Aká je budúcnosť dopravy v Banskobystrickom kraji? Diskutuje

Moderátor: Moderátori

Aká je budúcnosť dopravy v Banskobystrickom kraji? Diskutuje

Odoslaťod cargobull » 23. Okt 2019 12:08

Aká je budúcnosť dopravy v Banskobystrickom kraji? Diskutujeme v Grand hoteli Vígľaš

Diskusia nadväzuje na zvolenské fórum MY S VAMI zo septembra 2017.

12.41 Moderátorka uzatvára oficiálnu diskusiu, hostia teraz budú mať priestor na individuálne rozhovory. Konferencia sa týmto končí a našu minútu po minúte sme uzavreli.

12.39 BBSK dáva 25-tisíc na spoj do Bratislavy pre Krupinu a Banskú Štiavnicu, ale nič sa nehovorí o Kremnici, pýta sa v diskusii viceprimátorka Kremnice Iveta Ceferová.

Ondrej Lunter pripomína, že kraj rieši, čo nie je v ich kompetencii, ale snažia sa ľuďom pomôcť.

12.29 Zástupkyňa NDS Sabolová: Je to v snahe pomôcť Krupine, aby sme mohli pokračovať.

12.28 Primátor Krupiny Radoslav Vazan: 10 rokov trvá proces EIA, začal sa v roku 2010, dodnes nie je ukončený, legislatíva sa medzitým 4-krát menila. To je memento pre všetkých politikov, už neverím, že sa R3 dožijem.

Naráža tým na čerstvý list z NDS, že proces EIA berú späť. "Je to výsmech všetkým obciam, 10-ročné snaženie je premrhané," dodáva.

Ak preložíme obchvat Krupiny na preložku križovatky 1/66, nikdy obchvat Krupiny postavený nebude, mieni.

12.25 Sobolová z NDS hovorí, že musí to byť zložitá križovatka, rovnako ako v Banskej Bystrici, tam sa nedá nájsť iné riešenie.

12.18 Starosta Kováčovej Ján Izrael hovorí, že sa listom pýtali NDS, v akom štádiu je obchvat Zvolena, dodnes odpoveď nedostali. Vysvetľuje tiež, prečo Kováčová nesúhlasí s poslednou úpravou trasy severného obchvatu, pretože doprava pôjde v bezprostrednej blízkosti obce. Upozorňuje na tri mimoúrovňové križovania, ktoré by tam vznikli.

12.10 Starosta Dobrej Nivy Milan Jakubík pripomína, že na R3 sú aj viaceré obce, nielen mesto Krupina. Podľa našich informácií, dokumentu z vlády, stav diaľnic a rýchlostných ciest z augusta: R3 odporúča realizovať po roku 2040, pritom bol projekt znova daný na posudzovanie EIA. Prečo NDS stiahla tento projekt, pýta sa?

Zástupkyňa Sobolová hovorí, že o tom nemá informácie. Čo sa týka EIA, zmenili sa štandardy, záverečné stanovisko vydá envirorezort až na základe podrobných a prísnejších kritérií.

12.06 Župný poslanec Peter Košík, ktorý je predseda petičného výboru za severný variant, pripomína, že rozkopanie Lučeneckej cesty je nezmyselná úvaha a doba výstavby tohto variantu sa predpokladá 5 rokov. "Celá doprava by išla 5 rokov cez mesto, Zvolen by skolaboval," dodáva.

12.01 Viera Sobolová odpovedá, že sa počíta s opravou ciest, poškodených výstavbou. NDS si vždy robí monitoring miest, ktoré môžu byť výstavbou dotknuté.

12.00 Starosta Tuhára chce vedieť, či sa myslí na opravu ciest v súvislosti s plánovanou výstavbou rýchlostnej cesty. Priľahlé cesty budú podľa neho v čase výstavby preťažené.

11.58 Začína sa priestor na otázky pre hostí diskusie.

11.53 Reaguje Anton Mazan zo SAD Zvolen: "Peniaze na to máme na účte, ale nevieme ich vyčerpať. Stálo nás to veľa energie, ale je to "vis major" (vyššia moc, pozn. redakcie.)

11.51 Vo Zvolene sa snažia eurofondy využiť aj nákup autobusov. V roku 2016 sa zapojili do testovania autobusov na skvapalnený plyn. Zvolen má zastaralý dopravný park, cestovanie v MHD je nedôstojné. "Potrebujeme obnoviť 16 autobusov" - hovorí primátorka Zvolena. Za nešťastné označila, že SAD nakoniec túto zmluvu nepodpísala. O nákup sa budú snažiť cez eurofondy teraz, no už bez dopravcu. Zhruba 300 tisíc stojí 1 autobus, čo je finančne náročné.

11.50 Európske fondy považuje Richard Staškovan za veľmi dôležité. V blízkej budúcnosti by z nich chceli budovať aj dispečing. Problém je s infraštruktúrou, kde je proces náročnejší.

11.46 Moderátorka otvorila tému čerpania eurofondov pri výstavbe ciest. Viera Sobolová hovorí o tom, že táto možnosť sa črtá aj pri budovaní obchvatu Zvolena, zatiaľ však ide o otvorenú tému.

11.45 Vojtěch Kupka žiada okrem opráv ciest aj vyššiu pozornosť, týkajúcu sa úpravy vegetácie pri cestách.

11.40 Ondrej Lunter hovorí o obnove ciest II. a III. triedy s tým, že už teraz je jasné, že v tomto volebnom období bude dokončený rekordný úsek ciest. Je to aj vďaka podpore z Úradu vlády, ktorá poskytla bezúročný úver vo výške 33 miliónov eur.

11.34 Budeme sa riešiť EIA na celú R3, ale zároveň sme nechceli oddialiť obchvat Krupiny, pretože sme po dohode s ministerstvom dopravy riešili tamojší obchvat ako preložku križovatky ako 1/66.

11.30 Sobolová hovorí o R3 a obchvate Krupiny. Hovorí, že je ukážková spolupráca samosprávy R3 Zvolen - Šahy. Máme hotovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie pre obchvat Krupiny.

11. 28 V súvislosti s obchvatom Zvolena Sobolová hovorí, že najoptimistickejší termín pre začiatok výstavby je v 2024 - ak ministerstvo povie, že nie je potrebná ďalšia EIA.

11.25 Sobolová pripomína, že v auguste začali úsek R2 Mýtna - Lovinobaňa, Kriváň - Mýtna - tam je ukončené VOS, ale nie je podpísaná zmluva, stále sa rieši proces odvolania neúspešného uchádzača. Predpokladajú, že o rok začnú a v 2024 by mali byť oba úseky v prevádzke.

11.22 Primátorka Zvolena Balkovičová navrhuje referendum v Sliači k tejto téme, pretože Sliačania, ktorí pracujú vo Zvolene a cestujú tam často, chodia za ňou a hovoria, že nie sú proti severnému obchvatu. Balgová kontruje, že referendum by sa malo udiať aj vo Zvolene, pretože aj jej Zvolenčania hovoria, že R2 mohlo ísť Lučeneckou cestou.

11.20 Sobolová hovorí, že sa nevedia dostať na pozemky v Sliači urobiť prieskumy, či by vrty mohli poškodiť minerálne pramene. Primátorka Balgová reaguje, že ide o pozemky súkromníkov a pozemky urbáru.

11.18 Ministerstvo možno povie, že úprava úseku je v súlade a nebudeme musieť robiť EIA, alebo povie, že musíme urobiť EIA, vysvetľuje zástupkyňa NDS.

11.17 Dokumentácia rozpracúva severný variant, hovorí Sobolová. Prehodnotili sme ešte riešenie začiatku úseku, aby sme nezabránili rozvoju Sliača a mohli si urbanizovať priestor. Vzápätí sme dostali nesúhlasné stanovisko Kováčovej. Sme teraz v štádiu, že potrebujeme stanovisko ministerstva životného prostredia, či sme v súlade s povrchovým riešením. Máme predložiť oznámenie o zmene - s posúdením o EIA. Čiastočne sme proces pozastavili, na portáli environmentu budú môcť dotknutí pripomienkovať.

11.12 Viera Sobolová z NDS približuje vývoj a proces, ako vznikala trasa obchvatu Zvolena.

11.10 Nie sme zásadne proti, ale musíme upozorňovať, že je riziko, že zlým vrtom môže zmiznúť voda nielen v sliačskych kúpeľoch, ale aj na Borovej hore. Ja sa na to musím pozerať ako primátorka Sliača. Kým nám niekto nezargumentuje, že riziko nie je, dovtedy nemôžeme súhlasiť.

11.07 Ľubica Balgová: Sú dva pohľady. Pohľad občana mesta a pohľad Slováka. Severný obchvat popri Sliači rieši problém Zvolena, ale čo urobí pre Sliač. Stále sa všetci dostanú na spornú križovatku u nás. Severný variant vyrieši problém Zvolena, problém Slovenska, ale nie Sliača.

11.05 Primátorka Zvolena hovorí, že argumentácia v súvislosti s obchvatom Zvolena o konflikte dvoch miest je len výhovorka, ako nedať ďalšie peniaze na stredné Slovensko.

11.01 Lenka Balkovičová: Zvolen sa stáva lievikom, všetky trasy idú mestom, prejavuje sa to v centre mesta. Tešíme sa, že ako najvýhodnejší bol zvolený severný variant obchvatu Zvolena, ktorý odľahčí dopravu v meste. Netrpezlivo čakáme na dokončenie projektovej dokumentácie.

11.00 Moderátorka otvára tému cestnej infraštruktúry a rýchlostných ciest.

10.53 Moderátorka rieši otázku zrušených liniek z Banskej Štiavnice a Krupiny do Bratislavy, pýta sa ako sa situácia vyvíja. Lunter hovorí, že prepravca sa rozhodol zrušiť diaľkové linky, BBSK rieši situáciu, snažia sa ju vyriešiť v rámci kompetencií, ktoré majú. Navrhli rôzne možnosti, čo sa týka prípojových liniek, aby sa cestujúci dostali do hlavného mesta. Verí, že do konca roka sa situácia vyrieši.

10.45 Dokáže SAD Lučenec spolupracovať s BBSK v súvislosti s integrovanou dopravou aj naďalej? Kupka hovorí, že sa nebránia spoločnej diskusii.

10.40 Aké budú ďalšie kroky v súvislosti s integrovanou dopravou v BBSK? Koľko to bude kraj stáť? Lunter hovorí, že jeden z dôležitých krokov bude vysúťaženie nových prepravcov. Budú riešiť, ako efektívne využiť peniaze na verejnú dopravu. Všetko závisí od toho, ako sa im bude dariť rokovať s jednotlivými samosprávami.

10.35 Staškovan vysvetľuje, že cestujúci musí mať jednoduchý prístup k využívaniu verejnej dopravy, vtedy ju bude využívať. V Žilinskom kraji dopravcovia komunikujú a sú ochotní komunikovať.

10.30Kupka hovorí, že zjednocovanie taríf vidí ako väčší problém aj z pohľadu samospráv, ale je riešiteľný. Malo by sa zaviesť, aby sa na určité vzdialenosti zjednotila cena. Je potrebné hľadať riešenia.

10. 23 Moderátorka sa pýta, akým spôsobom sa vyvíja debata o dodatkoch k zmluvám, ktoré majú medzi sebou prepravcovia a Banskobystrický samosprávny kraj. Kupka vysvetľuje, že sa v súčasnosti snažia situáciu riešiť tak, aby na to nedoplácal cestujúci – poskytujú ľuďom kvalitné služby.

10.22 Ondrej Lunter hovorí, že štatistické dáta na ktorých linkách koľko ľudí cestuje. majú prepravcovia. Kupka: "Z pohľadu počtu cestujúcich je situácia stabilizovaná, v rokoch 2017-2018 došlo k nárastu počtu cestujúcich, v minulosti bol naopak ich pokles

10. 20 Richard Staškovan verejnú dopravu stále využíva. Hovorí, že pokiaľ budeme mať možnosti zaparkovať priamo pred bytovkami, nebudeme mať dôvod využívať autobusy. On napríklad na cesty do Bratislavy využíva vlak, je to príjemnejšia cesta, pretože pri ceste autom má v Bratislave problém zaparkovať.

10.16 Ondrej Lunter jazdí autom málo pre pracovné povinnosti, ale MHD využíva jeho manželka s deťmi, takže vie o všetkých problémoch. „Ona je taký test, o ktorý sa opieram,“ hovorí.

10.14 Moderátorka otvára otázku ako sa vyvíja mestská doprava v Banskobystrickom kraji. Ondrej Lunter vysvetľuje, že pre nich je integrovaná doprava jeden z najdôležitejších cieľov. V tejto chvíli majú rozbehnuté rokovania s jednotlivými prepravcami, aby zvýšili dostupnosť služieb

10.09 Diskutujúci sa vyjadrujú k tomu, či sami využívajú verejnú dopravu

10.05 Moderátorka otvára diskusiu témou Verejná autobusová doprava.

10.00 Úvod: Hostia už zaujali svoje miesta, konferencia Budúcnosť dopravy v Banskobystrickom kraji II sa začína príhovorom Petra Dobrotu, zástupca obchodného riaditeľa spoločnosti Petit Press, ktorý zároveň víta všetkých hostí.

Regionálne týždenníky MY a vydavateľstvo Petit Press a.s., pod značkou MY S VAMI, už viac ako dva roky organizujú regionálne diskusné fóra a konferencie k témam, ktoré sú dôležité pre obyvateľov a vplývajú na rozvoj a budúcnosť regiónov.

Dnes v hoteli The Grand Vígľaš diskutujeme o budúcnosti dopravy a rozvoji dopravnej infraštruktúry v Banskobystrickom kraji. Akcia nadväzuje na zvolenské fórum MY S VAMI zo septembra 2017 a samozrejme reflektovať na aktuálny stav a najpálčivejšie problémy v oblasti dopravy.

Hostia:

►Ondrej Lunter, podpredseda Banskobystrického samosprávneho kraja.

►Lenka Balkovičová, primátorka mesta Zvolen.

►Ľubica Balgová, primátorka mesta Sliač.

►Viera Sobolová, vedúcia investičného odboru Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., Banská Bystrica.

►Vojtěch Kupka, predseda predstavenstva spoločnosti SAD Lučenec a. s.

►Richard Staškovan, konateľ spoločnosti Integrovaná doprava Žilinského kraja.

Témy, na ktoré sa bude diskutovať:

• Verejná autobusová doprava - problémy a riešenia.

• Cestná infraštruktúra a rýchlostné cesty.

• Ako pomáhajú rozvoju dopravy fondy z Európskej únie.



:arrow: https://myzvolen.sme.sk/c/22242921/aka- ... z63AsF8PwD
Obrázok používateľa
cargobull
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 294
Obrázky: 75
Založený: 05. Aug 2010 18:42

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.