Preťažený Most pri Bratislave si oddýchne. [celý článok]

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Preťažený Most pri Bratislave si oddýchne. [celý článok]

Odoslaťod rado » 20. Sep 2019 20:13

Preťažený Most pri Bratislave si oddýchne. Okolo obce dokončujú obchvat
Cez dedinu budú dočasne jazdiť len autobusy.

19. sep 2019 o 15:46 MAREK PORACKÝ
https://ekonomika.sme.sk/c/22214677/pre ... chvat.html

BRATISLAVA. Patrí medzi najviac vyťažené cesty, smerujúce do Bratislavy. Denne po nej prejde približne 15-tisíc áut, používajú ju najmä obyvatelia Malinova, Tomášova a Studeného.

Obci Mostu pri Bratislave, v ktorom žije bezmála 3 500 ľudí, by sa malo od začiatku októbra uľaviť. V tom čase otvoria obchvat, ktorý dopravu z obce odkloní.

Stavba je súčasťou projektu nultého obchvatu hlavného mesta. Teda diaľnice D4 od Jaroviec po Raču a rýchlostnej cesty R7 od Holíc po Bratislavu, ktorú stavia konzorcium D4R7 Construction okolo španielskej spoločnosti Cintra.

Cestu cez obec odstavia

Obchvat Mostu pri Bratislave sa začína niekoľko desiatok metrov pred obcou v smere od Štvrtka na Ostrove odklonom z existujúcej cesty (II/572) a končí sa tesne pred Bratislavou, kde sa na ňu opäť pripája.

Nová komunikácia v dĺžke štyri a pol kilometra bude mať po jednom jazdnom pruhu v každom smere a vodiči po nej budú môcť jazdiť 90-kilometrovou rýchlosťou.

Stavbári sprístupňujú obchvat najmä preto, aby mohli časť súčasnej cesty z Mosta do hlavného mesta odstaviť. Chcú na nej postaviť most cez budúcu diaľnicu D4. Dokončiť ho majú do leta budúceho roka.

Keď sa motoristi z Mosta budú chcieť dostať do Bratislavy, budú musieť z dediny vyjsť smerom na Štvrtok na Ostrove a po 350 metroch odbočiť na obchvat.

Cez obec budú môcť jazdiť iba autobusy prímestskej dopravy. Stavbári pre ne popri pôvodnej ceste vybudovali dočasnú obchádzkovú trasu.

Starosta Mosta pri Bratislave František Mastný vo vylúčení dopravy cez obec veľký problém nevidí. Hovorí, že sa im aspoň vytvorí priestor na realizáciu iných infraštruktúrnych projektov. Tvrdí, že za ten čas dokážu v obci urobiť nejaké úpravy, ktoré by inak nestihli.

Jednou z nich je odbočovací pruh k novej obytnej zóne, ktorý má vybudovať jej investor. „Za ten čas [kým bude premávka v dedine odstavená] stihne cestu vyfrézovať a napojiť asfalty,“ vysvetľuje starosta.

Ako to bude s kolónami

Nový obchvat obce nebude len dočasné riešenie. D4R7 Construction sľubuje, že motoristi ho budú môcť využívať aj po tom, keď dokončí nový most ponad budúcu diaľnicu. Vo finále tak vodiči z Malinova či Štvrtka na Ostrove budú mať k dispozícii dve cesty.

Podľa Mastného obchvat pomôže obci najmä potom, keď sa opätovne obnoví premávka na starej ceste. „Cez obchvat by mali jazdiť nákladné autá, ktoré v obci jazdia šialenou rýchlosťou,“ vraví.

Otázka je, do akej miery obchvat Mosta pomôže so zápchami do hlavného mesta. V súčasnosti sa šoféri najmä počas pracovného týždňa od pol siedmej do ôsmej hodiny ráno v Moste často zdržia aj pol hodinu, kým prídu do Bratislavy - a ak je na ceste nehoda, tak aj dlhšie.

Keď budú šoféri jazdiť po obchvate Mosta, môže to, paradoxne, zhoršiť dopravnú situáciu v inej lokalite.

„Premávka sa stane plynulejšou, doprava sa môže o niečo zrýchliť, a teda do Bratislavy bude prichádzať o niečo viac áut, čím sa môže vytvárať lievik na vjazde do hlavného mesta na Ráztočnej ulici vo Vrakuni,“ myslí si Ľuboš Kasala zo Zelenej vlny RTVS.

„Obchvat Mosta pri Bratislave premávku v obci určite odľahčí, no zhustenie premávky sa presunie bližšie k Bratislave, najmä na pokračujúce trasy, ktoré vedú do centra,“ súhlasí Viliam Brtáň z dopravného servisu Stella Centrum.

V čase dopravnej špičky Zelená vlna na Ráztočnej (i Hradskej) ulici zaznamenáva kolóny v desiatkach minút. Keď sa stane nehoda, zdržania sú podstatne dlhšie.

Najprv R7, potom D4

Problém so zdržaniami je pálčivý aj na úseku od Holíc po Bratislavu, kde sa stavia rýchlostná cesta R7. Kým počas prázdnin čakali vodiči v kolónach od desiatich do dvadsiatich minút, teraz je to dvojnásobne viac.

Úľavu zrejme prinesie až R7, ktorá by podľa plánov mala byť hotová začiatkom budúceho roka. Diaľnicu D4, od ktorej sa očakáva aj prínos pre hlavné mesto, majú stavbári dokončiť v roku 2021.

Celkovo sa v rámci projektu nultého obchvatu v okolí Bratislavy postaví približne 60 kilometrov autostrád. Štát ho financuje prostredníctvom PPP partnerstva, bude ho postupne splácať počas nasledujúcich 30 rokov. Celkovo ho vyjde na 1,8 miliardy eur.
Obrázok používateľa
rado
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 898
Obrázky: 6
Založený: 27. Feb 2008 21:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.