Diaľničný megatender zahrnie nový osempruh. Vzniká najväčšia

Moderátor: Moderátori

Diaľničný megatender zahrnie nový osempruh. Vzniká najväčšia

Odoslaťod mirecko255 » 24. Feb 2021 11:04

Diaľničný megatender zahrnie nový osempruh. Vzniká najväčšia križovatka na Slovensku

Súťaž okrem kľúčovej križovatky dvoch diaľnic zastreší aj rozšírenie D1 po Triblavinu. Tender by mal odštartovať tento rok na jeseň.

Bude to raz najväčšia diaľničná križovatka v krajine. Po obchvate D4 pohodlne obídete Bratislavu, napojíte sa na D1 a potom plynule smerom na Košice.

Práce pri hlavnom meste sú v plnom prúde a chystajú sa aj ďalšie plány. Diaľnica D4 bude križovať najvyťaženejšiu tepnu Slovenska ešte tento rok. Cestou z Trnavy sa však na bratislavský nultý obchvat dostanete podľa optimistických odhadov najskôr v roku 2023. A realisti tvrdia, že až o rok neskôr.

Síce sa počas tohto víkendu začala podsúvať už druhá mostná konštrukcia, ktorá umožní D4 podliezť D1, no ostatné časti križovatky majú k realizácii ďaleko.

Vyzerá to však tak, že nové vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti už začína mať vo veci jasno a podľa ich odhadov z medzirezortného rokovania by súťaž na megakrižovatku mohla byť najskôr v septembri.

Novinkou je, že na to idú v jednom balíku aj s rozšírením diaľnice na osempruh. „Predpokladaná hodnota stavby rozšírenia D1 v úseku Bratislava – Triblavina, ktorej súčasťou je aj križovatka D1/D4, je 130,1 milióna eur,“ povedala hovorkyňa diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

Dielo by vraj už stálo
Pôvodný projekt mal vyjsť ešte drahšie. Už predchádzajúce vedenie diaľničnej spoločnosti však začalo s jeho optimalizáciou. „Tým, že sme znížili niveletu a urobili sme ďalšie kroky, dostali sme sa na cenu investičných nákladov zo 120 pod 100 miliónov eur,“ povedal bývalý investičný riaditeľ štátneho podniku Jiří Hájek. Žgravčáková však tvrdí, že predmetom optimalizácie na 99,1 milióna bolo len rozšírenie diaľnice, zatiaľ čo sú tu podľa nej ďalšie štyri stavby za 30 miliónov. Tie sú neoddeliteľnou súčasťou projektu. Má ísť o obchádzkové trasy, práce na koordinácii dvoch diaľnic, na realizácii vozovky v križovatke Triblavina a tvorbe informačného systému diaľnice.

„Predchádzajúce vedenie nepochopiteľne rozdelilo projekt na niekoľko samostatných stavieb, čím sa proces len predlžoval a komplikoval, a následkom toho bolo, že diaľničná spoločnosť nebola za čias predchádzajúceho vedenia schopná vyhlásiť verejné obstarávanie na realizáciu projektu,“ vyjadrila sa Žgravčáková a dodala, že ak by sa proces obstarania realizoval tak, ako ho realizuje terajšie vedenie, dielo by už pravdepodobne stálo.

Podľa analytika Jána Kovalčíka z inštitútu INEKO bolo za rozdelením zákazky to, že diaľničiari nemali právoplatné stavebné povolenie, a problémy robili pozemky. Naposledy podala vo veci stavebného povolenia rozklad advokátska kancelária Agilita, a to v decembri. Diaľničiari tvrdia, že projekt má vydané dve stavebné povolenia, pričom jedno z nich je už právoplatné a druhé bude čoskoro.

Slovo majú analytici
Očakávaná križovatka nedávno vyvolala aj prestrelku medzi ministerstvom dopravy a Útvarom hodnoty za peniaze. Minister Andrej Doležal totiž označil dopracovanie štúdie uskutočniteľnosti, ktorú si vyžadovali analytici z Hegerovho rezortu, za absurdné, keďže časť križovatky už stojí. V pozadí mali prebehnúť rokovania o rozsahu danej štúdie. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Ivana Rudolfa k rokovaniam ešte nedošlo.

Podľa rezortu financií je zákonnou úlohou ministerstva dopravy, prípadne diaľničiarov, zverejniť aktualizáciu štúdie uskutočniteľnosti, ktorá opíše súčasný stav stavebného projektu a urobí nový odhad nákladov. Následne rezort financií na základe toho do 30 dní zverejní ekonomické hodnotenie projektu. Z dohody dvoch rezortov zároveň vyplýva, že diaľničná spoločnosť a ministerstvo poskytnú Útvaru hodnoty za peniaze podrobný rozpočet. „V mene urýchlenia procesov by sa to malo stať pred zverejnením kompletnej štúdie. Útvar odhaduje, že benchmarking nákladov trvá približne jeden týždeň. Podrobný rozpočet sme zatiaľ nedostali,“ odkazuje tlačový odbor ministerstva financií. Na kvalitne spracovanú štúdiu je podľa finančníkov potrebné pripraviť dopravno-kapacitné posúdenie spojených križovatiek Vajnory a Ivanka – sever, ktoré bude vychádzať z dostupných dopravných prieskumov.

Podľa Kovalčíka cena za triapolkilometrový úsek nie je malá. „Je namieste, že si Útvar hodnoty za peniaze vyžiadal takéto podklady. Je pravda, že ani oni stále nemajú komplexnú databázu cien. Rozpočty, na základe ktorých sa plánuje, často vychádzajú z kalkulácií bez reálnych cien zo skutočných stavieb,“ dodal.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... y-osempruh
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 413
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.