Bukovský most mal byť len dočasným riešením, stal sa dôležitou dopravnou tepnou.
Od 23. februára vodiči po Bukovskom moste neprejdú. Pre jeho plánovanú rekonštrukciu ho dočasne uzavreli. Most v poslednej dobe slúžil hlavne pre nákladné autá patriace firmám, ktoré stavali azda najdôležitejšiu stavbu v Čadci, diaľnicu D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Vďaka tejto mostnej komunikácii sa cez centrum mesta nepreháňali ťažké stavebné mechanizmy.
Ako uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková, zhotoviteľ úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec začal s prácami v pondelok 15. marca.
"Most bol na začiatku výstavby zosilnený na nosnosť 35 ton, v rámci opravy sa ešte zrealizuje výmena výdrevy na mostnom zvršku. Predpokladáme, že práce by mohli byť ukončené do konca marca. Náklady zhotoviteľa boli započítané v cene výstavby diaľničného úseku,“ dodala Žgravčáková.
Po dostavbe diaľnice prisľúbila Národná diaľničná spoločnosť, že most opraví, pretože prejazdom ťažkých nákladiakov utrpel vážne poškodenia. Sčasti je drevený, takzvaný bailey bridge, s premávkou možnou vždy len v jednom jazdnom pruhu a jeho nosnosť bola obmedzená do 3,5 tony, pokiaľ nebola zosilnená železná konštrukcia aj drevená prejazdová plocha.
Ďalej sa dozviete:
- prečo chceli Bukovský most odstrániť nastálo
- prečo je Bukovský most mostom nikoho
- na čo most slúžil a prečo ho postavili po prvýkrát
Len dočasným riešením
Most však mal byť len dočasným riešením pre presmerovanie dopravy v prípade nepredvídaných situácií.
Čadčianska radnica mala v pláne nechať dočasný most zbúrať a na jeho mieste malo vyrásť plnohodnotné prepojenie prvej čadčianskej priemyselnej zóny na ulici Andreja Hlinku s centrom mesta.
V pôvodnom pláne investora pri budovaní diaľničného úseku Čadca, Bukov – Svrčinovec sa však s Bukovským mostom počítalo len dočasne, po dostavbe diaľnice mali tento provizórny mostný objekt zdemontovať a koryto toku rieky Kysuca revitalizovať. V tomto území by mal ostať čistý tok bez premostenia.
Mesto o záchranu zabojovalo
Mesto s takýmto riešením ale nesúhlasilo a vydanie územného rozhodnutia podmienilo novým mostným objektom.
„Pri vydaní územného rozhodnutia na výstavbu diaľnice Čadca- Bukov- Svrčinovec mesto vydalo územné rozhodnutie, v ktorom zadefinovalo jasnú podmienku, dočasný Bukovský most zbúrať a vybudovať riadny – nový, ktorý bude zodpovedať technickým požiadavkám na riadnu prepravu,“ povedal primátor mesta Milan Gura.
Bukovský most bol ako provizórny most postavený v sedemdesiatych rokoch minulého storočia.
„Najskôr bol využitý pri prestavbe čadčianskeho námestia, kedy sa budovala cez centrum mesta nová cesta,“ uviedol vedúci oddelenia výstavby Mestského úradu v Čadci František Ščury.
Vtedy došlo aj k zbúraniu nádherného Lackovho domu, ktorý v minulosti svojim majestátnym vzhľadom dominoval čadčianskemu centru.
Náhradná trasa pri komplikovanej doprave
Most tiež slúžil ako náhradná trasa, keď bol pre havarijný stav uzavretý Horelický most na hlavnej ceste do Česka a Poľska I/11 pri sídlisku Žarec a jediná obchádzková trasa viedla práve cez Bukov. Zostal tam ako stále dedičstvo a aj napriek nie najlepšiemu stavu slúži ako spojnica a skratka do miestnej časti Bukov.
Ako novinka po niekoľkých rokoch pribudli aj lávky pre peších, a to po oboch stranách mosta. Chodci už nemusia viac kľučkovať pomedzi autá, jednopruhová doprava sa tak urýchlila.
Bukovský most nemal dlho svojho správcu. Nehlásili sa k nemu železnice, správa ciest, ani mesto. Mesto sa ho ale ujalo, opravovalo ho bez vlastníckeho vzťahu a právneho statusu v záujme bezpečnosti občanov na vlastné náklady.
Dočasné riešenie ale vyústilo v úspešný dopravný variant pre Čadčanov. Stala sa z neho ďalšia dôležitá dopravná tepna v meste.
https://mykysuce.sme.sk/c/22617734/zaca ... ml?ref=trz