Kysučanom hrozí zrušenie autostrády do Česka, lebo je veľmi

Moderátor: Moderátori

Kysučanom hrozí zrušenie autostrády do Česka, lebo je veľmi

Odoslaťod rado » 18. Sep 2020 20:02

Kysučanom hrozí zrušenie autostrády do Česka, lebo je veľmi drahá

18.9.2020 17:54 Ján Kováč
https://e.dennikn.sk/2045328/kysucanom- ... elmi-draha

  • Rýchlocesta R5 má prepojiť sever Slovenska a Česka.
  • Je veľmi potrebná, lebo spája priemyselné regióny. Súčasná cesta je preťažená kamiónmi.
  • Medzi vládnymi investičnými prioritami sa preto umiestnila relatívne vysoko.
  • Zároveň je ale šialene drahá – kilometer by stál v prepočte 34 miliónov eur.
  • NDS preto hovorí, že ju stavať nejde.

Severne od Žiliny sa buduje dôležitá diaľnica D3 smerom do Poľska. Polovica je už hotová alebo rozostavaná. Druhá polovica sa pripravuje a umiestňuje sa na vrchole v schválenom rebríčku vládnych priorít.

Z tejto D-trojky sa má v obci Svrčinovec neskôr odpojiť rýchlocesta R5 smerom do Česka. Ide o veľmi krátky úsek – 1,7 kilometra, lebo štátna hranica je od tejto križovatky veľmi blízko.

R-päťka má byť druhou a na mnoho rokov aj poslednou autostrádou medzi Českom a Slovenskom.

Od výstavby upustili

Osud tejto cesty je ale teraz veľmi neistý. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a ministerstvo dopravy v posledných rokoch hovoria, že R5 sa stavať nebude, teda aspoň zatiaľ nie a potom sa uvidí.

R5 chýba aj v aktuálnom nákrese siete medzinárodných koridorov.

NDS s ňou nepočíta ani v projekte ekoduktu – zeleného mosta v obci Svrčinovec, po ktorom majú migrovať zvieratá.

Ekodukt podľa projektovej dokumentácie preklenie železnicu a cestu prvej triedy, ale s neskorším dobudovaním R5 už nepočíta. V nákrese zeleného mosta chýbajú diery, ktorými by rýchlocesta mohla prejsť.

NDS to v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) zdôvodnila tak, že „v procese vývoja návrhu cestnej infraštruktúry sa od budovania rýchlostnej cesty R5 upustilo.“

Čo presne to znamená? Vypadla táto cesta z plánovanej siete NDS? Nie je rozumné postaviť teraz ekodukt s pripravenou dierou pre R5 pre prípad, že sa neskôr postaví?

Najskôr postavia, potom zbúrajú

NDS hovorí, že úsek je zatiaľ súčasťou plánovanej cestnej siete, ale rozpory nevysvetlila: „Ďalší postup prípravy tohto úseku do výstavby, vrátane určenia jej kategórie a smerových parametrov, bude určený po ukončení výstavby ekoduktu na D3,“ odpovedala hovorkyňa Eva Žgravčáková.

Ak sa ale neskôr rozhodnú stavať R-päťku, zelený most budú musieť zrejme búrať, ak je to vôbec možné.

Rodinné domy v ceste

Most pre lesnú zver bol pritom pôvodne súčasťou projektu R5. Neskôr ho prilepili k susednej diaľnici D3, aby ju mohli financovať z eurofondov.

Aj s týmito peniazmi je teraz problém. NDS ekodukt nepripravila načas, takže hrozí prepadnutie eurofondov.

Prekážkou je rómska osada, ktorá zasahuje do plochy, na ktorej má zelený most vyrásť. Obyvateľov chceli presťahovať do obce, proti čomu ale zase protestujú ich spoluobčania.

Riziko prepadnutia peňazí je také veľké, že NDS k tomu v júni zvolala tlačovú konferenciu, na ktorej šéf firmy Juraj Tlapa povedal, že im môže prepadnúť až 200 miliónov eur.

Prečo nie

Odhadované náklady na rýchlocestu R5 sú na slovenské pomery enormné – 58 miliónov eur. V prepočte na kilometer to je 34 miliónov, čo je toľko, ako južný tunelový obchvat Žiliny a Strečna na diaľnici D1. Pritom R5 sa má stavať iba v polovičnom profile, čiže v dvoch pruhoch.

R-päťka by teda pri takýchto nákladoch patrila medzi najdrahšie cesty v dejinách Slovenska.

Dopravná inžinierka projekčnej firmy Alfa 04 Mária Kocianová vysokú cenu pre Denník E vysvetľuje tak, že úsek je technicky veľmi náročný.

Zároveň je podľa nej aj veľmi potrebný vzhľadom na veľa áut, ktoré medzi Kysucami a regiónom Ostravy prechádzajú.

Alfa 04 spolu s firmou Amberg tento úsek aj projektovali. NDS si od nich objednala všetky chýbajúce stupne projektovej dokumentácie ešte v roku 2012. Zrejme pre vysokú cenu ale potom skončili v šuplíku.

A prečo áno

S R-päťkou počítajú všetky štátne stratégie. „Je potrebné urýchlené dobudovanie diaľnice D3 spolu s nadväzujúcou rýchlostnou cestou R5 (patrí do súhrnnej siete TEN-T), čo výrazne zlepší vzájomnú dostupnosť SR, priemyselného regiónu Žiliny a hospodársky dôležitého Ostravska a Horného Sliezska. Slovenská republika sa k dobudovaniu tohto spojenia zaviazala medzinárodnými zmluvami s Poľskom a Českou republikou,“ tvrdí Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry do roku 2030.

Dnešná cesta do Česka je veľmi preťažená. Zrejme preto sa R5 dostala v schválených vládnych prioritách relatívne vysoko. Celkovo sa v rebríčku umiestnila až na 41. mieste.

Keď berieme do úvahy iba projekty NDS, ktoré sú zároveň aj dobre pripravené, dostáva sa dokonca takmer na vrchol rebríčka.

Vidno to z tejto tabuľky, v ktorej sme zoradili investičné projekty podľa toho, ako dobre sú pripravené.

Rebríček cestných projektov podľa pripravenosti

(tabuľka)

Úplne najvyššie sú tie, kde už štát vyberá v tendri stavebné firmy. Nasledujú také, kde už vykupuje pozemky.

A hneď pod nimi sú tie, ktoré majú hotovú dokumentáciu pre stavebné povolenie. Z časového hľadiska to znamená, že sa teoreticky dajú začať stavať v roku 2023.

Keď berieme iba projekty, ktoré sa dostali do tohto štádia, R5 patrí medzi tie, ktoré sa podľa rebríčka investičných priorít najviac oplatia.

Ani to nemusí nič znamenať, lebo minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) v rozhovore pre Denník E jasne povedal, že je pripravený zrušiť aj dobre pripravené zámery, ak im nebude vychádzať spoločenská návratnosť.

Ministerstvá dopravy a financií chcú do 15. októbra zverejniť aj časový harmonogram výstavby jednotlivých úsekov. Ten by mal zohľadniť aj to, ako sú projekty pripravené.

Do debaty vstúpia politici

Harmonogram dá aj odpoveď na otázku, či sa R5 postaví, zruší alebo pozastaví. Záujem o jej vybudovanie v regióne je veľký. Starostka Svrčinovca Renáta Majchráková požiadala o stretnutie žilinskú županku Eriku Jurinovú, ktorá patrí medzi štyroch zakladateľov vládnej strany OĽaNO.

Starostka potvrdila, že ekodukt je naprojektovaný tak, že nepočíta s pripojením R5. „Pre moju obec je R5 z hľadiska bezpečnosti a zvýšenia komfortu žitia obyvateľov v tejto časti veľmi dôležitá. Svrčinovec centrum a časť u Mišov bude odťažený nadmernou dopravou verím už v decembri tohto roku, keď sa spustí obchvat Čadce, ale časť Zatky po štátnu hranicu bude zaťažená stále rovnako,“ vysvetľuje starostka.

Na českej strane sú podľa nej krásne vybudované cesty a hraničná obec Mosty u Jablunkova má už niekoľko rokov obchvat. „Preto verím, že konečné technické riešenie bude také, aby sa dala R5 napojiť,“ hovorí starostka.

Presadzuje to aj podpredseda kraja Igor Janckulík (KDH). Ten rozumie ekonomickým dôvodom, pre ktoré sa R-päťka zatiaľ nestavia, ale ekodukt by podľa neho mali postaviť tak, aby sa neskôr postaviť mohla, ak to už ekonomicky vychádzať bude.

„Lebo inak to už potom nebude možné alebo veľmi nákladné,“ hovorí Janckulík, ktorý bol v minulom volebnom období splnomocnencom pre rýchlostné cesty.

Jasná odpoveď zo strany NDS a ministerstva zatiaľ chýba. Dá sa ale predpokladať, že uvažujú, že namiesto R5 postavia obchvat, ktorý bude menej veľkorysý ako rýchlostná cesta, ale oveľa lacnejší. Prípadne môžu zvažovať optimalizáciu, ktorá zníži náklady.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.