O užitočnosti tunela Višňové niet pochýb, hovoria analytici

Moderátor: Moderátori

O užitočnosti tunela Višňové niet pochýb, hovoria analytici

Odoslaťod lolo » 14. Jan 2020 20:35

Projekt dostavby tunela Višňové už má hodnotenie od analytikov z Útvaru hodnota za peniaze.

„Projekt je vysoko spoločensky návratný. Aj konzervatívny odhad pomeru prínosov a nákladov prevyšuje väčšinu slovenských cestných úsekov,“ píšu analytici na facebooku.

Naposledy napríklad hodnotili analytici autostrádu na juhu s plánovaným tunelom Soroška. Tam im to vyšlo odlišne keď konštatovali, že „projekt nie je spoločensky návratný“.

Pri tuneli Višňové je situácia odlišná aj preto, že ide o súčasť vyťaženej časti D1.

„Analýza prínosov a nákladov (CBA) z roku 2014 odhaduje na úseku medzi Strečnom a Dubnou Skalou intenzitu až na 59 tis. vozidiel denne v roku 2040, čo predstavuje za obdobie 30 rokov (2010-2040) nárast o 130 % pre osobné automobily a o 100 % pre nákladné vozidlá. S ohľadom na vysoko pokročilé štádium výstavby projektu ako aj jeho spoľahlivú spoločenskú návratnosť je analýza alternatív v tomto bode bezpredmetná,“ píše ÚHP o pôvodných starších výpočtoch.

Stavba je už v pokročilom štádiu keďže úsek začalo pôvodne stavať taliansko-slovenské konzorcium Salini Impregilo a Dúha podnikateľa Miroslava Remetu. Stavbu mali podľa zmluvy dokončiť v decembri 2019.

Minulý rok s nimi diaľničiari spoluprácu ukončili dohodou a teraz sa chystajú nájsť nových staviteľov. Potrebujú sa vyhnúť prieťahom, aby diaľnicu sprejazdnili aspoň do roku 2023, aby neohrozili jej financovanie z eurofondov.

V praxi ide o dostavbu komplikovanej časti D1 od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu (13,5 km), ktorej polovicu tvorí známy tunel Višňové (7,5 km). Jeho prínosy môže zvyšovať aj vedľajšia – prakticky hotová – diaľnica od Lietavskej Lúčky po Hričovské Podhradie, ktorej však chýbajú dôležité prípojky.


Tunel Višňové bude súčasťou úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Červenou sú rozostavané, zelenou plánované a čiernou hotové diaľnice. Zdroj: NDS
Na dokončenie časti medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou plánujú diaľničiari postupne zorganizovať štyri tendre, z toho dva sú kľúčové: jeden na samotnú stavbu a druhý pre technológie do tunela. Dva menšie projekty sa týkajú odpočívadla a operátorského pracoviska.

Keďže projekt je rozostavaný, dôležité je aj to, ako diaľničiari pracujú s dátami o všetkých potrebných prácach na dokončenie.

„Závery stavebného dozoru boli zohľadnené v informáciách v prípravných trhových konzultáciách. Úplné súťažné podklady nie sú v čase prípravy hodnotenia ministerstva financií k dispozícii,“ hodnotí ÚHP.

Analytici tiež odporúčajú pred spustením tendra na dostavbu diaľnice „dopracovať a zverejniť relevantné súťažné podklady týkajúce sa technického stavu stavby, environmentálnych posúdení a možných rizík“.

„Predpokladané náklady na dostavbu sa zhodujú s odhadom z predošlých tunelových projektov,“ komentujú tiež analytici.

Výsledné predpokladané náklady na výstavbu úseku sú zhruba 515 miliónov eur bez DPH. V tom už je zarátaných preinvestovaných 170 miliónov eur, dostavba tunela a priľahlej cesty, technológie tunela, odpočívadla a operátorského pracoviska. Samotná dostavba tunela a okolitých ciest a mostov sa odhaduje na 260 miliónov eur, technológie sa odhadujú na 45 miliónov eur. Definitívne čísla prinesú až tendre.

Pozornosť venujú analytici aj kritériám plánovaným pre hlavný tender, keďže staviteľov neplánujú v NDS vyberať len podľa ceny. Tá bude zohrávať v súťaži 40-percentnú úlohu, diaľničiari plánujú vyberať víťaza aj podľa lehoty sprejazdnenia a ďalších štyroch kritérií. Niektoré kritériá si analytici vedia predstaviť aj inak.

Analytici zrejme narážajú aj na to, že mix kritérií je dobrou pomôckou pri hľadaní najlepšej kvality pri najlepšej cene, ale ak sa nenastavia precízne, môže to priniesť aj prieťahy v súťažiach. Analytici spomínajú aj známe komplikácie zo súťaže o stavbu autostrády medzi Kriváňom a Mýtnou.

Odporúčania ÚHP:

Pred spustením súťaže dopracovať a zverejniť relevantné súťažné podklady týkajúce sa technického stavu stavby, environmentálnych posúdení a možných rizík.
Použiť kvalitatívne kritériá s overiteľnou hodnotou za peniaze. Okrem ceny je príkladom takého kritéria lehota na sprejazdnenie. Odôvodniť váhu environmentálnych kritérií vzhľadom na ich spoločenskú návratnosť. V prípade potreby konzultovať s relevantnými expertmi, napr. Ministerstvom životného prostredia.
Zvoliť váhy kritérií s ohľadom na ich spoločenskú hodnotu a vo vzťahu k cene zákazky. Zvoliť len také kvalitatívne kritériá, ktoré priamo ovplyvní dodávateľ.
Nastaviť sankcie za nedodržanie kvalitatívnych kritérií tak, aby reflektovali stratu na spoločenskej návratnosti, obzvlášť pri lehote na sprejazdnenie úseku.
Zverejniť výsledky prípravných trhových konzultácií.
Samostatne pred obstarávaním posúdiť potrebu a veľkosť odpočívadla.
Zdroj: DenninN
https://e.dennikn.sk/1715737/o-uzitocno ... e/?ref=mpm
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 374
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.