Súboj o dopravu v Žilinskom kraji: župa chce šetriť, dopravc

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Súboj o dopravu v Žilinskom kraji: župa chce šetriť, dopravc

Odoslaťod EmBe » 18. Sep 2019 09:22

Súboj o dopravu v Žilinskom kraji: župa chce šetriť, dopravcovia sú proti

Súťaž na autobusových dopravcov, ktorú spustila Žilinská župa, je pod paľbou kritiky. Vedenie kraja by chcelo presne vedieť, koľko má za linky platiť. Dopravcovia tvrdia, že dopredu to povedať nevedia. Mohlo by sa stať, že od decembra nebude mať kto voziť cestujúcich.
Autobusovú dopravu v okolí Žiliny, Turca a Kysúc má už desať rokov pod palcom podnikateľ George Trabelssie, ktorý bol blízkym človekom bývalého predsedu SNS Jána Slotu. Zmluvu dostala Trabelssieho firma SAD Žilina bez verejnej súťaže, podpísal ju bývalý župan Juraj Blanár zo Smeru.

Zmluva v decembri vyprší, ale Blanárova nástupníčka Erika Jurinová z OĽaNO ju nechcela automaticky predĺžiť. Vypísala súťaž na nových dopravcov, aby sa ich výber viac sprehľadnil. Trabelssie, ako aj ďalší dopravca tender napadli na Úrade pre verejné obstarávanie. Županka si myslí, že podnikateľ to urobil preto, aby tender skomplikoval a župa by napokon musela podpísať predĺženie pôvodnej zmuvy.

Kameň úrazu
Dopravcovia spochybnili časť novej súťaže, v ktorej kraj hľadá dopravcu na Kysuce a Oravu. Nepáči sa im, že výsledkom tendra má byť zmuva, ktorou by sa zmenili pravidlá znášania prípadných strát z prevádzkovania dopravy. V pôvodnej zmluve to mali ošetrené tak, že župa napokon doplatila dopravcovi všetky náklady, ktoré s prevádzkovaním autobusovej linky mal.

Županka Jurinová hovorí, že kraj doteraz nikdy nevedel, koľko nakoniec za dopravu zaplatí. Napríklad tento rok župa počíta s náhradou dopravcom vo výške 22-miliónov eur. Pôvodný predpoklad bol ale o dva milióny nižší.

„Teraz sme to chceli obrátiť – vy si spočítajte svoje náklady, zvážte si svoje riziko, stanovte si jednotkovú cenu za tarifný kilometer tak, aby ste v ňom mali zakalkulované všetko a dohodnutú sumu vám vyplatíme. A takáto zmena sa dopravcom nepáči aj keď takáto forma súťaží funguje bežne u našich susedov, vlastne kdekoľvek po Európe,“ vysvetľuje Jurinová.

Trabelssie takýto model napáda preto, že ho považuje za nefunkčný. Podľa neho sa cena za kilometer dopravy nedá dopredu presne stanoviť, pretože ju významne ovplyvňujú sezónne výkyvy ceny nafty a rast miezd. Ako príklad uvádza situáciu v susednej Českej republike.

„V Česku nastala situácia, že urobili tender na kilometer. Sociálna politika štátu potom tlačila minimálnu mzdu hore. Nárast miezd už nebol krytý v cene kilometra a náklady boli oveľa vyššie. Potom tam začali štrajky a museli meniť zákon, kde štát dával mimoriadne dotácie vyššiemu územnému celku,“ hovorí George Trabelssie, majiteľ žilinskej SAD-ky. Zároveň tvrdí, že vo svojich námietkach na ÚVO nenamieta podmienky súťaže, ale princíp následnej zmluvy.

Dopravcovia so svojimi námietkami voči súťaži podľa týchto nových pravidiel neuspeli, ÚVO ich zamietol. Trabelssie sa ale nevzdal a podal odvolanie, takže prípad rieši Rada ÚVO.

Čo sa môže stať
O osude tendrov by mala Rada ÚVO rozhodnúť v najbližších dňoch.

„Rada ÚVO ešte o danej veci nerozhodla. O rozhodnutí v danej veci bude informovaná aj verejnosť zverejnením rozhodnutia na webe úradu. Dovoľte mi vysvetliť, že vyjadrovanie sa k tejto téme limituje aktuálny stav živého konania,“ reagovala hovorkyňa ÚVO Jana Zvončeková.

Práve verdiktu Rady ÚVO sa obáva županka Jurinová. George Trabelssie mal blízko k vládnej SNS, čo môže mať podľa nej vplyv na rozhodovanie Rady ÚVO. Môže sa pritom stať, že úrad súťaž zamietne v prospech žilinskej SAD-ky.

„Dôležité je si uvedomiť, kto je v Rade ÚVO. Sú to politickí nominanti. Máme vážne podozrenia, že tento orgán bude rozhodovať politicky,“ povedala nedávno Jurinová na tlačovke.

Trabelssieho kroky považuje za obštrukcie, ktoré robí preto, lebo mu automaticky nepredĺžili zmluvu. „Tento stav vnímame ako formu boja proti súťaži a prejavenie nespokojnosti s verejnou súťažou, teda že nechceme a nemôžeme podpísať dodatok so SAD Žilina na ďalších päť rokov,“ uviedla pre Aktuality.sk Jurinová.

Trabelssie ale hovorí, že na podnet mali legitímny nárok. „My sme napadli súťaž Kysuce – Orava v rámci nášho legitímneho práva prejavenia názoru. Potom sme boli obvinení, že robíme obštrukcie.“
Kraj sa rozdelí po novom
V súčastnosti v Žilinskom kraji zabezpečujú autobusovú dopravu dve spoločnosti. SAD Žilina rozváža cestujúcich po okolí Žiliny, na Kysuciach a v Turci. Druhá spoločnosť Arriva zabezpečuje autobusovú dopravu na Orave a Liptove. Županka Jurinová by chcela zmeniť územia jednotlivých dopravcov tak, aby viac kopírovali prirodzené regióny kraja. Súťaž preto rozdelila na tri časti.

„Máme 5 prirodzených regiónov. Chceli sme, aby bola možnosť prihlásiť sa na každý jeden z nich. Súťažíme teda 5 regiónov v troch súťažiach. Samostatne sa súťaží Liptov, Orava a Kysuce sú spolu, rovnako Martin a Považie,“ hovorí županka.

Po novom by teda rovnaký dopravca zabezpečoval dopravu v dvoch najsevernejších regiónoch Žilinského kraja – na Kysuciach aj Orave. To by bola výrazná zmena oproti súčasnosti, keď na Kysuce jazdia autobusy Trabelssieho SAD-ky a na Oravu jazdí Arriva. Práve tento tender dopravcovia spochybňujú. Druhá súťaž, ktorá zahŕňala oblasť Turca a Považia (okolie Žiliny), už župa zrušila, pretože sa do nej nikto neprihlásil.

„Keď Rada ÚVO, rozhodne v prospech župy, tak bude pokračovať tender Kysuce – Orava, ale nič sa nezmení na tom, že Žilina – Turiec nemá od 1. decembra dopravcu. Sme ochotní rokovať o zmluve v duchu nariadenia Rady Európy a sme ochotní pustiť župu do maximálnej kontroly našich nákladov,“ ponúka sa Trabelssie.

Zatiaľ by mala pokračovať len súťaž na autobusového dopravcu na Liptove, do ktorej sa prihlásila Arriva.

Možný scenár – žaloby
Rozhodnutie Rady ÚVO nie je dôležité len pre Žilinský kraj, podľa Eriky Jurinovej môže mať dosah na rozhodovanie o doprave aj v ostatných regiónoch Slovenska.

„To, ako Rada ÚVO rozhodne, môže potom motivovať a ovplyvňovať ostatné kraje. Keď našu vec zruší ÚVO, tak ostatné kraje sa do transparentnej súťaže akože púšťať nemajú?“ kladie si otázku županka.

Ak by Rada ÚVO súťaž zrušila, bol by to podľa nej unikát Európskej únie. V prvostupňovom rozhodnutí totiž ÚVO potvrdilo správnosť a zákonnosť pri vypísaní súťaže.

Žilinská župa sa tiež obáva, že ak prímestská autobusová súťaž nebude riadne vysúťažená, Európska únia ju zažaluje. Aj kraj sa pritom chce brániť žalobou.

„Ak ÚVO zamietne našu súťaž, musíme sa brániť a podáme správnu žalobu na zrušenie rozhodnutia Rady ÚVO spolu s neodkladným opatrením na pozastavenie účinnosti tohto rozhodnutia,“ povedala Jurinová.

Trabelssiemu sa ale takýto možný krok župy nepáči.

„Nemyslím si, že je správne, aby sme sa na Slovensku začali vyhrážať štátnemu úradu pred jeho rozhodnutím. Nemyslím si, že toto je dobrá cesta.“

Názor Zväzu autobusovej dopravy na tento problém sa nám nepodarilo získať. Organizácia nám na otázky neodpovedala.

Budova Žilinského samosprávneho kraja.5fotiek v galérii
Budova Žilinského samosprávneho kraja.
Zdroj: Tibor Habo/Aktuality.sk
Ďalšou obštrukciou má byť autobusová stanica
Budúca preprava nie je jediný problém, ktorý trápi žilinskú župu. Žilinská autobusová stanica je vo vlastníctve akciovky Organizátor RIDS, ktorá je tiež vo vlastníctve Georgea Trabelssieho. Župe sa nepáči, že firma zvýšila poplatky za vstup ostatných autobusov do jej priestorov a vec vníma ako taktický krok žilinského podnikateľa.

„Keď sa vo februári 2018 ohlásilo verejné obstarávanie, vzápätí nám od firmy prišiel list, kde nás informoval, že sa trojnásobne zvyšujú poplatky za vjazdy na autobusové stanice. Viem, že to bude 600-tisíc navyše v rozpočte každý rok. Čo sa týka verejnej dopravy, bude toto navýšenie cez princíp ekonomicky oprávnených nákladov podľa aktuálnej zmluvy uhradené župou ako strata dopravcu,“ obáva sa županka Erika Jurinová. Podľa nej žilinský podnikateľ ničím nezdôvodnil navýšenie poplatkov.

Trabelssie sa ale bráni, že náklady spoločnosti rástli a ceny za vstupy autobusov rástli na celom Slovensku.

„Nie sme najdrahší ani najlacnejší. Teraz sme si určili cenu 3,20 € z 1,90 € za vstup autobusu do stanice. Je to normálny nárast. Časť z toho poplatku dávame aj na zveľadenie infraštruktúry stanice nekomerčného charakteru,“ uvádza Trabelssie. Ako príklad uvádza autobusovú stanicu v Dubnici nad Váhom.

Podľa vedenia župy ale žiadnu obnovu na žilinskej stanici vidieť nie je.

Čo prekáža Žilinskému samosprávnemu kraju na Rade ÚVO?



Županka Erika Jurinová zvolala začiatkom septembra tlačovú besedu na tému obstarávania autobusovej dopravy v žilinskej župe. Celý spor sa dostal až na Radu Úradu pre verejné obstarávanie. Kraj má teraz obavy, že úrad môže vec skončiť v jeho neprospech.



Dôvodom majú byť Jurinovej podozrenia, že v Rade ÚVO sedia politickí nominanti. Ako príklad na tlačovke zazneli mená Nina Komorníková, Milan Brach a Juraj Bugala, ktorých väzby majú siahať k oligarchovi Ivanovi Kmotríkovi. Práve Bugala bol v minulosti jeho právnikom.



Média neraz v minulosti pripisovali Kmotríkovi väzby na stranu SNS. Hospodárske noviny zas Trabelssieho označili za blízkeho človeka Jána Slotu – bývalého predsedu SNS.

Z toho dôvodu sa predstavitelia župy obávajú, že rada rozhodne v prospech podnikateľa, nie ľudí.



„Dovoľte zdôrazniť, že orgán, ktorý o danej veci rozhoduje je rada, teda kolektívny orgán, ktorý sa skladá najmä z externých členov nominovaných vládou. Je na každom členovi, aký názor v danej veci pri hlasovaní prejaví. Čo sa týka predsedu úradu Miroslava Hliváka, ktorý je zároveň aj predsedom rady, dovoľte mi uviesť, že jeho hlasovanie sa vždy riadi právnym názorom založeným na odbornom a nezávislom posúdení veci a pri hlasovaní vždy prejavuje úctu ku všetkým princípom zákona o verejnom obstarávaní, ktorý má vytvárať podmienky pre férovú a čo najširšiu hospodársku súťaž,“ reagovala hovorkyňa ÚVO Jana Zvončeková na otázku nezávislosti Rady ÚVO.

https://www.aktuality.sk/clanok/723240/ ... =m.azet.sk
Obrázok používateľa
EmBe
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 987
Obrázky: 1112
Založený: 24. Jan 2010 21:33
Bydlisko: ZA/ZV

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: nevo83 a 5 hostí.