Doležalov zásadný dokument: na tri kľúčové cesty nepôjde ten

Moderátor: Moderátori

Doležalov zásadný dokument: na tri kľúčové cesty nepôjde ten

Odoslaťod mirecko255 » 12. Máj 2021 12:19

Doležalov zásadný dokument: na tri kľúčové cesty nepôjde tento rok ani euro

Dlho očakávaná koncepcia pre výstavbu ciest dnes prešla vládou. Ukazuje ako budú prúdiť investície do infraštruktúry vyhliadkovo do roku 2028.

Už žiadne cielené investície do voličských bášt. Zásadným krokom rezortu dopravy po Andrejom Doležalom bolo zostavenie zoznamu ciest, ktoré chceme stavať. A to podľa odborných kritérií a bez politiky.

Z tejto idey vzišiel finálny harmonogram na ďalšie roky, ktorý dnes prijala vláda na vedomie s pripomienkami.

Strategický materiál prezrádza, že na tento rok sa chystá uťahovanie opaskov a infraštruktúra dostane menej, čo by však mali vykompenzovať ďalšie roky. Niektoré projekty vysoko v prioritách sa doslova posúvajú.

Tento rok tak nepôjdu žiadne financie napríklad ani do úseku D1 Turany - Hubová, ktorý je posledným chýbajúcim článkom prepojenia západu Slovenska s východom, na ktorom sa ešte nezačalo stavať.

Ten dal minister vypracovať úradníkom ako PPP projekt a financie do prípravy by mali začať prúdiť až v budúcom roku s tým, že s väčším obnosom 104 miliónov eur sa do diaľnice počíta až v roku 2024.

Peniaze nedostane ani D3 od Oščadnice po Kysucké Nové Mesto. Ďalšie dva roky sa posúva aj osempruh od Blatného po Trnavu. Nákladnejšie práce by sa tu mohli začať najskôr o sedem rokov.

Hovorca rezortu Ivan Rudolf potvrdil, že dôvodom posunu troch kľúčových projektov sú chýbajúce finančné zdroje.

Do presného harmonogramu sa tak dostalo 17 projektov. Ich počet, je veľkom obmedzený tým, koľko percent HDP bude do infraštruktúry preinvestovaných. Ročne sa počíta na základe konsenzu medzi dvoma zodpovednými ministerstvami s akýmsi priemerom za posledné roky, teda s 0,8 percentami HDP.

„Pri zvýšení napríklad na 1,1 percent by bolo možné do realizácie pripravovať o cca 20 až 25 úsekov navyše,” píše sa v dokumente s tým, že štáty, ktoré sú vo fáze budovania nadradenej infraštruktúry obdobne ako Slovensko investujú do ciest v priemere 1,1 až 1,2 HDP.

Otázne zostáva, ako si harmonogram dokáže presadiť ministerstvo v dlhodobom období a či bude mať presah aj na ďalšie volebné obdobia. Ide totiž o informačný materiál, a jeho relevancia je v dlhodobom horizonte otázna.

Slabinou dokumentu podľa analytika inštitútu INEKO Jána Kovalčíka je, že neobsahuje údaje o tom, čoho sa presne konkrétne investície týkajú.

Už za predošlého ministra tu bola naoko snaha o zostavenie podobného zoznamu, stihla sa však vypracovať len metodika, ktorou do celého procesu vstúpili analytici z ministerstva financií. K téme pripomienok a k ďalším otázkam sa má vyjadriť Doležal po rokovaní vlády.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... k-ani-euro
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 416
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.