Hlavná stanica v Bratislave na obraz Košíc. Železnice plánuj

Moderátor: Moderátori

Hlavná stanica v Bratislave na obraz Košíc. Železnice plánuj

Odoslaťod mirecko255 » 12. Máj 2021 12:21

Hlavná stanica v Bratislave na obraz Košíc. Železnice plánujú v hlavnom meste viaceré zmeny

Správca infraštruktúry chystá v hlavnom meste niekoľko projektov. Modernizovať chcú storočný tunel aj spojku s Rakúskom.

Ambície na zveľadenie tratí v Bratislave a jej okolí sú vysoké. Zoznam priorít počíta pri hlavnom meste s desiatkami projektov v hodnote stoviek miliónov.

Do plánu obnovy sa však z bratislavských tratí dostala len Ústredná nákladná stanica v Petržalke, ktorej koľaje sa podľa strategického dokumentu mali zrekonštruovať za predpokladaných 14 miliónov do roku 2025.

HN si vybralo štyri projekty, ktoré napriek tomu chcú železničiari realizovať v Bratislave v ďalších rokoch.

1. Hlavná stanica
Vstupná brána hlavného mesta a jej komplexná rekonštrukcia je naďalej témou rokovaní riadiaceho výboru na ministerstve dopravy, mesta aj Železníc Slovenskej republiky. Avšak vyzerá to tak, že cestujúca verejnosť sa drastických zmien tak skoro nedočká.

Železničiari sa nateraz rozhodli nečakať na konečný verdikt a využijú na menšie rekonštrukcie 2,4 milióna eur, ktoré dostali od štátu ešte pred majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji. V tom období im expremiér Peter Pellegrini prisľúbil 2,8 milióna eur, tie však podľa hovorkyne Rie Feik Achbergerovej nestihli vyčerpať.

Zdroje by sa mali využiť v ďalších dvoch rokoch a investície pôjdu do zlepšenia služieb. Budú sa týkať elektrických rozvodov aj odpadového hospodárstva a cieľom je vytvoriť tri bloky – nákupný, oddychový a reštauračný.

V rámci plánov sú zahrnuté potraviny v priestoroch stanice. Uvažuje sa aj nad úplnou zmenou konceptu a priestory nebudú používať čiastkoví nájomcovia ako doteraz. „Je možné, že podľa vzoru Košíc pôjde o jedného nájomníka, ktorý ich bude ďalej prenajímať, ale k tomu sa bude musieť vyjadriť aj ministerstvo dopravy,“ povedala Achbergerová.

Naposledy išiel podobný balík do hlavnej stanice pred niekoľkými rokmi. Vtedy sa zdroje využili na podchody a kontroverznú čakáreň. Na majstrovstvá sa pôvodne vyčlenilo 2,8 milióna eur, ktoré mali ísť pôvodne do nových plášťov na fasáde, osvetlenia a nového dizajnu.

2. Železničný tunel v Lamači
Jednou z miliónových investícií železničiarov na území Bratislavy by mala byť modernizácia železničného tunela pri hlavnej stanici. Ide o druhú, „novšiu“ rúru, ktorá bola vyrazená takmer pred 120 rokmi.

Dôvodom potrebnej intervencie je, že do tunela zateká voda a oceľové podvaly korodujú. Okrem toho má byť v tuneli aj rozrušené škárové murivo a uvoľnený torkrétový nástrek v klenbe. „Predmetom projektu je modernizácia ostenia tunela. Realizáciou navrhnutých sanačných opatrení sa dosiahne praktická suchosť pre elektrifikovaný tunel, predĺženie životnosti tunela a zaistenie bezpečnosti železničnej dopravy,“ povedala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Ria Feik Achbergerová.

Na projekt sa počíta s nákladmi vo výške 5,9 milióna eur a realizovať by sa mal podľa plánov železničiarov v budúcom roku. Zároveň by mal byť spolufinancovaný Bruselom ešte zo starých eurofondov.

3. Ťah na Viedeň
Minulý týždeň dalo ministerstvo vypracovať návrhy na rekonštrukcie mosta medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom. Dôvodom je zlepšenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, odstránenie obmedzení, ktoré dnes na úseku sú a vyplývajú práve z nevyhovujúceho stavu premostenia.

Zákazku dostal Reming Consult v hodnote 427-tisíc eur. Ide o prvý nevyhnutný krok smerom k elektrifikácii slovenskej strany trate. „Elektrifikácia trate z Devínskej Novej Vsi na hranicu s Rakúskom vrátane modernizácie hraničného mosta bude znamenať priame a najrýchlejšie vlakové spojenie pre tisícky obyvateľov Slovenska, ktorí cestujú do Viedne a ďalej do sveta,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal.

Elektrifikácia trate je v zozname priorít v príslušnej oblasti na významnom prvom mieste z dôvodu vysokej ekonomickej návratnosti. Podľa odhadu materiálu by tu troleje mohli stáť 2,3 milióna eur. Jej rekonštrukcia sa tu odhaduje na 9,5 milióna eur. Opravu mosta by chcel mať rezort do konca roka 2023.

4. Bratislavský uzol
Nový koncept pre koľaje v hlavnom meste je beh na dlhé trate a v konečnom štádiu by to mala byť akási náhrada vysnívaného metra. Zoznam priorít počíta pri revitalizácii bratislavského uzla so siedmimi fázami výstavby v celkovej hodnote takmer 390 miliónov eur. Vyhliadka je až do roku 2035. Dovtedy by však v meste malo pribudnúť niekoľko menších zastávok, respektíve prestupných terminálov na MHD.

Zmluvu na prípravu projektov na ružinovský terminál integrovanej prepravy podpísali železnice minulý týždeň. Ide o rozdelené dva projekty, ktoré vypracujú dve firmy. Reming Consult má za 322-tisíc eur dodať projekty samotnej zastávky a Valbek & Prodex má za 398-tisíc projekčne vyriešiť odbočku na Dunajskú Stredu.

Cieľom má byť zvýšenie priepustnosti trate v tomto smere. Odbočka Ružinov bude pozostávať zo šiestich nových výhybiek medzi existujúcimi koľajami. Prevádzka vlakov na komárňanskej trati tak bude možná po dvoch koľajach aj medzi stanicou Bratislava-Nové Mesto a zastávkou Ružinov.

Financovanie projektu má byť pokryté z aktuálnych eurofondov, s realizáciou sa teda počíta do konca roka 2023. Ďalším v rade má byť zastávka vo Vrakuni, ktorá je aktuálne na expertíze na ministerstve.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... cere-zmeny
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.