KOŠICE. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú obnovu železničnej trate medzi Krompachmi (okres Spišská Nová Ves) a Kysakom (Košice-okolie) s dĺžkou 30 kilometrov.
Uviedli to v zámere, ktorý predložili na posudzovanie vplyvov na životné prostredie EIA.
„Účelom navrhovanej činnosti je modernizácia technickej infraštruktúry železničnej trate pre dosiahnutie európskych parametrov,“ uvádza sa v zámere.
Návrh počíta s modernizáciou trate, čo umožní vlakom dosahovať maximálnu rýchlosť až 140 kilometrov za hodinu.
Momentálna maximálna rýchlosť na tejto trati je 120 km za hodinu, aj to len v niektorých úsekoch.
Začiatok rekonštrukcie sa predpokladá na rok 2024, ukončenie projektu a začatie prevádzky na trati je plánované v roku 2027.
Oprava mostov a tunelov
V rámci obnovy dôjde k úplnej výmene železničného spodku a zvršku a vybudovaniu nového trakčného vedenia, inštalácii nového dispečerského systému riadenia prevádzky, nového moderného zabezpečovacieho zariadenia, ako aj digitalizácii komunikačnej siete.
Zámer taktiež počíta s opravou mostných objektov, zrušením všetkých úrovňových priecestí, ktoré budú pre zvýšenie bezpečnosti nahradené podchodmi a nadchodmi a najväčšou investíciou projektu bude rekonštrukcia železničných tunelov Ružínskeho a Bujanovského.
Tu počíta projekt s dvomi variantmi. V prvom by išlo o zväčšenie prierezu už existujúceho tunela, kde by bola zachovaná dvojkoľajná prevádzka.
Zároveň by bolo potrebné v Bujanovskom tuneli vybudovať súbežne s tunelom únikové štôlne a upraviť existujúcu vetraciu šachtu.
Tento variant predpokladá náklady na úpravu vo výške 86 miliónov eur.
Nová tunelová rúra
Druhým a ekonomicky výhodnejším variantom je vybudovať novú tunelovú rúru, ktorá by sa nachádzala vedľa existujúceho Bujanovského a Ružínskeho tunela s dĺžkou takmer štyri kilometre, do ktorej bude preložená jedna koľaj existujúcej železničnej trate. Tu sa počíta s investíciou okolo 80 miliónov eur.
Dotknutý úsek trate medzi Krompachmi a Kysakom bol vybudovaný v údolí Hornádu v náročnom hornatom teréne.
Terénnu členitosť trať prekonáva hlbokými zárezmi a vysokými násypmi, jej súčasťou je viacero mostných objektov rôznych rozpätí a tiež dva tunelové objekty.
Prevádzka na trati je pravostranná a nachádzajú sa tu štyri železničné stanice.
Čítajte viac: https://spis.korzar.sme.sk/c/22301899/z ... sakom.html