Stránka 1 z 1

Nevýhodné mýto má skončiť

OdoslaťOdoslané: 25. Mar 2020 09:36
od Ister
Kontroverzná zmluva štátu so SkyTollom sa končí v roku 2022. Diaľničiari zverejnili analýzu na ďalšie 10-ročné fungovanie vyberania mýta a diaľničných poplatkov.


Viac ako polovica súkromníkovi a ostatok štátu – taká je bilancia podielu z koláča mýtneho systému. Nevýhodnú zmluvu podpísal so SkyTollom ešte Ľubomír Vážny a platí do konca roka 2022. Koncom vlaňajška rozvírila prach okolo nej najvyššia kontrolná autorita a v januári štrajkujúci kamionisti. Diaľničiari teraz konečne zverejnili analýzu o možných riešeniach novej zmluvy, aby bol výber mýta pre štát výhodnejší. Nový prevádzkovateľ by podľa štúdie mal prevziať mýtny systém s ročným predstihom, teda už o necelé dva roky. Odborník na dopravu z inštitútu INEKO Ján Kovalčík však tvrdí, že ide o šibeničný termín. „Bolo dávno jasné, kedy sa končí zmluva, a bolo jasné, že takéto komplikované služby treba začať súťažiť najmenej tri roky predtým, ako sa končí zmluva,“ povedal a dodal, že kokteil časového stresu a možných obštrukcií v súťaži zo strany pôvodného dodávateľa môžu viesť k neoptimálnym riešeniam. Štúdia tiež uznáva, že v prípade, že sa termín nesplní, musí sa „aktivovať na nevyhnutný čas“ predĺženie pôvodnej zmluvy.


V hre sú tri varianty
Diaľničná spoločnosť očakáva od novej zmluvy zvýšenie efektívnosti výberu mýta a zníženie ročných výdavkov štátu za spoplatnenie zo súčasných 85,2 milióna takmer na polovicu, teda 49,7 milióna. V hre sú tri varianty. Najdrahšia a zároveň najmenej preferovaná je prvá, ktorá počíta s najväčšou participáciou Národnej diaľničnej spoločnosti. Ako výrazný protiargument analýza uvádza nábor a zaškolenie vyše 300 zamestnancov. Táto alternatíva by na 10 rokov diaľničiarov stála 646 miliónov. Druhá verzia počíta s dodávkou technologických súborov do vlastníctva štátnej spoločnosti, ale následné prevádzkovanie formou služieb poskytovaných súkromníkom. Tretia alternatíva je akýsi hybrid, ktorý vyčleňuje zákaznícke služby napríklad na čerpacích staniciach pod takzvané komplexné služby. Tie má podľa analýzy v plnej miere hradiť budúci dodávateľ. Najlacnejšia verzia by mala štát stáť 588 miliónov. Ešte sa zvažuje nultá verzia, ktorá je síce najlacnejšia, ale počíta so zavedením papierových známok.


Diaľničiari vidia výhody oproti súčasnému stavu. „Prínosom je úspora nákladov – kontrolné kamery na cestách a diaľniciach zaznamenávajú všetky okoloidúce vozidlá. Pri oddelených systémoch na kontrolu elektronických diaľničných známok a mýta (súčasný stav) kontrolný systém pre mýto vyhodnotí, či na snímke je osobné či nákladné vozidlo, a nepotrebné snímky následne zmaže,“ opisuje hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.


Zverejnili, koľko vyšli intravilány
Diaľničiari v analýze tiež zmienili, koľko stáli ročne štát opatrenia, ktoré sa zaviedli už počas trvania platnej zmluvy ako vymanenie ciest cez obce, takzvané intravilány, spod povinného platenia mýta. Iba v Bratislave podľa analýzy prídu od zavedenia v roku 2014 do roku 2022 o 74 miliónov eur, spolu je to za celé Slovensko 335 miliónov. Ukázali tiež, koľko ich stálo sledovanie ciest druhej a tretej triedy s nulovou sadzbou. Tie mali okrem jednorazovej platby asi 20 miliónov eur v roku 2014 diaľničiarov vyjsť ročne na ďalších štyri až päť miliónov eur v závislosti od takzvaných mýtnych transakcií, teda prejazdov. Analýzy na ďalšie roky počítajú so súčasným stavom.


Podľa Kovalčíka môžu dať zodpovední pracovníci z Národnej diaľničnej spoločnosti na stôl zoznam technických parametrov, ale rozhodnutie o rozsahu spoplatnených ciest je na politikoch.
Bolo dávno jasné, kedy sa končí zmluva. Takto komplikované služby treba začať súťažiť najmenej tri roky predtým.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/21 ... ma-skoncit