Názor Petra Kremského: Prečo sa Slovensko upchalo

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Názor Petra Kremského: Prečo sa Slovensko upchalo

Odoslaťod mirecko255 » 19. Aug 2019 19:16

V rubrike Politická aréna uverejňujeme komentáre zástupcov strán na aktuálne témy. Dnes píše Peter Kremský z analytického tímu OĽaNO.
Nielen v okolí Bratislavy, hodiny sa stojí v každej časti Slovenska – na Kysuciach, pod Strečnom, v Ružomberku, na Orave, pri Prešove, Košiciach, ale aj okolo Zvolena, na Horehroní či na Považí.

Každý, kto viac cestuje, si neraz kladie otázku: prečo sa na Slovensku cesty stavajú alebo opravujú až vtedy, keď sa už ozaj inak nedá, keď je už nie že o päť minút dvanásť, ale aspoň 20 minút po dvanástej?

Prečo všelikde na svete dokážu myslieť roky dopredu, len tu u nás stále chytáme zajaca za chvost?

Odpoveď je zložitá. Prispieva k tomu viac vecí – neschopnosť zodpovedných, vypočítavosť špekulantov, ale aj ľahostajnosť občanov. Jedno s druhým súvisí, priam to na seba nadväzuje.

Dopravné kolapsy sú asi najviac hmatateľným odrazom biedneho fungovania Slovenska a trestom za to, že politikom nechávame priveľa slobody.

Flegmatické Kysuce
Príklad za všetky. Keď v roku 2007 vtedajší premiér Róbert Fico otváral nový závod Kia pri Žiline, sľuboval hory-doly. Jeden zo sľubov, ktorý Kórejcov na Považie prilákal, bola aj dostavba diaľnice D1 od Bratislavy a jej pokračovanie D3 cez Kysuce na Moravu a do Poľska.

Hlavne preto, že v Nošoviciach pri Frýdku-Místku stavali sesterský závod Hyundai, s ktorým si Kia navzájom dodáva motory, prevodovky a ďalšie súčiastky. Očakávalo sa, že pribudnú stovky a tisíce kamiónov.

Ešte v roku 2007 vláda hovorila o tom, že diaľnica cez Kysuce je priorita, preto „by sa napriek horským úsekom mala dostavať najneskôr do roku 2014“.

Realita? Máme rok 2019, dostavaných je akurát pár najdrahších úsekov na severe, ktoré však smerujú do Poľska.

Stovky kamiónov denne sa trmácajú po úzkych cestách cez mestečká a dediny, ničia cesty, vzduch, vytvárajú hluk a zápchy. Tie sa stali takmer každodennou realitou, ráno do Žiliny a poobede z mesta sa ide zásadne krokom.

Najhustejšie obývané úseky okolo Kysuckého Nového Mesta trpia haváriami a často až úplným kolapsom dopravy.

Čerešnička na torte? Národná diaľničná spoločnosť stále nevie, stále rozhoduje, kadiaľ vlastne diaľnica povedie. Potom ju budú projektovať, súťažiť a možno aj stavať. Keď sa nájdu peniaze. Predbežne vraj má byť hotová v roku 2026.

Diagnóza ľahostajnosť
Ako sa môže stať, že niečo, čo bolo na Kysuciach životne potrebné už v roku 2009, sa ešte ani o 10 rokov neskôr nepohlo? Zlé jazyky hovoria, že kysuckú diaľnicu naprojektovali tak, aby bola čo najdrahšia – s kopou mostov a tunelov. Keď sa potom zistilo, že sa na to nenájdu peniaze, museli sa plány hodiť do koša a začať odznovu – lacnejšie a jednoduchšie.

Chamtivosť politikov a štátnych manažérov v spojení s neschopnosťou vecami pohnúť a dotiahnuť ich do výsledku, ktorý občanom naozaj zlepší život – to je diagnóza, ktorá Slovensko upcháva. Aj občania však majú svoju diagnózu – ľahostajnosť.

Ak by v nejakej inej krajine stavali takúto dôležitú cestu v takom preťaženom regióne desať rokov, jeho obyvatelia by už blokovali cesty, stanovali pred úradom vlády a možno aj držali hladovku.

Na Slovensku je to však tak, že občania stratia každý deň hodinu v zápche, v aute si pofrflú na politikov, že nestavajú a keď prídu voľby, zas to hodia tým istým ako celé roky predtým. Veď hádam už dačo spravia, keď sľúbili, nie? Kysučania sú toho žiarivým príkladom.

Najeme sa zo sľubov
Ale podobne ľahostajne k svojmu životu sa správajú aj obyvatelia Ružomberka, Prešova, Zvolena, či Žiliny alebo Hornej Nitry.

Nezdá sa, že by sa dlhé roky, čo ich politici kŕmia výhovorkami, nejako odrazili na volebných výsledkoch v spomínaných regiónoch. Prečo by sa potom politici menili? Stačí nasľubovať a na výsledky nikto nehľadí...

Najnovšie takýto scenár čaká okolie Bratislavy, ale aj každého, kto do nej cestuje. Fajn, obchvat Bratislavy sa vďaka dostatku odpadu stavia, ale napojenie D4 na terajšiu D1 od Trnavy bude trvať ešte veľa rokov.

Politici totiž zahli finančnej skupine, ktorá si svoje pozemky chcela napojiť na diaľničnú križovatku Triblavina. Zmenili teda projekt a teraz zas pozemky chýbajú štátu.

Nová diaľnica tak na pár rokov skončí v poli a kamióny sa budú ďalej veselo voziť cez Prístavný most a zapchávať celú Bratislavu. A obyvatelia seneckého okresu či Žitného ostrova budú ďalej hodiny trčať v plaziacom sa aute.

Lenže pri voľbách to opäť hodia tým svojim vrátane terajšieho ministra dopravy. Je skvelé vládnuť národu, ktorý sa o svoj osud nezaujíma a stačia mu len chlieb a hry...

https://www.aktuality.sk/clanok/717047/ ... o-upchalo/
mirecko255
diskutujúci
 
Príspevky: 130
Založený: 02. Dec 2015 08:38

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.