Juh má na dosah výstavbu ciest. Košice sa priblížia

Moderátor: Moderátori

Juh má na dosah výstavbu ciest. Košice sa priblížia

Odoslaťod mirecko255 » 22. Mar 2021 08:38

Nielenže je na ne vypracovaná dokumentácia na stavebné povolenie, vo vysokom štádiu je aj vysporiadanie majetkov pod budúcou cestou.

Cestou, ktorá vedie od Žiliny na Kysuce či vnútorným okruhom Komárna, prejde denne vyše 20-tisíc vozidiel. Pri kysuckej komunikácii to znamená využitie na 114 percent svojej kapacity. Od realizácie D3, ktorá by ju odľahčila od náporu kamiónov, ju však stále delia roky prípravy.

A spomínané Komárno? To je od svojho vysnívaného obchvatu ešte ďalej. Inak je to však pri dvoch nenápadných úsekoch na Gemeri, ktoré nemajú svoje potenciálne využitie naplnené ani do polovice, denne tu prejde zhruba sedemtisíc vozidiel.

Napriek tomu sú v prípade týchto úsekov neďaleko Rimavskej Soboty, od Zacharoviec po Bátku, procesy prípravy pre rýchlostnú cestu R2 blízko realizácie.

Nielenže je na ne vypracovaná dokumentácia na stavebné povolenie, vo vysokom štádiu je aj vysporiadanie majetkov pod budúcou cestou. „Na úseku R2 Bátka – Figa máme vysporiadaných 95 percent pozemkov, na úseku R2 Zacharovce – Bátka je vysporiadaných 82 percent,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková s tým, že po ukončení procesu majetkovoprávneho vysporiadania a zabezpečení podkladov bude podaná žiadosť o stavebné povolenia na obidve stavby.

Bašty strany
Pozemky sa tu začali na povel vtedajšej hlavy rezortu Árpáda Érseka vykupovať už od leta 2018, teda ešte pred zakontrahovaním dokumentácie. Podľa analytika Jána Kovalčíka z inštitútu INEKO išlo o netradičný postup, ktorý svedčil o mimoriadnom záujme vtedajšieho ministra tieto stavby posunúť k realizácii čo najbližšie.

Nemalú úlohu v tom mohol zohrať aj fakt, že v prípade regiónu išlo o najvýchodnejšiu baštu strany, kde boli ich volebné výsledky v roku 2010 na úrovni nad 20 percent.

„Systém, ako sa naceňujú pozemky pod diaľnicami na Slovensku, je veľmi štedrý k ich vlastníkom. Je to teda spôsob, ako dať zarobiť vlastníkom pozemkov jeho strane blízkym,“ povedal Kovalčík, ktorý dodáva, že takáto postupnosť prác mohla vyvolať aj disproporcie medzi skutočne vykúpením pozemkami a konečnou dokumentáciou.

Mohla teda nastať situácia, že sa nevykúpili všetky potrebné pozemky, prípadne sa vykúpili nejaké navyše. Mohlo to tiež vyvinúť tlak na projektantov, aby sa už stavba vo väčšej miere neoptimalizovala. Podľa odborníka by takýto neobyčajný postup bol prijateľný pri urgentných úsekoch, ale pri tejto ceste, kde doprava pravdepodobne nepresiahne počet 10-tisíc áut denne ani v najbližšom desaťročí, je neopodstatnený.

O tom, že chuť vykupovať práve pri týchto úsekoch bola vysoká svedčí aj fakt, že napríklad pod úsekom pri Rožňave s tunelom Soroška je dodnes vysporiadaných len 47 percent pozemkov, pritom tu už od konca roka 2019 bežala súťaž, ktorú však následne zrušil Andrej Doležal.

Čakanie na harmonogram
Odborník však dodáva, že potrebu vyriešiť tieto časti kvôli zlým parametrom pôvodnej cesty nepopiera. „Ako väčší problém vnímam, že tu neboli ustrážené náklady,“ povedal Kovalčík.

Pôvodné projekty rátali s rýchlostnou cestou v plných parametroch, teda so štyrmi pruhmi a len dodatočne sa projekt zredukoval na polovičný profil. Vzhľadom na to, že obchvaty povedú len v dvoch pruhoch, je ich cena pomerne vysoká a súhrn odhadovaných stavebných nákladov 14,5-kilometrovej cesty bol naposledy 150 miliónov eur.

Ide síce o pahorkatinu, ale väčšina komunikácie oboch úsekov pôjde po teréne. Dĺžka mostov dosahuje sotva jeden kilometer. Konečný odhad však podľa diaľničiarov môže ešte ovplyvniť štátna expertíza, ako aj analýza Útvaru hodnoty za peniaze. Aktualizované posúdenie vplyvov na životné prostredie z konca minulého roka počítalo so začatím výstavby už v tomto roku.

Spustenie súťaže však podľa diaľničiarov bude závisieť aj od zabezpečenia finančného krytia projektu. Síce sa dva úseky ocitli v prioritách na pomerne nízkych priečkach, a to na 74. a 86. mieste, o ich zaradení do výstavby rozhodne až harmonogram, ktorý sľubovalo ministerstvo ešte na október minulého roka. „Po jeho schválení budeme vedieť, či budeme mať na tieto projekty záväzne vyčlenené prostriedky,“ povedal hovorca rezortu dopravy Ivan Rudolf.

Podľa Kovalčíka však rezortu pravdepodobne vzhľadom na nízku pripravenosť potrebnejších projektov nezostane nič iné, než stavať aj už podobné projekty. Aj Doležal už v minulosti naznačoval, že pri harmonograme bude zohrávať úlohu aj pripravenosť projektov.

Ako konštatoval bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák, nie je správne, keď sa cestné priority objednávajú politicky, na druhej strane však osobne víta každú novú cestu. „Potreba diaľnic na Slovensku zaostáva asi 30 rokov. Každý jeden kus diaľnice a rýchlostnej cesty je užitočný. Akurát je škoda, že sa nestavajú tam, kde sa stavať majú,“ povedal Čermák.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... -priblizia
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.