Kysučania žiadajú, aby sa stavba D3 stala medzinárodným

Moderátor: Moderátori

Kysučania žiadajú, aby sa stavba D3 stala medzinárodným

Odoslaťod juancarlos » 22. Okt 2019 16:20

Kysučania žiadajú, aby sa stavba D3 stala medzinárodným problémom

Aktivisti a zástupcovia z Kysúc v utorok prišli na veľvyslanectvá Českej republiky, Poľska, Nemecka a Kórey v Bratislave so žiadosťou o súčinnosť pri výstavbe D3.

„Žiadame, aby diaľnica na severe Slovenska bola vyhlásená za medzinárodný problém a medzinárodnú diaľnicu. Je to výrazný posun v našich rokovaniach, pretože problém nespôsobuje domáci ruch, ale medzinárodný tranzit, ktorý zahlcuje Kysuce,“ informoval na facebooku primátor Čadce Milan Gura. Kysučania začali akciu predpoludním symbolicky pred sídlom Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Do hlavného mesta prišli s petičným výborom aj desiatky obyvateľov regiónu, aby podporili výbor prítomnosťou a symbolickým protestom, keď v rukách ako transparenty mali papierové kamióny.

Brusel považuje diaľnicu za prioritu

Z pohľadu Európskej komisie je príprava a dostavba diaľnice D3 prioritou. Je to súčasť transeurópskej dopravnej siete. Povedal to v utorok zástupca vedúceho Zastúpenia Európskej komisie (EK) v SR Radim Dvořák po prijatí petičného výboru D3 pre Kysuce. Informoval, že sa predbežne dohodli na delegácii, ktorá v Bruseli upozorní na dôležitosť diaľnice D3.

Podľa Dvořáka je príležitosť o tom hovoriť, pretože začínajú rokovania o budúcom programovom období v Európskej únii. My sme diaľnicu D3 označili za kľúčovú investíciu pre SR v novom programovom období 2021 až 2027 a budeme to presadzovať, konštatoval predstaviteľ EK. Dodal, že riadenie operačných programov je v kompetencii riadiaceho orgánu. V rámci monitorovacích výborov riadiacich orgánov sme ako pozorovateľ. Máme určité rokovacie možnosti ako v úvodzovkách tlačiť na riadiace výbory jednotlivých operačných programov, priblížil.

Predseda petičného výboru a Združenia podnikateľov dolných Kysúc Ľubomír Jánoška povedal, že na Zastúpení EK žiadali, aby diaľnica D3 bola vyhlásená za medzinárodný problém a medzinárodnú diaľnicu. Problém spôsobuje medzinárodný tranzit, ktorý podľa neho zahlcuje Kysuce. Pripomenul, že na severe Slovenska sú významní zahraniční zamestnávatelia, a bolo im prisľúbené riešenie dopravy. Výstavba diaľnice je Kysuciach je fázovaná. Žiadame, aby sa postavila v celosti, zdôraznil.

V súvislosti s jej prípravou dodal, že v treťom štvrťroku mala byť vypísaná ďalšia súťaž, už je štvrtý štvrťrok a stále je na posúdení u ministra alebo vo vedení a v Národnej diaľničnej spoločnosti. Už máme dojem, že sa už pripravujú úplne iné úseky na financovanie, uviedol Jánoška.

Primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa povedal, že o diaľnici D3 rokovali v minulosti na úrovni premiéra, ministerstiev s rôznymi inštitúciami. Všade na istý čas naše argumenty vezmú, ale potom politické rozhodnutia prevážia nad odbornými a diaľnica sa na Kysuciach zastaví, povedal Grapa.

Aj štát chce pohnúť výstavbu

Príprava a výstavba D3 patrí k prioritám Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Prípravu na týchto úsekoch akceleruje v maximálnej možnej miere a jej priebeh je taký, aby tieto projekty spĺňali podmienky na financovanie z nového operačného obdobia 2021 – 2027, respektíve zo zdrojov Európskej investičnej banky. Médiá o tom v utorok informovala NDS v reakcii na vyjadrenia z tlačovej besedy k príprave a výstavbe diaľnice D3 na Kysuciach.

„V tomto roku uzavrel minister dopravy s ministrom financií memorandum o financovaní projektov diaľnic a rýchlostných ciest a jeho súčasťou sú aj všetky úseky diaľnice D3, ktoré sú v príprave a predpokladá sa ich spolufinancovanie z budúceho operačného programu,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová.

NDS ďalej informovala, že vo výstavbe je aktuálne na D3 úsek Čadca, Bukov Svrčinovec, ktorý bude motoristom slúžiť od decembra budúceho roka. Diaľničné úseky D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto – privádzač, D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, sú v rôznych stupňoch prípravy. Predpoklad začiatku výstavby týchto úsekov je postupne v rokoch 2020 – 2022 v závislosti od ukončenia prípravy a zabezpečenia finančného krytia. Ako prvý pôjde do súťaže úsek D3 Žilina, Brodno Kysucké Nové Mesto, privádzač, a to v 2. polovici roku 2020. Koniec výstavby týchto úsekov sa predpokladá v rokoch 2024 až 2026.

Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR aktívne pracuje na príprave a výstavbe chýbajúcich úsekov na diaľnici D3 cez Kysuce smerom na Poľsko, ktorá rovnako ako D1 patrí medzi priority rezortu v oblasti diaľnic a rýchlostných ciest ako dôležitá severojužná dopravná tepna. Termíny realizácie jednotlivých úsekov D3 budú stanovené na základe postupu prípravy projektovej dokumentácie, majetkovoprávneho usporiadania a vydania potrebných právoplatných rozhodnutí a povolení, potvrdení ekonomickej efektívnosti investície, a taktiež po zohľadnení možností zabezpečenia finančných prostriedkov, ktoré sú nevyhnutné na realizáciu," uviedla hovorkyňa rezortu Karolína Ducká.

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... problemom/
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 733
Založený: 04. Mar 2015 21:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.