Hrozí ďalšie niekoľkoročné meškanie diaľnice? Jasnú odpoveď

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Hrozí ďalšie niekoľkoročné meškanie diaľnice? Jasnú odpoveď

Odoslaťod babar » 13. Sep 2019 08:17

Hrozí ďalšie niekoľkoročné meškanie diaľnice? Jasnú odpoveď sme nedostali

Hrozí ďalšie niekoľkoročné meškanie diaľnice? Jasnú odpoveď sme nedostali
Diaľničný obchvat D4 rastie, no hrozí, že ostane bez napojenia. Pohľad z mosta, ktorý vedie ponad D4 smerom k mohyle M. R. Štefánika pri bratislavskom letisku.5fotiek v galérii
Diaľničný obchvat D4 rastie, no hrozí, že ostane bez napojenia. Pohľad z mosta, ktorý vedie ponad D4 smerom k mohyle M. R. Štefánika pri bratislavskom letisku.
Zdroj: Aktuality.sk
Miro Grman
Kto do akej miery pochybil, rozhodne arbitráž.
„Nikto dnes nepochybuje o tom, že veľký diaľničný obchvat Bratislavy je absolútne nevyhnutné postaviť čo najskôr,“ napísal v januári 2015 vtedajší minister dopravy Ján Počiatek.

Necelých päť rokov od tohto vyhlásenia je jasné, že diaľničný obchvat D4 nebude postavený čo najskôr, ale s výrazným oneskorením.

Otvorene o tom hovorí už aj staviteľ – D4R7 Construction na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Z meškania viní štát, ktorý zlyhal v príprave prepojenia obchvatu s existujúcou diaľnicou D1.

Na strane druhej, D4R7 Construction načas nepostaví ani most ponad Dunaj.

A aby toho nebolo málo, medzi ministerstvom dopravy a staviteľom sa rozhorel spor o azbest, ktorý našli kontrolóri v časti násypu D4.

Miesto, kde by sa mala D4 križovať s D1 – pohľad od D1 na Vajnory. D4R7 Construction už s prácami výrazne postúpila, Národná diaľničná spoločnosť ešte ani nezačala:

Problém číslo 1
D4R7 Construction získala zákazku na budovanie bratislavského obchvatu a rýchlostnej cesty R7 k Šamorínu v máji 2016, keď sa v zmluve zaviazala, že dielo postaví cez PPP projekt (cesty postaví a bude prevádzkovať z vlastného a štát ich bude postupne splácať), a to do konca roka 2020.

No keď v lokalite, kadiaľ aktuálne stavajú trojkilometrové súmostie, boli v máji 2017 ešte len vypílené stromy, začala sa vynárať otázka, ako chce staviteľ takú veľkú stavbu dokončiť načas.

Už dlhšie je jasné, že termín nedodrží. Kedy bude most hotový, nevedno.

„Spoločnosť D4R7 sa nemôže vyjadriť k presnému dátumu,“ napísali zástupcovia spoločnosti pre Aktuality.sk.

Na vine je vraj štát, ktorý nedodržal svoje záväzky pri vydávaní stavebných povolení.

Voči tomu sa však v máji 2019 ohradil minister dopravy Árpád Érsek, podľa ktorého malo D4R7 Construction už krátko po podpise koncesnej zmluvy k dispozícii viacero úsekov, kde sa mohlo začať stavať okamžite.

Lokalita, kde budujú súmostie ponad Dunaj:

5fotiek v galérii
Zdroj: aktuality.sk
5fotiek v galérii
Zdroj: Aktuality.sk
5fotiek v galérii
Zdroj: Aktuality.sk
Problém číslo 2
V roku 2018 sa práce na D4 a R7 predsa len rozbehli vo vysokom tempe. Pribúdali výkopy aj násypy, objavovali sa betónové konštrukcie.

Objavili sa však aj nespokojné hlasy. Aktivisti upozornili nielen na to, že dielo bude napokon vyzerať inak, než sa predpokladalo v dávnejších plánoch, ale aj na snahu neprimerane skresávať náklady na stavbu.

Spoločnosť D4R7 Construction nakúpila do násypov aj materiál, v ktorom boli plasty, stavebný odpad, nechýbali dokonca podozrenia na kontamináciu ropnými látkami. Súkromný staviteľ navyše ťažil štrk neraz čo najbližšie k budúcej ceste, a to spôsobom, ktorý bol podľa aktivistov protizákonný.

Ministerstvo dopravy mesiace nezasahovalo – vraj ak súkromný staviteľ pri budovaní cesty pochybí, nedostane peniaze.

Na jar roka 2019 predsa len vyslalo na stavbu vlastnú kontrolu a tá na jednom z úsekov odhalila v násypoch azbest. Spoločnosť D4R7 Construction mala následne materiál obsahujúci azbest spod budúcej diaľnice odviezť a nahradiť ho zmesami podľa platných technických noriem.

Súkromný staviteľ však zatiaľ nič neodviezol a z jeho odpovede nie je zrejmé, či sa na niečo také vôbec chystá.

„Nálezy na približne 500 metrov dlhom úseku diaľnice D4 – ako sa potvrdilo aj našimi novými testami realizovanými akreditovanými nezávislými odborníkmi – nepoškodzujú životné prostredie ani zdravie. Intenzívne však pracujeme na riešení tejto záležitosti,“ reagovali stavitelia.

Problém číslo 3
Tretím problémom, ktorý znemožní dostavať D4 podľa schváleného harmonogramu, je križovanie obchvatu s diaľnicou D1. Štátna Národná diaľničná spoločnosť totiž mala diaľnicu D1 nadvihnúť, aby popod ňu mohla viesť D4.

„Národná diaľničná spoločnosť (NDS) mala dokončiť potrebné práce na D1 v januári tohto roku, tak aby bolo možné v tomto bode vybudovať novú diaľnicu D4 a prepojiť ju s existujúcou D1-kou. Svoju časť prác na križovatke však nedodali,“ upozornila D4R7 Construction.

Jednou z príčin zlyhania štátu je dianie na budovanej križovatke Triblavina, ktorá je neďaleko plánovaného prepojenia D4 s D1. Niekdajšie vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti v roku 2015 znenazdajky zmenilo pôvodný projekt výstavby a znevýhodnilo tak niektorých developerov vlastniacich pozemky v okolí diaľnice.

Následne jeden z nich odmietol štátu predať parcelu, bez ktorej nie je možné D1 upraviť tak, aby sa dala prepojiť s D4. A keďže diaľničná spoločnosť podľa aktivistov zmenila projekt Triblaviny nezákonným spôsobom, štát zatiaľ nenašiel právne páky, ako získať pozemok, ktorý potrebuje.

Výstavba obchvatu D4/R75fotiek v galérii
Výstavba obchvatu D4/R7
Zdroj: D4R7 Construction
Granát, ktorý vybuchne po voľbách
Meškanie štátu pri vydávaní stavebných povolení a najmä zlyhanie v príprave prepojenia D1 s D4 poskytlo spoločnosti D4R7 Construction silné tromfy. Tá už aj spustila procedúru arbitráže pred medzinárodným rozhodcovským súdom.

Kým na začiatku výstavby sa zdal byť vo výhodnejšej pozícii štát, keďže v prípade pochybenia staviteľa mohol odmietnuť dielo preplatiť, aktuálne sa v arbitráži rozhodne, kto do akej miery pochybil a kto komu bude platiť odškodné.

Následky sporu bude zrejme znášať nasledujúca vláda.

Hrozí, že sa zopakuje situácia z okolia Žiliny. Tam ešte niekoľko rokov ostane ľadom už hotový úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za 426 miliónov eur, pretože diaľničná spoločnosť neustriehla výstavbu nadväzujúceho úseku Lietavská Lúčka – Dubná skala, súčasťou ktorého je tunel Višňové.

Pri Bratislave by D4R7 Construction už do budúcoročných volieb mala dokončiť niektoré úseky rýchlostnej cesty R7, ale bez nového mosta ponad Dunaj z nej nebude možné odbočiť doľava smerom na Maďarsko a Rakúsko a bez prepojenia s D1 ani doprava v smere na Trnavu.

https://www.aktuality.sk/clanok/722174/ ... nedostali/
Taliani maju viac tunelov okolo jedneho jazera ako mi na celom slovensku! https://youtu.be/cQb5CPNFOio
Obrázok používateľa
babar
diskutujúci
 
Príspevky: 176
Obrázky: 8
Založený: 03. Máj 2014 16:39

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: random a 3 hostí.