Náhradu za Talianov na Višňovom chcú vybrať aj podľa ...

Moderátor: Moderátori

Náhradu za Talianov na Višňovom chcú vybrať aj podľa ...

Odoslaťod duro_z_dediny » 26. Okt 2019 12:20

Náhradu za Talianov na Višňovom chcú vybrať aj podľa termínu dokončenia

Dostavba tunela Višňové pri Žiline je o malý krok bližšie. Diaľniční manažéri už podľa záznamov z Vestníka verejného obstarávania majú pripravené kritériá. Cez ne by radi vyberali stavbárov, ktorí nahradia odídenú taliansko-slovenskú partiu. Kvalita tendra určí, či bude súťaž rýchla a bez problémov, alebo naopak dostavbu znova natiahne.

Nastavenie tendra je v tomto prípade rozhodujúce nielen preto, aby sa čo najskôr zmenšilo dopravné trápenie v žilinskom regióne.

Úsek D1 od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu (13,5 km), ktorého súčasťou je tunel Višňové (7,5 km), má byť hotový najneskôr v roku 2023, aby ho bez väčších problémov preplatil Brusel.

Preto je mimoriadne dôležité, aby zákazku diaľničiari zorganizovali tak, aby:

  • boli spory a prieťahy okolo nej minimálne,
  • stavbári nemali dôvod na podozrenia z diskriminácie alebo priestor na nepodložené sťažnosti,
  • nevznikol priestor na obchádzanie požiadaviek NDS neserióznymi ponukami.
Opačný scenár znamená naťahovanie súťaže a s tým už majú v Národnej diaľničnej bohaté skúsenosti.

Rekordérom v tejto oblasti bol za posledné roky prvý pokus obstarať výstavbu Višňového. Dopomohli k tomu aj následky diaľničného kartelu.

Partia okolo talianskej firmy Salini Impregilo a Dúhy podnikateľa Miroslava Remetu napokon získala kontrakt na tunel Višňové po zhruba 2,5 roku od vypísania zákazky.

Tento rok spoluprácu s nimi ukončili dohodou. Manažéri z NDS tvrdili, že taliansko-slovenské združenie nie je schopné pracovať podľa cien a termínov zo zmluvy a že lepšie bude dodávateľov vymeniť.


Cena nemusí rozhodnúť


O novej zákazke už majú relatívne detailnú predstavu, hoci tá sa ešte môže meniť. Podklady zverejnené na webe síce ešte môžu pripomienkovať stavbári a prejdú kontrolou na ministerstve dopravy a na Úrade pre verejné obstarávanie, ale už koncept súťaže ukazuje, že diaľničiari chystajú tender na slovenské pomery dosť originálny.

Najprv sa budú musieť firmy alebo konzorciá kvalifikovať, aby sa dostali do užšieho kola súťaže o kontrakt. V ňom diaľniční manažéri odhadujú štvoricu finalistov.

V NDS preto vypracovali pomôcku, ktorá im v prípade potreby pomôže rozsúdiť, kto sa do finále kvalifikuje. Pracovná verzia predbežne ráta s takouto sériou kritérií a ich váh:

  • referencie (stavebné, projektové práce), úseky dostavané pred zmluvnou lehotou, prax v stavaní na zosuvnom území (30 %),
  • kvalita tímu odborníkov (55 %),
  • kľúčové strojové vybavenie (10 %),
  • environmentálne kritérium (5 %).
Zatiaľ nie je jasné, či bude vo finále kvalifikácia vyzerať naozaj takto a či ju v NDS aj použijú.

Podobne je to so sériou kritérií, podľa ktorých chcú hodnotiť finalistov, ktorí prejdú kvalifikáciou.

V samotnej súťaži diaľničiari načrtli takúto kombináciu:

  • cena (40 %),
  • lehota na vypracovanie projektovej dokumentácie (5 %),
  • lehota na sprejazdnenie (30 %),
  • množstvo akumulovanej vody v krajine pri projekte (15 %),
  • technológia výstavby (5 %),
  • environmentálny plán (5 %).
Nápad diaľničiarov vyberať víťazov pomocou série kritérií je starý niečo viac než rok a má svoju logiku. Výber len cez najlepšie ceny bol na debatu aj pre skúsenosti okolo Váhostavu a jeho nevyplatených dodávateľov.

Teraz diaľničiari ukazujú, že s konceptom hľadania najlepšieho pomeru ceny a kvality ďalej pracujú.


Skúsenosti zatiaľ nie sú najlepšie


Prvý väčší pokus vyberať stavbárov nielen podľa ceny vyskúšali manažéri NDS pri príprave diaľnice Kriváň – Mýtna.

Zákazku vypísali v lete minulého roku, kontrakt stále nemajú. Víťazov označili v júni 2019, odvtedy sa záležitosť skomplikovala napríklad aj v otázke, či v NDS správne posúdili ponuky stavbárov.
Niektorí záujemcovia totiž sľubovali, že sú schopní postaviť most cez chránený Krivánsky potok s minimálnym alebo aj žiadnym rúbaním stromov či reguláciou potoka.

Naposledy o veci právoplatne rozhodol Úrad pre verejné obstarávanie a diaľničiarom prikázal tender nanovo vyhodnotiť. V NDS hodnotia podobné námietky účastníkov súťaže ako obštrukciu.

„Úrad vo svojom rozhodnutí nenamietal výsledok vyhodnotenia ponúk, iba definoval potrebu doplniť zápisnice,“ píše NDS. Požiadavky úradu už NDS splnila. Vo štvrtok však prišla v tejto súťaži ďalšia námietka.

Táto súťaž je iná

Pri Višňovom sú kritériá a postup odlišné. Diaľničiari viedli pomerne detailné predbežné debaty so stavbármi a odbornou verejnosťou. Chcú tak minimalizovať budúce nedorozumenia a spory, ktoré veľké štátne zákazky prinášajú.

Aj preto upozorňujú, že koncept netreba brať ako definitívny, a práve preto ho poslali ešte na kontrolu Úradu pre verejné obstarávanie.
Fakty o úseku

Lietavská Lúčka – Dubná Skala je úsek diaľnice D1 dlhý 13,5 km.

Polovicu tvorí najdlhší tunel na Slovensku Višňové (7,5 km).

Zákazku pôvodne získalo konzorcium Salini Impregilo – Dúha s cenou 410 mil. eur bez DPH. Stavbu mali dokončiť v decembri 2019.

Po dohode so štátom opustili stavbu.

Nový termín je rok 2023.


Višňové je výnimočné aj tým, že nejde o novú diaľnicu, stavbári budú dokončovať cudzie dielo. Zrejme preto plánujú v NDS použiť celkom iný typ súťaže než obvykle, a to súťažný dialóg.

Zákon ho povoľuje iba v ojedinelých prípadoch, napríklad vtedy, keď nezadáva úplne presne, čo potrebuje. V tomto prípade očakávania nemožno uspokojiť bez prispôsobenia sa riešeniam, ktoré pri Žiline zanechali pôvodní dodávatelia. A dialóg znamená podrobnú debatu so stavbármi o ich technických riešeniach.

„Predpokladám, že NDS si asi nevie úplne rady, ako technicky pokračovať, a čaká, že to navrhnú dodávatelia,“ uvažuje právnik AGM Partners Miroslav Cák, ktorý spolupracuje v oblasti verejného obstarávania s Nadáciou Zastavme korupciu.

Upozorňuje, že aj súťažný dialóg spadá pod kontrolu Úradu pre verejné obstarávanie, na ktorý sa následne zvyknú obracať nespokojní stavbári. Nevidí avšak dôvod na to, aby v NDS uvažovali o obmedzení počtu uchádzačov, keď príslušnými tunelovými technológiami disponuje v regióne aj tak len málo firiem a takto si štát vlastne zbytočne obmedzuje konkurenciu.

Koľko to môže stáť

Na slovenskom stavebnom trhu sa v posledných rokoch objavila aj nová konkurencia. Ide o stavebné konzorciá za účasti talianskej Todini, v železničných tendroch sa snaží uspieť partia pod vedením kazašskej Integra Construction.

Záujem o zákazku typu Višňové by mohli mať miestne firmy ako Doprastav, Váhostav, Strabag či Metrostav. Spoločne stavajú úsek D1 nadväzujúci na úsek s tunelom Višňové, a tak dobre poznajú miestny terén.

V NDS spomínajú cenu za samotné stavebné práce 240 miliónov eur. To je orientačné číslo vytvorené na účely predbežných konzultácií so stavbármi.

Maximálny strop bude známy, keď NDS vyhlási verejné obstarávanie, to sa má stať v nasledujúcich týždňoch.

Už teraz však NDS píše, že kto odhad prekročí, nedostane za kritérium ceny body. Pripomeňme, že napríklad za rýchlosť si obvykle žiadajú stavbári príplatok. Naceniť môžu aj riziko, že dokončujú cudziu stavbu.

Aj keď sa NDS podarí pohnúť hlavnou časťou prác na tuneli Višňové, zostane jej manažérom niekoľko ďalších kľúčových úloh. Dokončenie úseku s tunelom Višňové je len prvá časť prác, očakáva sa aj tender na objednávku technológie do tunela. Obstarať treba aj nové údržbové stredisko či odpočívadlo.

S blížiacimi sa parlamentnými voľbami môže navyše dôjsť k významnejšej výmene diaľničných manažérov. To sa už v minulosti podpísalo na kvalite a organizácii prác.

Daniela Krajanová
Zdroj: Denník N, portál http://dennikn.sk
https://e.dennikn.sk/1630853/nahradu-za ... ia/?ref=be
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.