Príprava diaľnice na Kysuciach je v plnom prúde. Štát sa vša

Moderátor: Moderátori

Príprava diaľnice na Kysuciach je v plnom prúde. Štát sa vša

Odoslaťod mirecko255 » 09. Apr 2021 10:57

Príprava diaľnice na Kysuciach je v plnom prúde. Štát sa však rozhodol pre prekvapujúci krok

Diaľničiari chcú posúdiť riešenie budúcej D3 na severe novou štúdiou. Tá sa však bežne robí v skorších štádiách.

Denný pohyb áut na frekventovanej ceste na Kysuciach presahuje kapacitu pôvodných komunikácií miestami aj o 14 percent.

To je primárny dôvod, prečo sa tamojšia D3 dostala do cestných priorít tejto vlády vysoko. Nebol však jediný - plánovaná autostráda patrí aj do európskeho koridoru TEN-T.

A keď sa raz postaví, spojí dôležitý priemyselný trojuholník Žilina - Ostrava - Katovice, ktorý je bohato využívaný ťažkou dopravou.

Aj preto sú niektoré časti diaľnice medzi Žilinou a Čadcou v pomerne vysokom štádiu prípravy. Napriek tomu sa Národná diaľničná spoločnosť rozhodla urobiť krok, ktorý sa bežne realizuje v ranných štádiách príprav.

Vyhlásila na celú trasu súťaž na štúdiu realizovateľnosti. "Účelom je samostatne vyhodnotiť doterajší proces prípravy úsekov diaľnice D3, ktorých výstavba sa ešte nezačala," vysvetľuje hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

Otázny prínos štúdie

Reálne práce síce nezačali, ale nejaké prípravy predsa len boli urobené. Prebieha už napríklad príprava dokumentov, potrebných na získanie stavebného povolenia.

Na jednom z úsekov, privádzači do Kysuckého Nového Mesta, dokonca beží súťaž na výstavbu. Samotná štúdia realizovateľnosti, ktorá by mala stáť pol milióna eur, však mala logicky predchádzať takýmto zadaniam - potvrdil analytik INEKO Ján Kovalčík.

"Nerozumiem, čo môže v tejto fáze ešte zmeniť. To môže byť naozaj len formalistická snaha splniť požiadavku na to aby nám projekt získal európske financovanie,” povedal Kovalčík.

Šéf Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik tiež krúti hlavou nad zadaním v tomto štádiu prípravy. "Neviem, čo sa od toho očakáva. V podstate je všetko jasné a treba tú diaľnicu len urýchlene postaviť,” povedal. Zároveň dúfa, že nespôsobí sklz pri samotnej výstavbe.

To, že ide o splnenie jednej z podmienok pri podaní žiadosti pri financovaní z eurofondov, ako spomenul Kovalčík, potvrdila aj Žgravčáková.

Okrem toho by mala štúdia vytvoriť priestor aj pre iné alternatívy k súčasným projektom. Zásadné zmeny sa však už asi neudejú. "Má priniesť optimalizáciu trasy, nie novú trasu,“ potvrdila hovorkyňa.

Práve pôvodné trasovanie na jednom z úsekov - medzi Oščadnicou a Kysuckým Novým Mestom - bolo v minulosti kritizované. Celá diaľnica má totiž viesť mimo aktuálnej cesty. Tá bude následne výrazne menej používaná.

To považovali analytici z inštitútu INEKO za zbytočne predražené, keďže štvorprúdovka tu mala podľa štúdií prevziať až 80 percent áut.

"Pre vozidlá, čo zostanú mimo diaľnice, by dlhodobo stačila súbežná cesta nižšej kategórie, ktorá by sa dala dostavať s výrazne nižšími nákladmi,” povedal Ján Kovalčík z inštitútu INEKO. Dodal, že ak by sa zvolilo lacnejšie riešenie, mohli sa naň nájsť financie už pred rokmi.

Čo presne by teda mal súťažený nový dokument ukázať? Žgravčáková tvrdí, že sa má zamerať na inštitucionálny, technický, environmentálny a ekonomický aspekt.

Rovnako aj na tie oblasti, ktoré sa týkajú zmeny klímy, ako aj podrobného vyhodnotenie všetkých rizík. Víťaz tendra bude mať na jej prípravu 365 dní.

Úseky v zásobe

Spomínané tri autostrády na Kysuciach pritom ešte v septembri v zozname veľkých infraštruktúrnych projektov financovaných z eurofondov nahradili R2 pri Rožňave s tunelom Soroška.

Ktoré z nich a či sa vôbec niektoré stihnú financovať ešte z tohto programového obdobia, teda do roku 2023, je otázne. Odhadovaný začiatok výstavby úsekov je udávaný práve na rok 2023.

Ministerstvo vysvetľuje, že ich pridanie do zoznamu čakateľov na staré eurofondy je strategický krok. Projekty sú v zásobníku pre prípad, že by sa všetky peniaze neminuli.

"Ak by totiž niektoré okolnosti ako korekcie alebo nezrealizovanie stavby spôsobili nedočerpanie eurofondov, riadiaci orgán potrebuje mať pripravené projekty, ktoré by mohli čerpať eurofondy do roku 2023,” povedal hovorca rezortu Ivan Rudolf.

Dodal, že keďže sa jedná o veľké stavby, doba ich realizácie presahuje rok 2023 a preto sú označené ako fázované. "Ich financovanie je prioritne plánované v budúcom programovom období,” dodal hovorca.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... ujuci-krok
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.