Doležal zdedil tendre za miliardu. Práce pri Poprade už obje

Moderátor: Moderátori

Doležal zdedil tendre za miliardu. Práce pri Poprade už obje

Odoslaťod mirecko255 » 11. Jún 2020 18:08

Doležal zdedil tendre za miliardu. Práce pri Poprade už objednal, Bugárov južný tunel chce zrušiť

Minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) zdedil po svojom predchodcovi Árpádovi Érsekovi (Most-Híd) šesť veľkých rozbehnutých stavebných tendrov.

Čoho sa týkajú:
- zrýchľovania troch železničných tratí na 160 až 200-kilometrovú rýchlosť pri Bratislave, Žiline a Poprade,
- kratšej autostrády na Orave (4,4 kilometra)
- 28,4 kilometra dlhej južnej prepojky Bratislavy a Košíc R2 na juhovýchode (v tom je úsek s tunelom Soroška 14,1 kilometra a úsek Šaca – Oľšany II. etapa 14,3 kilometra).

Ako s rozbehnutými tendrami (zoznam nižšie) minister Doležal naloží je dôležité aj preto, že ide o zákazky za viac než miliardu eur a môže na nich názorne predviesť nové kritériá rozhodovania.

Do kategórie juhovýchodných autostrád patrí tunel Soroška (4,3 km), ktorý má byť súčasťou úseku R2, Rožňava – Jablonov nad Turňou (14,1 km).

Po dlhom plánovaní začína byť čoraz istejšie, že aspoň nateraz sa tunel Soroška stavať nebude. Hospodárske noviny píšu, že rozbehnutú súťaž o razenie tunela brzdia posudky ochranárov životného prostredia.

Štátna ochrana prírody mala totiž k úseku zásadné pripomienky. A tie majú byť dôvodom, prečo tender z Érsekovej éry napokon zrušia, odvolávajú sa hnonline na svoje zdroje blízke diaľničiarom.

S tunelom sa u Bugára ponáhľali

Korešponduje to so slovami vládnych analytikov z Útvaru hodnota za peniaze /ÚHP) o množstve rizík, ktoré plán na tunel Soroška zahŕňal už pri vypísaní stavebného tendra. Podľa skoršieho posudku ÚHP projekt nie je v jeho aktuálnej podobe spoločensky návratný ani pripravený a skrýva množstvo rizík, najmä pre razenie v krasovom území.

Diaľnica nemala v čase vyhlásenia tendra stavebné povolenie, a to pre chýbajúce technické podklady a úradné rozhodnutia k ochrane vôd. Analytici na Facebooku napísali, že „nápad za štvrť miliardy v náročnom teréne a vo vysokom stupni environmentálnej ochrany v blízkosti národného parku má veľa rizík a znakov zlého projektu“.

„Projekt je dnes spoločensky nenávratný a vzhľadom na extrémne zložitú krasovú geológiu horského masívu a pre neúplnosť projekčných podkladov a úradných rozhodnutí nesie vysoké riziko prekročenia nákladov a oneskorenia výstavby,“ písalo ÚHP pred voľbami, tesne po tom, ako Érsekov tím vypísal tender na tunel.

Jeden príklad od analytikov za všetky: „Pri stavbe tunela v prípade narazenia na dutinu – jaskyňu – je nutné práce zastaviť a nález oznámiť Štátnej ochrane prírody a Správe slovenských jaskýň“.

Toto hodnotenie vládnych analytikov prišlo pred voľbami, ale až po odštartovaní súťaže. Tú totiž diaľniční manažéri vypísali tesne pred koncom minulého roka. Po prvom januári by už bez posudku ÚHP porušili zákon.

Išlo o jednu z priorít bývalej vládnej strany Most-Híd, ktorá má na Gemeri relatívne veľa voličov a v bývalej vláde mala ministra dopravy. V rožňavskom regióne namerali strane, ktorú viedol Béla Bugár, v parlamentných voľbách spred štyroch rokov 16,8 percenta a v Jablonove nad Turňou 38 percent.

Érsek, ktorý ako minister dopravy projekt štartoval, priznal, že jeho prínosy v pomere k nákladom nevychádzajú na to, aby na úsek prispel Brusel. „Keď sa začne stavať tunel Soroška, nedokážeme ho financovať zatiaľ z eurofondov, lebo sú tam také hustoty v tomto momente, že na to Európska komisia nepristúpi,“ priznal Érsek v relácii RTVS O 5 minút 12.

Tunel bol však pre jeho stranu významný. Svedčí o tom mimoriadny výjazd v Bugárovej strane už pri prvotných spochybňovaniach vtedajšieho spôsobu uvažovania o južnej diaľnici. Špičky Mosta-Híd vyrazili na Gemer, na horskom priechode Soroška sa konala blokáda.

„Ak to (R2) niekto spochybňuje, tak, samozrejme, potom spochybňuje koaličnú zmluvu,“ vyhlásil pri tej príležitosti Bugár.

Eurofondy a štátny rozpočet

Príbeh tunel Soroška teraz dostal na stôl Doležalov tím a všetko nasvedčuje tomu, že ho ukončí. V úvahách o Soroške spomína nové vedenie ministerstva dopravy eurofondy.

„V prípade úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou (s tunelom Soroška) verejné obstarávanie pokračuje. Ide však o úsek, ktorý v súčasnej krízovej situácii nebude možné financovať zo štátneho rozpočtu. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) preto hľadá cestu, ako súťaž na tento úsek zákonným spôsobom zrušiť. Zrušenie verejného obstarávania totiž podlieha presným dôvodom, ktoré sú uvedené v zákone, a teda nemôže ísť o svojvoľné rozhodnutie ministra alebo ministerstva,“ povedal hovorca ministerstva Ivan Rudolf.

Okrem tunela Soroška na väčšinu Érsekových projektov eurofondy sú. Neráta sa s nimi ešte pri súťaži na obchvat Tvrdošína.

Žiadny zo živých súťažených projektov, ktoré vládna analytická jednotka hodnotila, zrejme nezískal toľko kritiky ako tunel Soroška, ktorý by sa musel financovať zo štátnych zdrojov. Pri eurofondových projektoch zasa musia manažéri myslieť na to, že ich čerpanie má svoje lehoty a zároveň veľké projekty si obvykle žiadajú viac času než menšie.

Železnice finišujú

Príkladom je rozbehnutý tender na modernizáciu železničnej trate od Devínskej Novej Vsi smerom na hranice s Českom, ktorý sa naťahuje už viac než tri roky. To je aktuálne viac ako celá odhadovaná lehota objednávaných stavebných prác.

„Pri tomto projekte bola agentúrou INEA (výkonná agentúra pre inovácie a siete pri Európskej komisii) odsúhlasená jeho etapizácia na viacročné obdobie (rozdelenie projektu na fázy). ŽSR majú zabezpečené financovanie tohto projektu z prostriedkov Európskej únie,“ povedala hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.

Železnice píšu, že neplánujú rušiť ani jednu z veľkých živých rozsúťažených zákaziek. Ministerstvo dopravy to vidí podobne tak pre diaľnice ako pre železnice a prikladá dôvetok o zákonných predpokladoch na rušenie súťaží.

Vo štvrtok to železniční manažéri doložili prvým väčším kontraktom z tejto éry. Od konzorcia pod vedením spoločnosti TSS Grade objednali modernizáciu trate na úseku Poprad – Lučivná na 160-kilometrovú rýchlosť.

Tender sa naťahuje od leta 2017. Zároveň sa tým modernizácia trate prvýkrát oficiálne odchýli od koridoru medzi Bratislavou a Žilinou aj smerom na východ.

„Teraz prichádzajú na rad úseky od Žiliny do Košíc. Podtatranská časť, ktorá sa začína modernizovať, je prvou lastovičkou, ktorá prináša toľko očakávané zmeny na železnici smerom na východ. Občania budú môcť cestovať opäť o niečo pohodlnejšie a rýchlejšie,” povedal minister Doležal.

Čo je ešte na stole

V zásuvke jeho manažérom zostalo ešte niekoľko nedotiahnutých tendrov od predchodcov.

„Verejné obstarávania spomínaných projektov sú v procese a neplánujeme ich zrušenie. Zrušenie verejného obstarávania podlieha presným dôvodom, ktoré sú uvedené v zákone, a teda nemôže ísť o svojvoľné rozhodnutie ministra alebo ministerstva,“ odpísali z ministerstva keď sme sa pred dvoma týždňami pýtali na všetky veľké štátne zákazky, ktoré sa začali súťažiť počas bývalej vlády vrátane tunela Soroška.

Zákon píše, kedy sa dajú zákazky zrušiť. Platí to napríklad vtedy, ak žiadny zo záujemcov nesplní podmienky účasti, neponúkne cenu nižšiu ako strop stanovený obstarávateľom alebo napríklad, ak došlo k významnej zmene okolností oproti podmienkam pri vyhlásení súťaže. Zrušenie tendra môže prikázať napríklad aj Úrad pre verejné obstarávanie.

Významnú pozíciu tu môže zohrať politická vôľa. Jej silu ukázalo historicky napríklad rušenie diaľničných PPP projektov v ére vlády Ivety Radičovej.

Citlivé zásahy sú to aj pre stavebné firmy, no tie berú ohľad aj na svoje budúce plány na miestnom trhu. Stavebných manažérov roky trápia aj nezáväzné a meniace sa infraštruktúrne plány jednotlivých vlád a dlhé naťahovanie súťaží.

Na ilustráciu: Súťaž o stavbu 4-kilometrového obchvatu Tvrdošína v polovičnom profile, teda iba s jedným pruhom pre oba smery sa naťahuje takmer tri roky. Čím dlhšie sa súťaže naťahujú, tým viac môžu cenové kalkulácie v ponukách strácať na relevantnosti a neskôr priniesť tlak na dodatky.


Pozrite si, aké najväčšie otvorené tendre zdedil Doležalov tím po predchodcoch:

R2, Rožňava – Jablonov nad Turňou (s tunelom Soroška)

Stav: NDS ešte nevyzbierala ponuky od stavbárov, termín na ich predkladanie opakovane odkladala. Pôvodný bol 28. február 2020, aktuálne je stanovený na 15.júna 2020. Tender beží od decembra 2019.

Cena: 243 151 340,40 eur bez DPH (odhad NDS)


R2, Šaca – Košické Oľšany II. etapa

Stav: Súťaž beží od decembra 2018, posledná informáciu z vestníka verejného obstarávania je z novembra 2019 a píše sa v nej o poslednom dni na vydanie rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie v konaní o preskúmavanie úkonov NDS na základe námietok proti podmienkam súťaže.

Koncom minulého roka sa predkladali ponuky, výsledky ešte nie sú známe, prebiehali aj revízne konania na Úrade pre verejné obstarávanie

Cena: 138 043 873,64 eur bez DPH (odhad NDS)


R3, Tvrdošín – Nižná

Stav: NDS opakovane predĺžili lehotu viazanosti ponúk, naposledy do 30. júna 2020, tender beží už od augusta 2017. Víťaz podľa oznámenia vo vestníku z decembra 2019: Združenie TODINI-CESTY-CEDIS

Vo februári sa začalo odvolacie konanie vo veci námietok jedného z uchádzačov proti výsledku hodnotenia ponúk, v marci ho zamietli. Ministerstvo dopravy píše, že opäť prišli námietky, preto ešte nedošlo k podpisu zmluvy.


Modernizácia trate Devínska Nová Ves – štátna hranica ČR

Stav: ŽSR druhýkrát vyhodnotili výsledky súťaže. V novom hodnotení označili za víťaza partiu Váhostavu a talianskej firmy ICM. Súťaž rozbehli v januári 2017, teraz prebieha kontrola

ÚVO pred podpisom zmluvy.

Cena: 274 985 419,17 eur bez DPH (ponuka od označeného víťaza)


Modernizácia trate Poprad – Lučivná

Stav: Súťaž prebiehala od júna 2017, vo štvrtok 11. júna ŽSR podpísali zmluvu s víťazným konzorciom TSS Grade, Doprastav, Tempra.

Cena: 97 482 977,95 eur bez DPH (zo zmluvy)


Modernizácia železničného uzla Žilina

Stav: ŽSR označili za víťaza konzorcium Strabag, Eurovia, Subterra, AŽD Praha. Súťaž vyhlásili v októbri 2019, teraz sa čaká na prípadné odvolania súťažiacich.

Cena: 323 373 002,46 eur bez DPH (ponuka od označeného víťaza)

https://e.dennikn.sk/1927104/dolezal-zd ... ce-zrusit/
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.