Politici odmietajú ukázať plán výstavby diaľnic. Urobili sme

Moderátor: Moderátori

Politici odmietajú ukázať plán výstavby diaľnic. Urobili sme

Odoslaťod bzzi » 09. Apr 2021 21:33

Politici odmietajú ukázať plán výstavby diaľnic. Urobili sme to za nich z ich vlastných dát

https://e.dennikn.sk/2345274/politici-odmietaju-ukazat-plan-vystavby-dialnic-urobili-sme-to-za-nich-z-ich-vlastnych-dat/

Ľudia potrebujú vedieť, kde a kedy štát postaví cesty, aby sa mohli napríklad zodpovedne rozhodnúť, kam sa nasťahovať a kde si kúpiť pozemok na stavbu domu.

Bývalé vlády nemali odvahu vytvoriť a zverejniť seriózny časový plán. Po roku vo funkcii to neurobil ani minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina).

Denník E preto na základe dát ministerstva dopravy spravil dva zoznamy úsekov, ktoré sa dajú stavať najbližších päť rokov: na prvom sú také, ktoré sú vo vysokom štádiu prípravy a zároveň patria medzi 50 najvyšších priorít podľa vládnych kritérií.

Na druhom zozname sú úseky, ktoré síce pripravené sú, ale majú v rebríčku priorít horšie umiestnenie. Buď pre vysoké vstupné náklady, alebo pre nízke dopravné intenzity.

Z prvého zoznamu vyplýva, že:
    Celkovo sa dá stavať 20 prioritných úsekov za 2,7 miliardy eur.
    Tretina peňazí má ísť na výstavbu chýbajúcich častí kysuckej D3.
    Polovica úsekov sú cesty prvej triedy, čo je veľká zmena oproti minulosti, keď sa štát sústreďoval na diaľnice a menšie cesty zanedbával.
    Medzi prvými sa začnú stavať obchvaty Košíc a Prešova, potom kysucká D3 a oravská rýchlostná cesta R3.
    Na zozname je aj rozšírenie diaľnice D1 pri Bratislave medzi Vajnormi a Bernolákovom, keďže štát už tento projekt reálne rozbehol výstavbou dvoch diaľničných križovatiek. Bolo by preto nelogické, keby v krátkom čase nerozšíril aj úsek medzi nimi.

Úseky, ktoré sa dajú stavať do roku 2025 a zároveň majú zmysel podľa rebríčka priorít
    Názov úseku - Najskorší termín výstavby - Náklady v mil. eur
    R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, II. úsek 2021 135
    I/75 Šaľa, obchvat 2021 75
    I/68 Sabinov, preložka cesty 2022 68
    I/51 Holíč, obchvat 2022 61
    R4 – Prešov, severný obchvat, II. etapa 2022 263
    R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, I. úsek 2022 237
    I/64 Obchvat mesta Prievidze I. etapa, 2. stavba 2022 25
    D1 Bratislava – Senec, skapacitnenie, I. etapa (Bratislava – Triblavina) 2022 130
    D3 – Žilina Brodno – Kysucké Nové Mesto 2023 363
    D3 – Kysucké Nové Mesto – Oščadnica 2023 306
    D3 – Oščadnica – Čadca Bukov, 2. profil 2023 101
    I/64 Prievidza – obchvat, II. etapa 2024 30
    R3 – Nižná – Dlhá nad Oravou 2025 201
    R3 – Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová 2025 77
    R2 – Trenčianska Turná – Ruskovce 2025 326
    I/66 Podbrezová – Brezno 2025 138
    I/51 Senica, sever – Jablonica, sever 2025 56
    I/66 Poprad – Huncovce, preložka 2025 72
    I/66 Huncovce – Kežmarok, preložka 2025 50

Na druhom zozname sú úseky ciest, ktoré sú v pokročilom štádiu prípravy, ale je otázne, či sa na ne nájdu peniaze. Väčšinou preto, že nemajú dobré umiestnenie v rebríčku investičných priorít. Nedostali sa ani do prvej päťdesiatky. Buď sú príliš drahé, majú nízke prínosy, alebo ide o kombináciu oboch.

Z tohto druhého zoznamu pripravených, no neistých projektov vyplýva, že:
    Celkovo ide o 19 úsekov za 3,1 miliardy eur.
    Tretinu tejto sumy, približne 800 miliónov, tvorí päť úsekov južnej rýchlocesty R2. Tú pretláčal bývalý minister dopravy Árpád Érsek napriek nesúhlasu analytikov ministerstva financií.
    Na zozname sú aj dva úseky R2 južne od Trenčína, ktoré síce sú v pokročilom štádiu prípravy a sú aj potrebné, ale sú drahé. Preto je ich pomer prínosov a nákladov nepriaznivý.
    Podobne sú na tom aj plánované úseky R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom. Okrem vysokej ceny musí vláda vyriešiť dilemu, či je lepšie postaviť severojužné prepojenie stredného Slovenska po tejto trase alebo radšej okolo Martina po R3. Bude sa robiť nová štúdia uskutočniteľnosti a je otázne, či sa do vyriešenia dilemy niečo postaví na jednej alebo druhej trase.
    Na zozname je aj rýchlostná cesta R5 z Kysúc do Česka, ktorú NDS nedávno škrtla zo svojich plánov pre vysokú cenu.
    A stopercentné nie je ani ďalšie rozšírenie D1 a starej seneckej cesty pri Bratislave, ktorých prínosy sa budú ešte len posudzovať.

Úseky, ktoré sa dajú stavať do roku 2025, ale nepatria medzi 50 priorít
    Názov úseku - Najskorší rok výstavby - Náklady v mil. eur
    R4 – Ladomirová – Hunkovce 2023 96
    R1 – Banská Bystrica – Slovenská Ľupča 2023 209
    R2 – Zacharovce – Bátka 2023 155
    R2 – Rožňava – Jablonov nad Turňou 2023 263
    R2 – Bátka – Figa 2023 95
    R5 – Svrčinovec – št. hr. SR/ČR 2023 58
    I/51 Trnava, západ – Trnava, východ 2023 72
    R1 – Ružomberok Juh – križ. I/18 2023 154
    I/15 Stropkov, preložka 2024 34
    D1 Bratislava – Senec, skapacitnenie, II. etapa (Triblavina – Senec) 2024 230
    R2 – Križovatka D1 – Trenčianska Turná 2025 210
    R2 – Pravotice – Dolné Vestenice 2025 235
    R2 – Lovinobaňa – Ožďany 2025 198
    R2 – Ožďany – Zacharovce 2025 117
    R3 (I/66) – Krupina obchvat 2025 68
    I/64 Komárno – Nitra 2025 558
    I/68 Šarišské Michaľany – Prešov 2025 94
    D4 Bratislava, Rača – Záhorská Bystrica 2025 76
    I/61 Bratislava – Senec, skapacitnenie 2025 186

Z týchto dvoch zoznamov vyplýva, že z úsekov, ktoré sa teoreticky dajú stavať do roku 2025, môže byť takmer polovica problematická.

Logicky z toho môže vzniknúť politický konflikt, ktorý sa sústredí najmä okolo južnej Érsekovej rýchlocesty R2. Bude mať táto vláda odvahu ju na pár rokov zastaviť? Alebo ju bude naďalej pretláčať, aj keď môže mať problém získať na ňu eurofondy aj peniaze zo štátneho rozpočtu?

Harmonogram výstavby má byť prelomová zmena, ktorá konečne zavedie systém do plánovania výstavby. Doteraz sa míňalo zbytočne veľa peňazí aj na projektovanie úsekov, ktoré nemajú šancu ísť do výstavby v dohľadnom čase.

Určitý pokrok už nastal tým, že úradníci na ministerstvách dopravy a financií pošas tejto vlády vytvorili rebríček priorít. Vychádzali pritom z analýzy investičných nákladov a vyčíslených prínosov. Rebríček priorít už schválila vláda. Podľa neho by teraz mali ministerstvá dopravy a financií zostaviť harmonogram výstavby, ktorý zohľadní aj finančné možnosti.

Aj Doležal chce Sorošku

Minister dopravy Andrej Doležal sa tvári, že mu na schválení a zverejnení tohto plánu záleží. To isté ale tvrdil aj jeho predchodca Érsek, no namiesto plánu zanechal za sebou chaos. Po prvom roku ministra Doležala je namieste skepsa, či nemá rovnakú stratégiu – čo najdlhšie naťahovať čas. Naposledy minister vyhlásil, že harmonogram už je hotový, ale na výstavbu ciest si chce vybaviť z rozpočtu viac peňazí.

Zverejnenie harmonogramu by malo pre ministra dopravy okrem výhod aj nevýhody. Bolo by priznaním, že počas tejto vlády sa začne stavať len zopár nových autostrád. Zároveň by to obmedzilo ministrove možnosti pretláčať tunel Soroška a ďalšie problematické úseky južnej R2. Tie už aj verejne podporil. „Projekt Soroška bude pokračovať, takisto ako celý úsek R2,“ citovala vlani ministra agentúra TASR.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.