Megazákazku u cestárov získala firma blízka ich šéfovi.

Moderátor: Moderátori

Megazákazku u cestárov získala firma blízka ich šéfovi.

Odoslaťod paldo » 15. Apr 2020 20:37

Megazákazku u cestárov získala firma blízka ich šéfovi. V nahrávke hovorí o Robovi, Norovi a 400 tisícoch

Biznis na kreslenie cestných značiek za 16 miliónov eur vyhrala firma, pre ktorú v minulosti pracoval šéf Slovenskej správy ciest Roman Žembera. Získali sme nahrávku súvisiacu s iným prípadom, v ktorej Žembera hovorí:„...by sme mali Robovi dávať peniaze.“

Šéf Slovenskej správy ciest Roman Žembera je bývalý spolužiak predsedu Smeru Roberta Fica. Správa ciest pred voľbami ukončila súťaž o mnohomiliónovú zákazku – víťaz bude kresliť dopravné značky, teda čiary a šípky na cestách.

Žemberom vedená správa ciest pritom dvakrát vylúčila lacnejšie ponuky. Tender napokon vyhrala firma Sates, pre ktorú Žembera kedysi pracoval. A prepojenia fungujú aj dnes, keďže Žemberova firma Doznako, dnes napísaná na jeho neter, sa neskôr stala dodávateľom Satesu.

Aktuality.sk získali zvukovú nahrávku, na ktorej rozpráva Žembera. Hovorí o peniazoch pre Roba, na ktoré sa ho prišiel pýtať nitriansky oligarcha Norbert Bödör. K stretnutiu s Bödörom sa nám následne Roman Žembera priznal.

Rozhovor s Romanom Žemberom, nahrávku, aj celú genézu tejto kauzy, si môžete vypočuť v našom podcaste:

Lacné čiary nebudú

Tender na obnovu vodorovných dopravných značiek – teda čiar na cestách 1. triedy v Bratislavskom, Košickom, Žilinskom aj Banskobystrickom kraji – vyhodnotili len vo februári. Vo všetkých štyroch krajoch vyhralo to isté konzorcium firiem vedené firmou Sates, a. s.

Sates však v dvoch najväčších častiach zákazky – v Bratislave a Košiciach – neponúkol najnižšiu cenu. Vyhral vďaka tomu, že konkurenti s lacnejšími ponukami boli zo súťaže vylúčení. Dôvody vylúčenia sú pritom zvláštne – napríklad chýbajúce doklady o počte riadiacich zamestnancov.

Otázkou je, či si Slovenská správa ciest nemohla chýbajúce doklady vyžiadať – najmä ak rozdiel medzi najlacnejšou a víťaznou ponukou bol iba v Bratislave takmer pol milióna eur. Správa ciest si interpretuje zákon tak, že doklady dožiadať nemohla a účastníkov súťaže rovno vylúčila.

„Ak k určitej podmienke účasti nie je predložený žiadny dôkazný prostriedok, úrad zastáva názor, že nejde o situáciu upravenú zákonom o verejnom obstarávaní, ktorá by umožňovala využiť inštitút vysvetlenia alebo doplnenia predložených dokladov,“ odpísala nám hovorkyňa Slovenskej správy ciest Lucia Karelová.

Vylúčené firmy podali námietky, o jednej z nich ešte rozhoduje Úrad pre verejné obstarávanie.

Pod súťažami je podpísaný Roman Žembera, generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest – dlhoročný nominant Smeru-SD, ktorý chodil s predsedom tejto strany na gymnázium v Topoľčanoch.


Majú veľa spoločného

Víťazná firma Sates a Roman Žembera pritom majú veľa spoločného. Žembera pre Aktuality.sk priznal, že pre Sates kedysi na živnosť pracoval. Jeho firma Doznako sa potom stala subdodávateľom Satesu a tieto dve firmy spolupracujú dodnes.

Doznako sa tiež zaoberá kreslením čiar na cestách. Dnes už Romanovi Žemberovi oficiálne nepatrí. Bol to však práve on, kto túto firmu založil, vlastnil a riadil až do roku 2006, keď sa za prvej Ficovej vlády stal šéfom správy ciest. Dnes firmu vlastní jeho neter Petra Halúzová.

Konateľ firmy Doznako Radoslav Bujna spoluprácu potvrdil: „Sme subdodávateľom vodorovného dopravného značenia pre firmu Sates, a. s.“
Na to, že Doznako, ako firma blízka Žemberovi, by mohla byť v skutočnosti subdodávateľom Satesu a Žembera by tým mohol byť v konflikte záujmov, upozorňovali už v minulosti pri iných zákazkách Aliancia Fair-Play a denník Sme.

Firma Sates popiera, že by Doznako malo byť subdodávateľom aj v prípade spomínanej 16,4-miliónovej zákazky.

Roman Žembera však hovorí, že Slovenská správa ciest nevie, koho si víťaz súťaže zazmluvní na reálny výkon práce. Firmy podľa jeho slov bežne spolupracujú, napríklad si prenajímajú stroje. „Ja sa to nedozviem, pre mňa je dôležité, aby bola dodržaná vysúťažená cena a kvalita.“

Vie teda Žembera vylúčiť, že na zákazke, ktorú podpísal, nezarobí jeho neter?

„Na nej môže zarobiť ktokoľvek. Aj tá firma Doznako má nejakých zamestnancov, robí vodorovné značenia. Keď ju niekto osloví už po vyhratej súťaži, ja v tom nevidím problém,“ odpovedá Roman Žembera.

Ďalšie prepojenia

Pre úplnosť treba dodať, že šéf Slovenskej správy ciest nemá väzby z minulosti len na víťaza tendra. V súťaži bola totiž aj ďalšia firma, pre ktorú kedysi Žembera pracoval – Saroute.

Ide o firmu syna bývalého riaditeľa žilinskej pobočky správy ciest Ivana Hlavoňa. Saroute sa kedysi oddelil od Satesu. V aktuálne skončenej súťaži ale neuspela, aj ona bola vylúčená.

Nahrávka o „Norovi“ a „Robovi“

Aktuality.sk získali aj nahrávku hlasu Romana Žemberu z iného prípadu, na ktorej šéf SSC hovorí o „dávaní peňazí Robovi“ a o tom, že by sa dalo „spraviť“ 400-tisíc – a že sa ho na tieto peniaze prišiel pýtať „Noro“.

Na nahrávke z úst Žemberu zaznie: „...by sme mali Robovi dávať peniaze, treba zabezpečiť, aby išiel Frekomos cez nás. Tam by sa dalo spraviť 400-tisíc. Ale tie faktúry už teraz chodia a treba to. A Peťo povedal Robovi, že ja mám 400-tisíc. No ja mám h***o, šak tie faktúry mi ešte ani neuhradili. Robo to povedal Norovi a za mnou prišiel Noro, či ja mám v železnej schránke 400-tisíc.“

Roman Žembera na nahrávke svoj hlas spoznal a potvrdil, že ide o jeho slová. Vysvetliť ich nevedel. Spomenul si však na stretnutie s Norbertom Bödörom a tvrdil, že išlo o jeho reakciu na obvinenie.

„Pána Bödöra poznám, bral som od neho kedysi víno na päťdesiatku. Mal záujem tu robiť aj strážnu službu, ale ja tu mám vysúťaženú strážnu službu v dobrých cenách. Ozval sa mi, či sa vieme stretnúť. Stretli sme sa a pýtal sa ma, či je pravda, že som dostal 400-tisíc. Vysmial som sa mu do očí, že to nemyslí vážne, lebo ja som žiadnych 400-tisíc od nikoho nikdy nezobral, to môžem prisahať na svoje deti a na celú rodinu. On povedal, že to povie Robovi.“

Roman Žembera si nevedel spomenúť, za akých okolností nahrávka vznikla ani komu tieto slová rozprával. Najprv tvrdil, že išlo o podnikateľa Petra Hazuchu, no potom povedal, že Hazucha je „Peťo“ z nahrávky, v ktorej o ňom hovoril v tretej osobe niekomu inému. S Robertom Ficom má podľa vlastných slov kamarátsky vzťah.

Peter Hazucha je bývalý obecný poslanec za Smer-SD z obce Hrušovany, rodnej obce Roberta Fica. Hazucha poprel, že by s Ficom niekedy riešil zákazky týkajúce sa Slovenskej správy ciest. „Ja som sa s ním už dlho nevidel,“ dodal Hazucha. Nespresnil však, ako dlho či kedy boli naposledy v kontakte.

„S pánom Žemberom som sa videl pred dvoma týždňami, ale riešili sme iba klobásky,“ uzavrel Hazucha s dôvetkom, že ani so Žemberom nikdy zákazky neriešil.

Frekomos je firma, ktorá robí práce na cestách, ako napríklad frézovanie. Oslovili sme ich so žiadosťou o vysvetlenie, do uzávierky sme odpoveď nedostali.

Norbert Bödör na otázky týkajúce sa nahrávky a zákaziek Slovenskej správy ciest neodpovedal.

Na nahrávku reagoval aj Robert Fico: „Netuším, o koho na nahrávke ide, a už vôbec netuším, o čom táto osoba hovorí. Keď som bol 10 rokov predsedom vlády SR, moje meno bolo medzi tretími osobami často používané ako univerzálna výhovorka (pozitívna alebo negatívna),“ odpísal cez tlačové oddelenie Smeru.


https://www.aktuality.sk/clanok/780572/ ... -tisicoch/
Obrázok používateľa
paldo
diskutujúci
 
Príspevky: 145
Obrázky: 58
Založený: 29. Júl 2012 17:40
Bydlisko: Kubíková - okolie Žiliny

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.