Účet za diaľnicu s tunelom Višňové presiahne pol miliardy

Moderátor: Moderátori

Účet za diaľnicu s tunelom Višňové presiahne pol miliardy

Odoslaťod mirecko255 » 15. Jan 2020 16:52

Analytici Ministerstva financií z Útvaru hodnota za peniaze sú presvedčení, že diaľnica Lietavská Lúčka – Dubná Skala je vysoko návratný. Ich prepočty sú však menej optimistické než tie z dielne Národnej diaľničnej spoločnosti. Výsledná suma za dokončenie štyroch zákaziek na severnej diaľnici po pripočítaní už vynaložených prostriedkov podľa nich výrazne presiahne sumu pol miliardy eur. Ak s ňou však majú pomôcť eurofondy, musí byť v súťaži na dokončenie dôraz na rýchlosť.

Po ceste prvej triedy medzi Žilinou a Martinom prešlo už v roku 2015 denne približne 30-tisíc vozidiel, až štvrtinu tvorila nákladná doprava. V kľukatom úseku sa navyše často tvoria dopravné zápchy a vzniká kolaps dopravy. Nepohodlie obyvateľov mal podľa pôvodných plánov už tento rok odstrániť diaľničný tunel Višňové.

Pôvodný staviteľ, spoločnosť Dúha s talianskym partnerom Salini Impregilo, získal zákazku podpisom zmluvy v roku 2014. Úsek sľúbili postaviť za 409 miliónov eur. Po tom, čo sa konzorcium na konci roka 2018 začalo dožadovať zhruba 160 miliónov nad rámec tejto sumy, sa s ním štátna NDS dohodla na ukončení zmluvy. Stavba tak od vlaňajšej jari stojí.

Dobudovanie projektu si vyžaduje predovšetkým dokončenie ciest a mostov pred tunelom, dostavbu samotného tunela a jeho vybavenie technológiou potrebnou na prevádzku. NDS sľúbila vyhlásiť verejné obstarávanie na dostavbu ešte vlani v lete, doteraz sa však tak nestalo. Už však avizovala, že tender rozdelí na štyri časti.

„Ako prvý sa začne súťažný dialóg na úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, vrátane tunela Višňové. Nasledovať bude súťaž na stredisko údržby, vrátane regionálneho operátorského pracoviska, ako tretie vyhlásime verejné obstarávanie na technológiu tunela a poslednou bude súťaž na diaľničné odpočívadlo Turie,“ priblížila v decembri hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

NDS predpokladá, že výsledná suma, ktorú za všetky štyri časti súťaže zaplatí, bude 485 miliónov eur.

Analytici z Útvaru hodnoty za peniaze sú však vo svojom hodnotení pesimistickejší. Svoj odhad nákladov na dostavbu diaľnice pri Žiline a tunela Višňové odvodili od nedávno sprejazdneného severného obchvatu Prešova, ktorého súčasťou je tunel Bikoš.

Dospeli k záveru, že dostavba severnej D1, vrátane 170 miliónov eur už preinvestovaných cez združenie Dúha/Salini, technológie tunela, odpočívadla a ďalších objektov, bude v rozsahu 477 až 618 miliónov bez DPH.

Suma pritom stále nemusí byť konečná. „Vzhľadom na veľký rozsah podzemných vôd v tuneli Višňové je možné, že jednotkové náklady budú v tomto prípade vyššie. Medzi kľúčové práce nad rámec benchmarku patria napríklad injektáže, ktorých náklady môžu byť v rádoch desiatok miliónov eur,“ varujú analytici.

Podľa správy ÚHP bývalý zhotoviteľ pred odchodom zo staveniska prakticky dokončil hĺbenie tunela, primárne ostenie a vetraciu šachtu. Priečne prepojenia sú hotové približne z troch štvrtín, sekundárne ostenie z polovice a drenážne odvodnenie asi zo štvrtiny.

Naďalej je potrebné vybudovať tunelové portály, vnútorné konštrukcie, vozovky a chodníky, ich odvodnenie, požiarny vodovod či technologickú centrálu s kolektorom a káblami.

Dostavbu celého projektu by mal štát stihnúť najneskôr do roku 2023, teda do konca programového obdobia eurofondov. V opačnom prípade bude príspevok zo strany Únie ohrozený. Analytici rezortu financií preto apelujú na NDS, aby záujemcov v dostatočnom predstihu informovala, čo presne na rozostavanej diaľnici nájdu. Ešte pred spustením súťaže by mala dopracovať a zverejniť relevantné súťažné podklady týkajúce sa technického stavu stavby, environmentálnych posúdení a možných rizík.

https://www.etrend.sk/ekonomika/ucet-za ... iardy.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.