Rozhovor s novým ministrom dopravy a výstavby Andrejom Dolež

Moderátor: Moderátori

Rozhovor s novým ministrom dopravy a výstavby Andrejom Dolež

Odoslaťod tybs » 06. Apr 2020 08:36

Rozhovor s novým ministrom dopravy a výstavby Andrejom Doležalom

Milan Jeluš, moderátor: „Dokončenie kľúčových stavieb cestnej infraštruktúry, vysoký investičný a údržbový dlh na železniciach a ozdravenie železničných spoločností, férové podmienky v rámci trhovej súťaže rezortných podnikov. To sú len niektoré ciele, s ktorými na Ministerstvo dopravy a výstavby prišiel Andrej Doležal zo Sme rodina. Nového ministra dopravy však aktuálne čaká riešenie situácie okolo diaľničného mýta a pripravovaný mýtny tender. Ľuboš Kasala navštívil ministra v úrade.“
Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR: „V tejto chvíli je pre mňa absolútne neakceptovateľné aké podmienky má Slovenská republika. Takmer polovica z vyzbieraných prostriedkov z mýta ide na jeho samotnú prevádzku. Čiže je úplne logické, že v spolupráci s NDS pripravujeme nový tender na nový mýtny systém, sme v kontakte aj s útvarom Hodnota za peniaze, budeme veľmi pozorne s nimi komunikovať tak, aby ten nový tender bol nastavený správne a v prospech Slovenska.“
Ľuboš Kasala, redaktor: „Ak sa ale nepodarí vybrať nového prevádzkovateľa na základe súťaže, pripadá do úvahy aj dohoda so súčasným prevádzkovateľom mýtneho systému.“
Andrej Doležal: „Určite urobím všetko pre to, aby som s týmto poskytovateľom rokoval, ale dohoda bude možná iba v prípade, že sa nám podarí pre Slovenskú republiky vyrokovať významne lepšie podmienky čo sa týka ceny, aj obdobia. Tá opcia, ktorú máme, je nateraz na 5 rokov a je prakticky za ešte viac peňazí ako platíme teraz.“
Ľuboš Kasala: „Minister Andrej Doležal si vie predstaviť, že mýtny systém by si mohla Slovenská republika prevádzkovať aj sama.“
Andrej Doležal: „To je našim jednoznačným cieľom. Súčasný mýtny systém je prevádzkovaný ako služba a je úplne prirodzené a verím tomu, že aj normálne, že sa budeme snažiť nový mýtny systém obstarať tak, aby veci, ktoré môžeme mať in house, alebo doma, aj doma zostali. Ale samozrejme sú tam rôzne obslužné činnosti a služby, ktoré budú outsourcované, vymyslím si call centrum alebo predajné miesta. Tam tá služba je v poriadku. Ale to, čo máme mať doma, to aj doma chceme mať.“
Ľuboš Kasala: „Za veľké výzvy považuje nastupujúci minister dopravy aj dokončenie kostry cestnej infraštruktúry, najmä nedostavaný úsek diaľnice D1.“
Andrej Doležal: „Ja sa teším aspoň z tých stavieb, ktoré sú už vo výstavbe. Tam sa dá aj predikovať dokončenie. Ak pôjdeme po D1, Hričovské Podhradie, Lietavská Lúčka, tam potrebujeme vyriešiť križovatku ešte pred tunelom Višňové tak, aby sme aspoň mohli sprevádzkovať úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Trúfame si, je to možno pre niekoho ambiciózne, ale trúfame si to spraviť ešte tento rok. Potom problematický tunel Višňové. Tam momentálne prebieha súťažný dialóg, ako forma verejného obstarávania, tam je predpoklad, že by táto súťaž mala skončiť, verím, že úspešne, do konca roku 20. To znamená, zostávajú nám ešte tri celé roky na dokončenie tunela Višňové. Potom tam je asi najproblematickejší úsek Turany – Hubová, kde ešte len prebieha príprava dokumentácie pre územné rozhodnutie, tzv. durka. Tam pri všetkej úcte nedokážem ani predikovať, lebo musíme rešpektovať a akceptovať právo dotknutých samospráv, účastníkov sa k tejto dokumentácii vyjadriť. Uvidíme ako to pôjde. Ďalší úsek, Hubová – Ivachnová, tam ma to teší, že aspoň sme v procese, aj keď problémy pripúšťam aj tam. No a nesmieme zabúdať na poslednú časť D1, južný obchvat Prešova, tam budeme tiež ambiciózni a snažiť sa to dokončiť v čo najkratšom čase.“
Ľuboš Kasala: „PPP projekt D4 – R7 v súčasnosti pokračuje. Na tzv. nultý obchvat Bratislavy motoristi netrpezlivo čakajú.“
Andrej Doležal: „Teší ma, že už čoskoro budeme otvárať úsek R7, ale aj vplyvom Coronavírusu sme museli odložiť alebo rozplánovať a lepšie rozfázovať samotné kolaudačné rozhodnutie. Takže samozrejme bolo by pokrytecké sa chváliť otváraním tohto úseku, tam samozrejme patrí vďaka, resp. rešpekt predchádzajúcemu vedeniu rezortu.“
Milan Jeluš: „Ako chce nový minister dopravy riešiť cestných dopravcov, zložitá situácia je aj na železniciach. Rozhlasová návšteva u Andreja Doležala bude pokračovať o chvíľu.“

Milan Jeluš: „V rozhlasovej Zákrute pokračujeme s úvodným predstavovaním nového ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala. Medzi problémami, ktoré je potrebné riešiť sú autodopravcovia. V súčinnosti s rezortom financií, ako aj s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny je potrebné nastaviť regulárne podmienky podnikania v cestnej doprave. Ľuboš Kasala sa ministra Andreja Doležala najskôr spýtal na nedávne stretnutie s autodopravcami.“
Andrej Doležal: „V sobotu bolo mimoriadne prezídium ČESMAD-u, aj som sa tam zúčastnil. Nebolo to gesto, ja som potreboval tú problematiku navnímať priamo od autodopravcov. My si musíme uvedomiť, že práve títo naši autodopravcovia zásobujú naše zdravotníctvo, naše nemocnice, naše potraviny, drogérie a tak ďalej. Je pre nás kľúčové, aby autodopravcovia mohli fungovať. Preto sme aj prijali opatrenia, na základe ktorých dostali výnimku od hlavného hygienika, nemusia ísť pri návrate zo zahraničia do povinnej karantény. To je však len opatrenie, aby mohli fungovať. Ale my ich musíme nechať prežiť, musíme im pomôcť, aby prežili, lebo veríme, že keď táto kríza raz skončí, aby mohli naspäť pomôcť reštartovať našu ekonomiku. Ak teraz dopustíme, že zlikvidujeme autodopravcov alebo ich dostatočne nepodporíme, riskujeme to, že tento trh prevalcujú lacnejší alebo autodopravcovia, ktorí prežili z Poľska a z Maďarska. Je pre nás absolútne esenciálne, aby sme ich v tejto chvíli maximálne podporili. Ja preto urobím ako z pozície ministra dopravy všetko.“
Ľuboš Kasala: „Nový minister dopravy Andrej Doležal medzi priority radí aj podporu verejnej osobnej dopravy, integrovanú dopravu, či alternatívne dopravné systémy, napríklad cyklistiku.“
Andrej Doležal: „Okrem iného na doprave máme aj samotný cestovný ruch, takže týmto témam sa budeme venovať. Možno by som sa ešte dotkol železničnej dopravy. Tam máme samozrejme infraštruktúru, osobného prepravcu a cargo prepravcu. Ani dnes tá situácia jednoducho nie je jednoduchá. Cargo má obrovské problémy s tým, že vypadlo US Steel, vypli pec, nevozí sa toľko materiálu, sú tam prepady v tržbách. Rovnako v osobnej doprave. Ale možno aby som nebol len negatívny, tak môžem avizovať, že v rámci Železničnej spoločnosti Slovensko, vďaka eurofondom, predstavíme niekoľko desiatok nových súprav. Samozrejme na železniciach ako takých je priorita pokračovať v modernizácii infraštruktúry. Je tam obrovský dlh na údržbe, niekoľko sto miliónov eur. Toto bude mojou úlohou, aby som dokázal nájsť prostriedky a podporil modernizáciu železníc ako takých.“
Ľuboš Kasala: „Rezort dopravy určite bude v nasledujúcom období pokračovať aj vo využívaní európskych peňazí. Uzatvára nový minister dopravy za stranu Sme rodina Andrej Doležal.“
Andrej Doležal: „Jednoznačne áno, ten operačný program integrovaná infraštruktúra a pod ním doprava ako taká, patrí medzi programy eurofondové, ktoré sú čerpané relatívne veľmi úspešne, najmä v kontexte a v porovnaní s inými operačnými programami. Je to úplne prirodzené, že sa budeme snažiť vyčerpať tieto eurofondy do posledného centu. Zatiaľ je to nastavené tak, že by sa nám to do konca roku 2023 malo aj podariť.

[03.04.2020; Rádio Slovensko; Pozor, zákruta!; 17:00; Ľuboš Kasala / Milan Jeluš]
tybs
diskutujúci
 
Príspevky: 86
Obrázky: 0
Založený: 05. Dec 2007 00:55

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.

cron