Dopravný analytik: Reálny termín dokončenia diaľnice Bratisl

Moderátor: Moderátori

Dopravný analytik: Reálny termín dokončenia diaľnice Bratisl

Odoslaťod mirecko255 » 20. Apr 2021 06:04

Dopravný analytik: Reálny termín dokončenia diaľnice Bratislava – Košice je 2040

Úradníkom nie je čo závidieť, vraví.

PREŠOV, KOŠICE. Kým niekto si na dovolenku so sebou berie nejakú beletriu, on číta koncepciu parkovacej politiky. Z hľadiska dopravy v ťažko skúšanom Prešove sa snaží prichádzať s návrhmi, ktoré majú situáciu odľahčiť.

Prešovčan Tomáš Burger sa profesijne pohybuje v akademickej sfére, ľudia okolo muziky ho môžu poznať aj ako koncertného zvukára, ale najviac vošiel do povedomia odbornej i laickej verejnosti skrz dopravu.

Sleduje a vyhodnocuje rôzne novinky z tejto oblasti, robí „spojku“ medzi občanmi a úradom, postupne si získal renomé medzi odborníkmi v tejto oblasti. Môžeme ho pokojne označiť za dopravného analytika, hoci sám sa tak nenazýva.
 
Doprava ako hobby
„Jasne, že ma to baví,“ hlesol Tomáš Burger o svojom netradičnom koníčku.

„Pokiaľ človek robí nejakú aktivitu, ku ktorej má vzťah, je to omnoho lepšie. Keď sme ešte pred pandémiou boli na letnej dovolenke, tak som si vytlačil koncepciu parkovacej politiky a študoval som si ju. Všetci moji známi, ktorí pri mne ležali na pláži, si skutočne ťukali na čelo.“

Preňho to bola prirodzená vec.

„Vyjadrovať sa na sociálnej sieti prináša aj istú mieru zodpovednosti. Ľudia si tieto veci čítajú a ponúkať im nesprávne informácie by nebolo korektné. Takže sa snažím sledovať úradné dokumenty, úradnú tabuľu a prinášať im relevantné informácie.“

Ako sa dostal k tomu, že sa začal naplno venovať doprave na východnom Slovensku?

„Každý z nás má nejaké hobby. Zhruba pred siedmimi rokmi som sa viac začal zaujímať o oblasť dopravy, pretože to je téma, ktorá Prešovčanov veľmi trápi. Využil som sociálne siete a založil skupinu Dopravné návrhy PO. Chcel som komunikovať s verejnosťou a úradníkmi a tie vhodné návrhy posúvať úradu. Spolupráca sa osvedčila, pretože sa nám podarilo viacero návrhov verejnosti zapracovať do reality,“ povedal Burger, ktorý bol ďalším hosťom podcastu denníka Korzár Rozhovory.

Začal od drobností
Hobby sa rozrastalo a prinieslo svoje ovocie. Čo sa podarilo?

„Prvotný cieľ bolo pripomienkovať drobnosti. Postaviť diaľnicu je na dlhé obdobie, počíta sa doslova na dekády. Takisto rekonštrukcia ulíc má dlhé prípravné obdobie a stojí veľa finančných prostriedkov. Ale vodičom veľakrát pomôže jednoduchá úprava. Napríklad posunutie obrubníka o 10 cm, posunutie odbočovacieho pruhu, prípadne zmena vodorovného značenia, čo ani nestojí peniaze, len je potrebný nejaký úradnícky úkon. A takýchto vecí máme v Prešove množstvo. Na ne som sa zameral, s úspechom ich pripomienkoval, v dnešnej dobe slúžia vodičom. Spomenul by som napríklad odbočovací pruh na Vajanského. Prešovčania budú poznať – vodiči odbočujúci k hornému gymnáziu blokovali tých, ktorí smerovali k cintorínu. Takýchto drobností bolo niekoľko a dodnes verejnosti slúžia.“

Burger v podcaste potvrdil, že sa cíti byť spojovníkom medzi úradníkom a občanom.

„Určite. Občania sa častokrát nevedia orientovať v spleti organizačnej štruktúry mestského úradu. Niekedy sa mení, aj zamestnanci a je zložitejšie pre verejnosť nájsť tú správnu kontaktnú osobu. Občan aj niekedy rezignuje, keď chodí takpovediac od oblačka k oblačku,“ podotkol.

Sám má aj priame skúsenosti z pôsobenia v samospráve. Ľudia majú pocit, že úradníci sú brzdou. Úradníci zas tvrdia, že musia dodržiavať zákonné postupy. Ako vníma úradníkov?

„Ako partnerov. Množstvo zamestnancov mestského úradu je veľmi šikovných, lebo robia na svojom mieste dlho. Niekedy sú možno vyhorení, no na druhej strane majú množstvo odborných znalostí.“

Vyhovieť všetkým sa ale nedá, a tak zákonite narazí kosa na kameň.

„Problém je v tom, že ak urobíte nejaké dopravné riešenie, nikdy nevyhoviete všetkým. Stále sa nájde niekto, kto je extrémne nespokojný. A ten dotyčný začne byť veľmi nepríjemný voči úradníkom. Takže oni sa potom snažia uzatvoriť do seba a znižujú intenzitu komunikácie verejnosťou. A verejnosť je opäť nespokojná, že s nimi úrad nekomunikuje. Takže vzniká začarovaný kruh. Priznám sa, že im nezávidím ich prácu,“ povedal Burger.

O Dobrom festivale a klipe Obchádzka
Bol to práve on, kto s úradmi vybavoval veci ako dopravné zmeny počas Dobrého festivalu či natáčanie tematicky príznačného klipu Obchádzka skupiny Heľenine oči.

„Počas Dobrého festivalu bolo do istej miery ochromené celé mesto. Množstvo návštevníkov z iných miest zahlcuje okolité ulica a znefunkčňuje sa nám dopravný systém,“ opísal, čo sa dialo.

Nakrúcanie videoklipu v uzavretej ulici v centre mesta vraj sprevádzala náročná byrokracia.

„Byrokratické prekážky boli štandardné, vybavili sme všetky potrebné povolenia, ale nie všetci prevádzkari z danej ulice boli spokojní. Napokon sme to vyriešili k obojstrannej spokojnosti. Ľudí z jednej prevádzky, ktorá pôvodne mala námietky, sme vtiahli priamo do klipu a napokon z toho mali výnimočný zážitok,“ spomína na nevšednú aktivitu.

Rezidenčné parkovanie bude všade
Jedným z neuralgických bodov prešovskej dopravy je parkovanie. Statická doprava bude problém asi stále.

„Mesto Prešov zaviedlo rezidenčné parkovanie a je to veľký krok. Na jednej strane vážne politické rozhodnutie, lebo je nepopulárne. Ruku v ruke s rezidenčným parkovaním ide aj spoplatnenie. To ľudia nikdy nevnímajú pozitívne. Za to patrí vďaka vedeniu mesta Prešov, že sa odhodlalo ísť týmto smerom. Treba povedať aj B, a to je realizácia rezidenčného parkovania a zavádzanie zón. To je do značnej miery kritizované, pretože stále sa vychytávajú muchy. Občania sú však nároční, chcú aby systém fungoval od začiatku. Nefungoval optimálne, ale jednotlivé zóny sa vyladzujú,“ rozhovoril sa Tomáš Burger o svojej obľúbenej téme.

Ako uviedol, samotný koncept rezidenčného parkovania je odskúšaná forma. Udomácňuje sa aj na Slovensku: „Predpokladám, že do piatich rokov bude úplným štandardom nielen v krajských, ale aj v okresných mestách.“

Ekologická doprava, verejná doprava, cyklodoprava
„Pri cyklistickej infraštruktúre s čistým svedomím môžeme povedať, že sme lídrom v počte a kvalite infraštruktúry na Slovensku. Je to preto, že na mestskom úrade bolo niekoľko vedúcich odborov, ktorí chodili do práce na bicykli. Takže už od deväťdesiatych rokov sa projektovala cyklistická infraštruktúra. Najobľúbenejšia cyklotrasa od Mestskej haly na Sídlisko III je už na hranici svojej kapacity,“ načal Burger ďalšiu z dopravných tém.

Je to trend v mestách, že pôjdu do popredia alternatívne typy dopravy, alebo bude naďalej narastať počet áut?

„Myslím si, že cyklodoprava je do istej miery budúcnosť Prešova, lebo máme na to vhodnú topografiu. Prešov je v podstate rovinaté mesto, s malými výnimkami ako Šalgovík, kde si treba vyšliapať. Dostať sa zo Sídliska III, alebo aj zo Sekčova do centra mesta trvá sedem až dvanásť minút. Často je to dvakrát menej ako autom. Navyše nemusíte platiť parkovné...“

A čo verejná doprava? Má budúcnosť prešovská MHD?

„Verejná doprava musí mať budúcnosť,“ zdôraznil Burger s tým, že si uvedomuje, že ide o nákladnú záležitosť, ale „investície zo strany samospráv i štátu musia smerovať do verejnej dopravy, pretože ak chceme obmedziť vodičov, musíme im ponúknuť alternatívu“.

O vlakoch na východe
Ďalšia diskutovaná téma je vlaková doprava. Burger hovorí aj o tom, že Prešov má veľmi dobre situovanú malú stanicu a potenciál vlakovej dopravy je do veľkej miery nevyužitý.

„Presne tak to je. Treba poďakovať denníku Korzár, ktorý vyvinul mediálnu aktivitu a tlak na ministerstvo najmä v súvislosti s presunom moderných vlakov z východu na západ,“ potvrdil to aj v podcaste denníka Korzár.

„Bol to iba symbol, nie je to hlavný problém železničnej dopravy na východe,“ komentoval vlakovú kauzu a jedným dychom zdôraznil, že Prešov má malú stanicu priamo v centre mesta. Päť minút pešej chôdze od historického centra, päť - sedem minút od univerzity.

„Napriek tomu je interval spojov veľmi nízky a ich kvalita takisto. Máme tu pomaly päťdesiatročné pantografy. Na to, aby sme odbremenili prešovské križovatky a rozbehli rezidenčné parkovania, potrebujeme vytvoriť alternatívu. Vhodná alternatíva je práve železničná doprava.“

Aby to fungovalo, musia ľudia jazdiť tými vlakmi. Ako ich dostať do vlakov?

„Jednoducho. Na jednej strane spoplatniť parkoviská, dvihnúť ceny za parkovanie na jednej strane, ale zároveň im poskytnúť veľmi pohodlnú vlakovú dopravu, klimatizovanú, nízkopodlažnú, kde si človek vie zobrať bicykel či kolobežku, sadnúť do kupé a pripojiť sa na wifi sieť,“ uviedol Burger.

Ako je na tom Prešov s dopravou v porovnaní s ostatnými mestami?

„Otvorene, veľmi zle. Ešte nedávno tu bola vyhlásená mimoriadna situácia. Tá sa vyhlasuje pri tragédiách, ako výbuch bytovky či povodne a v Prešove bolo už štandardom, že máme mimoriadnu situáciu v oblasti dopravy. To je odpoveď na otázku, aká je situácia s dopravou v Prešove.“

Burger na hypotetickom príklade naznačil, ako z tejto situácie von.

„Ak je v bytovke 100 ľudí a len 5 by sme presvedčili, aby išli do práce na bicykli, je to 5 percent. Ak ďalších 5 pôjde na spoločnom aute, aby neplatili veľa za parkovanie v centre, je to 10 percent. A ak ďalších 10 percent pôjde kvalitnou MHD, pretože cestujú do centra a trvá im to desať minút, tak to už máme 20 percent ľudí, ktorí odbremenia cesty. Takýto podiel by nám mohol výrazne pomôcť.“

2040
Na záver podcastu nemohla neodznieť klasická otázka: Kedy bude dokončená diaľnica Bratislava - Košice?

„Súčasní predstavitelia ministerstva sa tejto otázke vyhýbajú, ale práve preto skúsim povedať konkrétne číslo. Predpokladám, že to bude rok 2040,“ nevyhýbal sa konkrétnej odpovedi hosť Korzára.

Číslom 2040 o diaľnici, ktorú predošlá vládna garnitúra sľubovala do roku 2010 ale predsa len prekvapil. Ešte nedávno Tomáš Burger v diskusii spomínal možnosť jej dokončenia v roku 2035. „Opäť sme o niečo starší, tak sa to posúva,“ dodal s úsmevom.

https://presov.korzar.sme.sk/c/22640738 ... lacku.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.