Nepoddajný investor zahnal diaľničiarov do úzkych

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Nepoddajný investor zahnal diaľničiarov do úzkych

Odoslaťod juancarlos » 25. Sep 2019 10:21

Nepoddajný investor zahnal diaľničiarov do úzkych

Štát zatiaľ nedokázal získať parcelu, bez ktorej hrozí nevídané fiasko bratislavského obchvatu za stámilióny eur.

Niekoľkoročné meškanie, chýbajúce napojenie a priama hrozba pre diaľničný obchvat za stámilióny eur.

Kroky Národnej diaľničnej spoločnosti pri výstavbe križovatky Triblavina na dohľad od Bratislavy spôsobili už nejednému šoférovi infarktové stavy.

A stále ešte nie je koniec.

Počiatek, Stromček a Gajdoš

Pomenovanie Triblavina dlhé roky poznali asi len miestni, prípadne nedočkaví dovolenkári, ktorých po návrate zo zahraničia zvykli šoféri autobusov „vyvenčiť“ na prvom odpočívadle za Bratislavou.

V roku 2015 odpočívadlo zbúrali a začali sa práce na križovatke. A to podľa projektu, ktorý začali pripravovať ešte pred rokom 2010. V ňom sa počítalo s rozšírením diaľnice D1 z troch provizórnych pruhov každým smerom na riadne tri pruhy a pribudnúť mali súbežné cesty — takzvané kolektory.

Lenže v spomínanom roku 2015 sa práce na Triblavine nielen začali, ale na dlhý čas aj skončili. Národná diaľničná spoločnosť totiž projekt odrazu zmenila a nariadila namiesto troch pruhov diaľnicu rozšíriť na štyri a kolektory nepostaviť. Rozhodnutie narazilo na odpor aktivistov a diaľničiari vo výstavbe nemohli pokračovať.

Ministrom dopravy bol v tom čase Ján Počiatek (nominant Smeru-SD), štátnym tajomníkom Viktor Stromček (neskorší generálny manažér Smeru-SD) a šéfom Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš. Ten Milan Gajdoš, ktorý sa v roku 2013 zviditeľnil, keď praskla kauza predraženej poistky štátnych manažérov. Gajdoš po škandále prišiel o ročný plat, no nie o post šéfa diaľničnej spoločnosti.

Vyhadzov a karavána

Gajdoša vyhodil až minister dopravy Roman Brecely, ktorý sa do vlády (nakrátko) dostal po voľbách 2016. Oficiálnym dôvodom bolo, že Gajdoš svojvoľne krátko po voľbách podpísal viacmiliónovú zákazku na výstavbu križovatky Blatné — tiež na D1, tentoraz pri Senci.

Napriek výmene vedenia sa však už Národná diaľničná spoločnosť k pôvodnému projektu — tri pruhy každým smerom a k nim kolektory — nevrátila.

V duchu hesla „karavána ide ďalej“ v roku 2018 práce na Triblavine obnovili so zámerom postaviť štyri diaľničné pruhy.


Dobrý úmysel?

Národná diaľničná spoločnosť nečakanú zmenu projektu obhajovala tvrdením, že D1 s tromi pruhmi v roku 2040 nápor vozidiel nezvládne, a preto treba štyri pruhy.

Namiesto bežného schvaľovacieho procesu však diaľničiari uprednostnili iné riešenie — projekt zmenili bez širšieho rokovania.

Až s odstupom rokov vyplávalo na povrch, aké vážne následky malo nariadenie z čias Počiatka, Stromčeka a Gajdoša.

Zápchy na dlhé roky

Triblavina mala byť hotová podľa pôvodných plánov v máji 2017. Aktuálne sa spomína rok 2020, pričom na dostavbu bude mať vplyv zimná údržba diaľnice.

„Ukončenie stavebných prác na mostnom objekte na ľavom jazdnom páse D1 je plánované v prvej polovici novembra 2019 a do konca novembra 2019 bude doprava presmerovaná do V. etapy kvôli zimnej údržbe na D1. Sprejazdnenie križovatky Triblavina predpokladáme koncom roka 2020,“ napísali pre Aktuality.sk zástupcovia diaľničnej spoločnosti.

Samotná križovatka bude teda meškať niekoľko rokov.

Ešte vážnejšie následky má zmena projektu v prípade diaľničného obchvatu D4. Ten by mal D1 pretínať zhruba dva kilometre od Triblaviny.

Zmenou plánov v roku 2015 vznikla situácia, keď sa triblavinské zjazdy z D1 končia kruhovými objazdmi obklopenými pozemkami spoločnosti Starland. Ostatní developeri, ktorí počítali s napojením na diaľnicu, ostali mimo hry — ak si nechceli kúpiť prístup k diaľnici od Starlandu.

Jeden z nich však odmietol ustúpiť a dostal tým Národnú diaľničnú spoločnosť do úzkych. Bez jeho parcely totiž nie je možné pripraviť prepojenie obchvatu D4 s diaľnicou D1. Diaľničná spoločnosť pri tom mala mať celé dielo hotové už tento rok, keďže bez neho bude D4 do veľkej miery nevyužiteľná.

Štát sa kľúčový pozemok pokúša vyvlastniť, no zatiaľ neúspešne.

„Pre túto parcelu bolo Okresným úradom Bratislava v marci 2019 vydané rozhodnutie o vyvlastnení pre dočasný záber diaľnice a v auguste 2019 rozhodnutie o vyvlastnení pre trvalý záber D1. Rozhodnutia zatiaľ nenadobudli právoplatnosť,“ priblížila diaľničná spoločnosť.

Aktivisti sú presvedčení, že súd nemá na základe čoho vyvlastnenie potvrdiť, keďže Národná diaľničná spoločnosť zmenila projekt Triblaviny bez potrebných úkonov.

Aby toho nebolo málo

Ďalším problémom je, že aj keď sa Triblavina dostavia, bez pôvodne zamýšľaných kolektorov bude, minimálne na čas, slúžiť pravdepodobne len spoločnosti Starland.

Obyvatelia Ivanky pri Dunaji, Bernolákova či Veľkého Biela by sa k diaľnici mohli dostať po ceste, ktorú v súčasnosti využívajú stavbári. Najskôr ju však bude musieť Bratislavský samosprávny kraj dostavať a potom budú musieť vodiči zvládnuť zápchy na starej seneckej ceste. Práve do nej bude totiž ústiť.

Z opačnej strany diaľnice je situácia ešte komplikovanejšia. Tam sa o vybudovaní cesty, ktorá by k diaľnici doviedla šoférov z Chorvátskeho Grobu či Pezinka, ešte len rozpráva.

„Severné napojenie križovatky bude realizované po získaní stavebného povolenia – predpoklad začatia stavby v roku 2021. Južné napojenie vrátane križovatky na ceste I/61 realizuje Národná diaľničná spoločnosť ako súčasť križovatky Triblavina, pričom konečnú úpravu komunikácie (vozovku) bude realizovať BSK,“ odpísali v minulosti predstavitelia bratislavskej župy.

https://www.aktuality.sk/clanok/726678/ ... do-uzkych/
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 695
Založený: 04. Mar 2015 22:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.