Ďalší problém na severnej D1. Doležal chce zobrať Váhostavu

Moderátor: Moderátori

Ďalší problém na severnej D1. Doležal chce zobrať Váhostavu

Odoslaťod mirecko255 » 09. Feb 2021 22:42

Ďalší problém na severnej D1. Doležal chce zobrať Váhostavu kľúčový úsek

Na diaľnici D1 sa rysuje ďalší problém. Minister dopravy hovorí pri úseku Hubová – Ivachnová o možnom zopakovaní scenára pri Višňovom

Pracovný ruch v okolí diaľničného úseku D1 Hubová – Ivachnová zažíva podľa tamojších obyvateľov útlm. Odborníci tvrdia, že za prešľapovanie môže stále chýbajúce stavebné povolenie na zmenené úseky. Minister dopravy Andrej Doležal však v Rádiu Express odkryl aj ďalšie problémy v zákulisí, keď vyjadril nedôveru k jednému z členov konzorcia OHL ŽS a Váhostavu, ktoré úsek za takmer 300 miliónov eur stavajú. Problémom má byť podľa ministra výrazné zdržanie pri preceňovaní jednotlivých komponentov stavby. „Mám reálne obavy, či to budú schopní dokončiť načas a vôbec či to budú schopní dokončiť. Zaangažoval som do toho aj právnych poradcov a advokátov. V hre je možno aj to najkrajnejšie riešenie,“ povedal minister. Podľa neho sa môže zopakovať scenár známy z Višňového, teda rozviazanie zmluvy so zhotoviteľom. Podľa informácií HN má byť tŕňom v oku ministra práve Váhostav.

Nevieme o ničom
„Zvažujeme všetky možnosti a musíme byť pripravení na všetko. Nechcem, aby z toho bolo ďalšie Višňové,“ povedal Doležal v Exprese a avizoval, že o ďalšom postupe bude informovať v dohľadnom čase. „Problematika stavby D1 Hubová – Ivachnová je relatívne rozsiahla, s výraznou zmenou projektového riešenia. Z dôvodu rozsiahlej zmeny projektu je dohodnuté s Národnou diaľničnou spoločnosťou predloženie precenenia objektov do konca februára 2021, ako bolo dohodnuté na poslednom štatutárnom kontrolnom dni,“ uviedla v reakcii hovorkyňa OHL ŽS Jana Matulajová. Spolu s Váhostavom podľa nej prijali také opatrenia, že úsek bude sprevádzkovaný v roku 2023 tak, ako bolo dohodnuté ešte v auguste 2020. Zároveň, OHL ŽS neeviduje problémy, ktoré by mali viesť k vypovedaniu zmluvy o dielo.

Šéfa zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavla Kováčika vyjadrenie ministra Doležala šokovalo, keďže oboch staviteľov považuje za kvalifikovaných. „Vypovedanie zmluvy považujem za krajné riešenie a treba veľmi detailne zvážiť, či tam boli všetky spôsoby spolupráce a akcelerácie naplnené,“ povedal s tým, že zhotoviteľ je povinný o detailoch mlčať. „Môže nastať situácia ako na Višňovom, že investor verejne rozpráva možno aj nie úplné pravdy a zhotoviteľ sa nemôže verejne brániť, lebo mu to zmluva zakazuje,“ pripúšťa Kováčik.

Analytik INEKO Ján Kovalčík, naopak, v minulosti registroval snahy o dodatkovanie zrejme aj nad rámec potreby. „Testovali, ako veľmi môžu cenu zvýšiť. Akoby ich zaujímalo len o koľko sa to dá maximálne zvýšiť, a nie to, čo je primerané a férové,“ povedal. Podľa bývalého investičného riaditeľa diaľničnej spoločnosti Juraja Čermáka je problém, keď si diaľničiari a ministerstvo nevedia poradiť so zhotoviteľom. „Každý jeden zhotoviteľ, ktorý robí a má posádku na Slovensku, tak sa s ním dá dohovoriť. Horšie je to so zahraničnými firmami, ktorí tu majú 10 či 15 ľudí,“ hovorí Čermák.

Stroje stoja
Súčasťou 15-kilometrového úseku Hubová – Ivachnová je tunel Čebrať, ktorý po zosuve museli pretrasovať a predĺžiť na súčasných 3,6 kilometra. To zmenilo aj projekty na úseky nadväzujúce na jeho nové vyústenie. Práve razenie problematického tunela sa v poslednom čase spomalilo zo štyroch metrov denne na polovičné tempo. Podľa diaľničiarov však práce prebiehajú podľa harmonogramu. „Aktuálne sa realizujú najmä práce v tuneli Čebrať. V južnej tunelovej rúre je vyrazených 3 098 metrov a 3 017 m v severnej tunelovej rúre v smere od východného portálu. Razenie prebieha bez väčších problémov v bežnom režime 24 hodín denne,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

Na ostatných častiach stavby prebiehajú práce na budovaní kanalizácie, stabilitných opatrení, násypov a realizácia príslušenstva mostov. Plán diaľničiarov je naďalej sprejazdnenie úseku do konca roka 2022. Spomalenie prác je podľa analytika Kovalčíka logické, keďže tunel preraziť bez stavebného povolenia nemôžu. Ten sa razí v rámci baníckeho zákona ako prieskumná štôlňa len s primárnym ostením.

Radca primátora Ružomberku Tomáš Mišovič tvrdí, že sa rokovania za posledné obdobie výrazne pohli dopredu. "Pravda však je, že medzi najťažšie a najemotívnejšie rokovania patria tie o peniazoch. Zhotoviteľ podľa môjho názoru práce realizuje, za minulý rok zhruba 60 miliónov eur a nemyslím si, že práve toto je znak zlyhávania zhotoviteľa. Ako ukázala stavba D1 Višňové - 2,5 roka je prázdna a degraduje, tak vypovedanie zmluvy nie je krajné riešenie, ale vyslovené zlé riešenie," hovorí Mišovič, ktorý tlaku ministra na druhej strane rozumie

"Rozhodnutie ministra viac mikromanažovať túto stavbu vítam a som presvedčený, že to pomôže odstrániť nezhody. Ak by tieto okolnosti mali ohroziť termín dostavby, tak budeme veľmi nápomocný tomu, aby sa situácia okamžite riešila," dodal.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/22 ... u-vezme-d1
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.

cron