R8 na hornej Nitre je vysoko návratná. Analytici ju v priori

Moderátor: Moderátori

R8 na hornej Nitre je vysoko návratná. Analytici ju v priori

Odoslaťod mirecko255 » 21. Máj 2021 08:51

R8 na hornej Nitre je vysoko návratná. Analytici ju v prioritách odporúčajú prehodnotiť

Diaľničiari nedávno spracovali štúdiu na prepojenie Nitry a Bánoviec nad Bebrabvou rýchlostnou cestou. Podľa analytikov ministerstva financií sa infraštruktúru oplatí budovať od závodu Jaguaru.

Hornú Nitru čaká v ďalších rokoch útlm. Ťahúň regiónu – baníctvo, ide do úzadia a tak sa štát rozhodol, že bude zasiahnutú oblasť kompenzovať. Jedným z týchto opatrení je skvalitnenie dopravnej infraštruktúry v rámci ktorého je najbližšie k realizácii obchvat Prievidze.

Ďalším hráčom sa však môže stať rýchlostná cesta R8, ktorá má spojiť R-jednotku s R-dvojkou, teda Nitru s Bánovcami nad Bebravou.

Tu prednedávnom Národná diaľničná spoločnosť zverejnila štúdiu realizovateľnosti, ktorá počítala so siedmimi alternatívami. Na ňu sa pozreli aj analytici z Útvaru hodnoty za peniaze, ktorí považujú za návratnú všetky alternatívy okrem tej pôvodnej. V hodnotení útvaru vyšli ďaleko najlepšie varianty, ktoré začínajú pri automobilke Jaguar Land Rover.

Analytici tiež odporúčajú viesť rýchlocestu len v dvoch pruhoch. Víťazný variant by mal stáť odhadom 298 miliónov eur. „Počas ďalšej prípravy odporúčame dbať na náklady a minimalizovať investične náročné objekty ako sú hlboké zárezy, vysoké násypy, dlhé mosty a estakády," píše sa v materiáli, ktorý poukazuje, že by sa s tým v odporúčanom variante ušetrilo 29 miliónov eur.

Posun v zozname

S vybudovaním novej rýchlostnej cesty sa zatiaľ počítalo až po roku 2030. Hodnotenie však môže postup v prípravách projektu urýchliť. Tie sú zatiaľ v počiatočnej fáze, keďže pôvodné posúdenie vplyvov na životné prostredie vypršalo pred dvoma rokmi.

Analytici však cestu odporúčajú v zozname priorít, ktoré ministerstvo zverejnilo vlani, prehodnotiť. Pôvodný projekt sa tam umiestnil pomerne dobre na 57. mieste a to aj napriek tomu, že ešte počítal s 942 miliónovou investíciou a cestou v štyroch pruhoch.

Štvorpruhový variant je podľa materiálu ministerstva financií menej šťastným riešením, pretože by viedol k prevedeniu dopravy z iných koridorov. Ako schodnú vidia analytici možnosť s tromi pruhmi, tá by si však vyžadovala ďalšie výpočty.

Minister dopravy Andrej Doležal viackrát prízvukoval, že v prípade zoznamu priorít a harmonogramu, ktorý z neho vychádza, ide o dokumenty, ktoré sa časom môžu vyvíjať a prehodnotiť.

Veľa kamiónov, úzke cesty

V prípade R8 ide o cestu, ktorá bude mať na základe finálneho rozhodnutia trasy 40 až 56 kilometrov. Pôvodne tu autá jazdia po komunikácii prvej a druhej triedy.

Jednotku tu okupuje denne priemerne 10-tisíc vozidiel denne, kým cestu nižšej triedy medzi Nitrou a Partizánskym takmer 6,5-tisíc. Cesta prvej triedy je problémová kvôli tomu, že má v trase mnoho obcí, ktoré tu premávku spomaľujú.

Komunikácie druhej triedy sú zase príliš úzke, čo pri takejto doprave znižuje kapacitu a plynulosť. Nákladná autá majú na doprave po jednotke až 20 percentný podiel. V budúcnosti tu môže zohrať úlohu aj modernizácia trate Prievidza - Jelšovce, ktorá by mohla odkloniť z ciest aj 400 vozidiel za deň.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... rehodnotit
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.