Nekonečný príbeh R2: južnou diaľnicou do Košíc najskôr o 10

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Nekonečný príbeh R2: južnou diaľnicou do Košíc najskôr o 10

Odoslaťod kares » 15. Jan 2020 12:39

Nekonečný príbeh R2: južnou diaľnicou do Košíc najskôr o 10 rokov

Ako sa buduje rýchlocesta R2.

Ak cestujete autom z Bratislavy do Košíc, môžete si na diaľničnej križovatke pri Trnave vybrať. Jedna z možností je pokračovať dé-jednotkou na sever k Žiline, potom cez Liptov a Tatry na Spiš a napokon sa v Prešove stočiť ku Košiciam.

Druhá možnosť je takzvaný južný ťah. Trasa okolo Nitry, Zvolena, Lučenca, Tornale a Rožňavy vychádza pre Košičanov a ľudí cestujúcich ďalej v smere na Michalovce časovo výhodnejšia, hoci diaľnica sa končí za Detvou a ďalej sa ide po „obyčajnej“ ceste.
Súvisiaci článok Ktoré úseky diaľnic a rýchlostných ciest otvoria v roku 2020? Čítajte

Plán vybudovať spojenie diaľničného typu aj na južnom ťahu existuje. Volá sa rýchlostná cesta R2. Nedávno sa do pozornosti dostala pre vyhlásenie tendra na výstavbu tunela popod horský priechod Soroška v Slovenskom krase.

Projekt kritizoval Útvar hodnoty za peniaze, ktorý pôsobí pri ministerstve financií. Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) vyčíta napríklad spôsob, akým tender vypísala.

Soroška je však len fragmentom rýchlocesty R2. Jej celý príbeh je podstatne zložitejší. Niekoľko úsekov je už sprejazdnených, drvivá väčšina sa však stále len plánuje a ešte sa ani nezačala ich výstavba.
Zatiaľ necelých 55 kilometrov

V skutočnosti sa er-dvojka začína na križovatke s diaľnicou D1 v Chocholnej neďaleko Trenčína. Vedie cez Bánovce nad Bebravou, Nováky, Žiar nad Hronom, Zvolen, Lučenec, Rimavskú Sobotu, Rožňavu až do Košíc, kde má byť ukončená opäť na križovatke s diaľnicou D1 v Košických Olšanoch.

Časť trasy má R2 spoločný s inou rýchlocestou, er-jednotkou. Ide o úsek medzi Žiarom nad Hronom a Zvolenom. Bez neho celková dĺžka R2 predstavuje 338 kilometrov.

V súčasnosti je sprejazdnených 54,7 kilometra. Väčšinou ide o obchvaty miest a obcí. A aj to len v polovičnom profile, ako je to v prípade Žiaru nad Hronom, Bánoviec nad Bebravou, Oždian, Figy a Tornale.

V plnom profile je dokončený len úsek od Zvolenskej Slatiny (Zvolen, Východ) okolo Detvy po Kriváň.
Výstavba len na jednom úseku

Ďalším úsekom v plnom profile bude úsek Mýtna-Lovinobaňa, Tomášovce s dĺžkou 13,5 kilometra.

Pracuje sa na ňom od augusta minulého roka, dokončený by mal byť v auguste 2021. Výstavbu zabezpečuje konzorcium spoločností Metrostav a Hochtief, cena je 127 miliónov eur bez DPH.
Úsek Mýtna-Lovinobaňa,Tomášovce (zdroj: NDS)

Aby motoristi získali súvislú rýchlocestu na južnom ťahu zo Zvolena aspoň po Lučenec, musia počkať na ďalšie dva úseky.

Úsek Kriváň - Mýtna by sa mal začať stavať v tomto roku a predpokladaný koniec stavebných prác sa predpokladá o štyri roky neskôr.
Súvisiaci článok Ďalšia námietka pri tendri R2 Kriváň - Mýtna súťaž opäť predĺži Čítajte

Začiatok prác sa posunul na tento rok pre námietky súťažiacich, ktoré Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) už zamietol. NDS očakáva, že zmluvu s dodávateľským združením firiem Doprastav, Strabag, Eurovia SK a Eurovia CS podpíše v marci.

Ešte neskôr by sa mala začať výstavba „obchvatu“ Zvolena (úsek Sliač - Zvolen, východ). NDS predpokladá, že ju rozbehne v roku 2025.

Podľa hovorkyne NDS Michaely Michalovej sa tak však stane len v prípade, ak Ministerstvo životného prostredia nebude požadovať opätovné posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Mesto Sliač totiž požiadalo o zmenu trasovania rýchlocesty tak, aby šla v súlade s jeho plánom územného rozvoja.
V súťaži tri úseky

V tomto roku by sa mala začať aj výstavba druhej fázy úseku Šaca - Košické Oľšany s dĺžkou 14,3 kilometra. S jej ukončením sa ráta v roku 2023, súťaž o zákazku v predpokladanej hodnote 138 miliónov eur už prebieha.
Mapa Rýchlostnej cesty R2 (pre zväčšenie kliknite) (zdroj: NDS)

Úsek rýchlocesty R2 medzi Rožňavou a Jablonovom nad Turňou, ktorý zahŕňa aj tunel pod Soroškou, by mali začať stavať na budúci rok. Ukončenie sa predpokladá v roku 2026. Súťaž na úsek s dĺžkou 14 kilometrov vypísala NDS tesne koncom minulého roka.

Podľa Útvaru hodnoty za peniaze sa diaľničiari chceli cielene vyhnúť vyhláseniu súťaže po Novom roku. Podľa zákona o rozpočtových pravidlách by totiž museli zverejniť štúdiu uskutočniteľnosti. Následne by ministerstvo financií malo 30 dní na jej pripomienkovanie.

Podľa vládnych analytikov to nebolo prvýkrát. Na posúdenie nedostali ani úsek Kriváň-Mýtna.

Okrem toho, Útvar hodnoty za peniaze hodnotí projekt pri Soroške ako neefektívny. Podľa nich by stačilo rozšíriť súčasnú cestu. Odporúčajú tiež zlepšiť železničné spojenie medzi Rožňavou a Košicami, keďže v súčasnosti ním prejde len päť párov rýchlikov denne.

Problémy vidia vládni analytici aj v negatívnom dopade diaľničného projektu na životné prostredie. Tunel bude prechádzať Národným parkom Slovenský kras. Predpokladá sa aj masívne ohrozenie podzemných vôd.
Najskôr v roku 2030

Celkovo je v rôznej fáze prípravy, teda pred samotným začatím výstavby 263,34 kilometrov rýchlocesty R2. Pri niektorých sa vytvára dokumentácia pre stavebné povolenie, pri iných bolo vydané len územné rozhodnutie.
Časová os príprav (pre zväčšenie kliknite)
Časová os príprav (pre zväčšenie kliknite) (zdroj: NDS)

Keby išlo všetko podľa plánov, súvislý „južný ťah“ by mal byť hotový v roku 2030, keď sa predpokladá dokončenie úseku Tornaľa-Gombasek.

Pokiaľ ide o dokončenie celej er-dvojky, k dispozícii nie je ani takýto vzdialený termín. Pri úseku Nováky-Žiar nad Hronom totiž zatiaľ NDS nestanovila ani predpokladaný štart výstavby.

Rýchlostná cesta R2 najskôr v roku 2030
Stav jednotlivých úsekov

Začiatok výstavby
Ukončenie výstavby
Dĺžka (km)
Aktuálny stav

Križovatka D1 – Trenčianska Turná

2023

2026

6.07

spracováva sa dokumentácia pre stavebné povolenie

Trenčianska Turná – Mníchova Lehota

2023

2026

2.67

spracováva sa dokumentácia pre stavebné povolenie

Mníchova Lehota – Ruskovce

2024

2027

15.98

spracováva sa dokumentácia pre stavebné povolenie, súčasťou projektu je vypracovanie Správy o hodnotení

Pravotice – Dolné Vestenice

2024

2027

11.54

proces prípravy súvisí s vypracovaním Štúdie realizovateľnosti na R8 (napojenie R8 na R2)

Dolné Vestenice - Nováky

2027

2030

9.56

stavba je navrhnutá do akčného plánu transformácie Hornej Nitry

Nováky - Žiar nad Hronom

n

n

49

uvedený úsek bude riešiť porovnávacia štúdia rýchlostných ciest R1 a R3, ktorá je zaradená do plánu verejného obstarávania na rok 2020

Zvolen, západ (Sliač) – Zvolen východ

2025

2028

10.77

zmena trasy, čaká sa na rozhodnutie Ministerstva životného prostredia SR, či je potrebné opätovné EIA

Kriváň – Mýtna

2020

2025

9.15

prebieha súťaž na zhotoviteľa stavby

Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce

2019

2021

13.5

prebieha výstavba

Lovinobaňa – Ožďany

2023

2025

20.74

vydané právoplatné územné rozhodnutie

Ožďany – Zacharovce

2023

2025

10.56

vydané právoplatné územné rozhodnutie

Zacharovce – Bátka

2022

2024

8.32

vydané právoplatné územné rozhodnutie

Bátka - Figa

2022

2024

6.18

vydané právoplatné územné rozhodnutie

Tornaľa – Gombasek

2027

2030

18

príprava súťažných podkladov pre vyhlásenie VO na spracovateľa dokumentácie pre územné rozhodnutie (DÚR), dokumentácie stavebného zámeru (DSZ)

Gombasek – Rožňava

2026

2029

9.8

príprava súťažných podkladov pre vyhlásenie VO na spracovateľa DÚR a DSZ
Čítajte viac: https://index.sme.sk/c/22297678/do-kosi ... rokov.html
kares
diskutujúci
 
Príspevky: 62
Založený: 26. Sep 2013 10:08

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.