  • Liberalizáciu presadzuje Európska komisia ako nástroj na lepšie fungovanie osobnej vlakovej dopravy.
  • Na Slovensku sa to potvrdzuje. Vždy, keď na železnicu prišiel súkromník, prinieslo to pozitíva – lepšie služby, lacnejšie lístky, viac cestujúcich alebo úspory na strane štátu.
  • Súkromná firma by mohla fungovať efektívnejšie ako Železničná spoločnosť Slovensko. Štátna firma má nízku produktivitu práce a je vysoko závislá od štátnych dotácií.

Akú úlohu hrá čas:

Pred Leo Expressom podmienky Érsekovho tendra spochybnila aj ďalšia česká firma, RegioJet. Takisto vyhlásila, že časovo náročné podmienky vie plniť iba štátny dopravca.

RegioJet však tender napádať nebude. Už dávnejšie sa rozhodol, že sa do súťaže nezapojí. Nevyhovuje mu, že v súťaži je len jedna lokálna trať a nie súbor viacerých liniek v regióne.

Názor týchto dvoch súkromných dopravcov je relevantný už len tým, že práve oni sa v uplynulých ôsmich rokoch najviac zaujímali o slovenský trh. Navyše ide o veľké firmy, ktoré so svojimi osobnými vlakmi na vyspelom českom trhu jazdia už niekoľko rokov. Leo Express dosahuje tržby zhruba 10 miliónov eur, príjmy RegioJetu z predaja lístkov sa vlani priblížili k 60 miliónom.

Ministerstvo dopravy trvá na tom, že dopravcovia majú na prípravu času dosť. Trať Žilina – Rajec je totiž podľa hovorkyne Karolíny Duckej dopravne aj technologicky jednoduchá. „Obidve spoločnosti, rovnako aj iné subjekty, majú už vyše roka vedomosť, že rezort dopravy pripravuje podmienky na spustenie prevádzky na tejto trati s novým dopravcom, a preto zo strany uvedených spoločností nie je dôvod na kritiku,“ uviedla Ducká.

Do súťaže sa neprihlási ani autobusový dopravca Slovak Lines. Ten chcel v minulosti súťažiť o prevádzku vlakov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou v konzorciu s rakúskymi železnicami ÖBB. Dôvodom nezáujmu je podľa riaditeľa Slovak Lines Petra Sádovského zmena stratégie v rámci firmy. V prípade Slovak Lines teda nie je dôvodom nastavenie súťažných podmienok.

Z firiem, ktoré o slovenské trate javili záujem, sa do tendra chce prihlásiť autobusový dopravca Arriva, ktorý je dcérskou firmou nemeckých železníc Deutsche Bahn. „O prevádzku vlakových liniek na trati Žilina – Rajec sa budeme uchádzať a v úzkom časovom pásme, ktoré nám dáva vyhlásený tender k dispozícii, sa budeme usilovať podať kvalifikovanú ponuku,“ reagoval generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku László Ivan.

V Českých dráhach, ktoré tiež prichádzajú do úvahy ako možný záujemca, sa ešte nerozhodli, či sa tohto tendra zúčastnia.

Súvislosti:

Na prvej slovenskej trati Bratislava – Komárno začala jazdiť súkromná firma RegioJet v roku 2012. K zákazke sa dostala tak, že sa ministerstvu dopravy zaviazala jazdiť s nižšou dotáciou na kilometer. Pri tomto type liberalizácie vyhráva zákazku ten, kto od štátu pýta najnižšie dotácie na najazdený kilometer. Trať Bratislava – Komárno je jedinou na Slovensku, kde sa tento model doteraz uplatnil.

Druhá má byť až po ôsmich rokoch Žilina – Rajec.

Okrem toho tu je ešte model liberalizácie, ktorý je postavený na komerčnej prevádzke bez dotácií. Dopravca teda musí svoje náklady pokryť len z toho, čo zarobí na lístkoch. To sa dá iba na linkách, ktoré sú dostatočne naplnené.

Aj do tohto komerčného modelu sa zapojil RegioJet, tentoraz na trati Bratislava – Košice. Biznis plán sa mu však rozsypal, keď druhá Ficova vláda zaviedla bezplatné cestovné pre dôchodcov a študentov. Linky RegioJetu totiž ani pre tieto skupiny zadarmo neboli. Študenti a seniori preto presadli do štátnych rýchlikov, v ktorých mohli cestovať zadarmo. RegioJet, odkázaný na predaj cestovného, prišiel o cestujúcich a postupne sa z trate stiahol.

Na komerčnom princípe dnes preto na Slovensku jazdia už len IC vlaky štátnej Železničnej spoločnosti a medzinárodné rýchliky. Vo vnútroštátnej doprave je teda komerčný model otvárania trhu konkurencii po zavedení bezplatného cestovania mŕtvy.

To isté sa však dá povedať aj o prvom modeli liberalizácie, ktorého súčasťou sú dotácie. Za posledných dvoch vlád totiž žiadny z ministrov nepustil konkurenciu na žiadnu trať. Minister dopravy Ján Počiatek za druhej Ficovej vlády pripravil súťaž o trať Bratislava – Banská Bystrica, ale jeho nástupca Árpád Érsek ju zrušil. Prísľub, že podmienky tendra dopracuje a vyhlási súťaž nanovo, nedodržal.

Namiesto toho sľúbil súkromníkom tri menšie trate, z ktorých len jedna, Žilina – Rajec, sa teoreticky dá posunúť na súkromníka ešte pred koncom tohto volebného obdobia.

Čo bude nasledovať:

Táto súťaž je špeciálna tým, že na kroky ministerstva nemôže dohliadať Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Zákon o verejnom obstarávaní sa totiž na objednávanie vlakových liniek už nevzťahuje.

Leo Express preto nebude dávať námietku na ÚVO, ale na to isté ministerstvo dopravy, ktoré sporné súťažné podmienky vytvorilo.

Ak ministerstvo námietky zamietne, firma sa môže ešte odvolať. Ale opäť iba na ministerstvo dopravy. V odvolacom konaní bude rozhodovať samotný minister Érsek na návrh ministerskej komisie.

Prečo Érsek kontroluje samého seba? Podľa ÚVO je príčinou nariadenie Európskej komisie, na základe ktorého zo zákona o verejnom obstarávaní vypadli objednávky vlakovej dopravy. Preto ÚVO nemá na tento typ zákazky žiadny dosah.

Ministerstvo následne pravidlá na objednávanie vlakových spojov napísalo do svojho zákona o doprave na dráhach, v ktorom si všetky kompetencie vrátane kontroly zobralo pod seba.

ÚVO sa taká silná pozícia nepáčila a snažil sa ju oslabiť počas medzirezortného pripomienkového konania. „Úrad prostredníctvom 9 pripomienok odporučil opatrenia, ktorými by sa zákon čo najviac priblížil pravidlám verejného obstarávania – dodržanie princípu transparentnosti, nezávislého preskúmania a hospodárnosti,“ povedala hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková. Napríklad navrhol, aby o námietkových konaniach rozhodoval nejaký nezávislý orgán, nie ministerstvo. To však podľa nej túto pripomienku neakceptovalo.

O námietke dopravcu Leo Express bude teda rozhodovať iba Érsek. Ak ju zamietne, dôsledkom bude súťaž s nízkym počtom uchádzačov, čoho výsledkom môžu byť aj menej výhodné podmienky pre štát.

Ak jej vyhovie a termín predĺži, liberalizácia žilinskej trate sa pravdepodobne posunie do obdobia budúcej vlády. Pre Érseka to bude znamenať, že za svojho funkčného obdobia nedotiahne ani malú súťaž na žilinskú lokálku. Tu treba pripomenúť, že ministrom bol takmer celé volebné obdobie, počas ktorého vyhlasoval, že liberalizácia tratí je jeho prioritou.

Prečo súťaž nezverejnilo skôr a nedalo dopravcom viac času na prípravu? Ministerstvo tvrdí, že o svojom pláne spraviť súťaž informovali už pred vyše rokom, ako aj to, že ju chceli dobre pripraviť, aby prebehla bez komplikácií.

Základné fakty o zákazke
Trať medzi Žilinou a Rajcom má 21 kilometrov.
Víťaz súťaže by ju mal obsluhovať 10 rokov.
Prevziať ju má od 1. februára 2020.
Ročná odmena pre dopravcu by mala byť takmer 1,3 milióna eur. Ministerstvo totiž počíta s objemom prepravy 160-tisíc vlakokilometrov a odmenou 7,87 eura na vlakokilometer.
Obrázok používateľa
rado
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 907
Obrázky: 6
Založený: 27. Feb 2008 21:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.