Kedy bude Turany – Hubová? Mala by stáť miliardu? Ako čítať

Moderátor: Moderátori

Kedy bude Turany – Hubová? Mala by stáť miliardu? Ako čítať

Odoslaťod bzzi » 03. Jún 2021 17:55

Kedy bude Turany – Hubová? Mala by stáť miliardu? Ako čítať nový plán diaľnic?

https://e.dennikn.sk/2389310/kedy-bude-turany-hubova-mala-by-stat-miliardu-ako-citat-novy-plan-dialnic/

Vláda verejnosti sľubovala jednoduchú odpoveď na otázku, ktorá diaľnica a kedy sa začne stavať a kedy sa dostavia. Mali sme sa to dozvedieť z roky očakávaného harmonogramu výstavby ciest a diaľnic. Ten vláda vzala na vedomie už takmer pred mesiacom, no stále nie je plne jasné, ako tento materiál čítať.

Formálne už máme plán výstavby diaľnic, no v praxi aj viacerí špecialisti na dopravu váhajú, ako ho chápať a do akej miery ho brať vážne. Najprv pripomeňme, čo sa okolo plánu v posledných mesiacoch udialo.

V septembri sa najprv dostali jednotlivé úseky diaľníc a cesty do jednej tabuľky zoradené od 1 do 100 podľa dôležitosti. Kritéria usporiadania boli v zásade zrozumiteľné, súviseli najmä s tokmi dopravných prúdov v regiónoch.

Čakalo sa však na konkrétny harmonogram budovania, ktorý mal ešte zohľadniť možnosti rozpočtu a to, ako sú jednotlivé úseky pripravené na začiatok výstavby.

Minulý mesiac napokon ministerstvo dopravy ukázalo základný materiál, z ktorého bolo napríklad jasné, že na južnom Slovensku či na Orave sa nemajú príliš tešiť, pretože priority sú inde. Sú to D1 a D3 a peniaze treba aj na cesty prvej triedy v zlom stave.

V prílohe tohto materiálu je aj dlho očakávaný excelovský súbor s názvom „harmonogram“. Ten je relatívne rozsiahly a užívateľsky mimoriadne nekomfortný, no ak napríklad starostovia mu venujú dosť času, získajú aspoň približný obraz o tom, čo chce štát stavať a pripravovať do roku 2028. Obsahuje aj extra prílohu, v ktorej je opis stavu príprav všetkých možných diaľníc, ktoré by prichádzali do úvahy, ak by bolo peňazí nekonečne veľa.

Praktický výsledok je však znova rozpačitý. Kto hľadal kompaktnú jednoduchú a jednoznačnú A4-ku, kde by bol zoznam úsekov so stavom ich prípravy a predpokladaným časom výstavby, je sklamaný.
Zahmlený harmonogram

Podrobnejšie: Základné informácie sú z vládneho materiálu jasné: Prioritou je naďalej D1 a tiež diaľnica na Kysuciach. Treba tiež dokončiť to, čo sa už stavia, alebo kde je príprava na stavbu už takmer hotová.

Trpezlivejší čitateľ si vie dohľadať aj informácie o termínoch. Treba otvoriť prílohu s názvom harmonogram. Napríklad starostovia či primátori si v nej môžu nájsť úsek, ktorý ich zaujíma a sledovať, aké toky peňazí v jednotlivých rokoch by na naň mali prísť. Z toho sa s trochou zjednoudušenia dá zistiť, kedy a čo sa bude stavať do roku 2028 podľa ministerstva dopravy.

Napríklad primátorka Prešova Andrea Turčanová hneď po zverejnení príloh dokumentu ocenila, že v prioritách na skorú výstavbu sú kilometre severného obchvatu Prešova. Z jeho ďalšieho pokračovania autostrády na Poľsko tam našla jeden ďalší úsek. „Našla som z celej R4 akurát úsek Lipníky – Kapušany s tým, že ten by chceli začať možno pripravovať na budúci rok,“ opísala prvé dojmy Turčanová ešte v máji. V kraji by mali v ideálnom prípade napojenie až po hranice hranice s Poľskom.

To, s čím sa neráta do roku 2028, v harmonograme nie je, starostovia sa však dozvedia z ďalšej prílohy (zdrojové dáta), kedy by to mohlo byť, keby bolo viac peňazí.

Jeden z oslovených, starosta Jablonova nad Turňou Slavomír Zubriczky, zostal preto v prvom momente skôr zaskočený. V časti prílohy kľúčového materiálu s názvom „zdrojové dáta“ sú totiž uvádzané relatívne vysoké sumy na projekt autostrády od Jablonova po Rožňavu s tunelom Soroška už od roku 2023, čo by sa starostovi samozrejme pozdávalo. Tento úsek R2 sa však zároveň vôbec nespomína v prílohe s názvom „harmonogram“.

Harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry. Zdroj: rokovania.gov.sk https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/25933/3?fbclid=IwAR2ASYwgbRtwXG-N__od2-zSQQiSCOd_dMkxqFG0GnQnDAP1NflsGlmWRZY

Čo si má teda starosta myslieť? Bude sa stavať? Nebude? Z vládneho materiálu tomu jednoducho nemožno jasne porozumieť, pokiaľ neberiete ako bernú mincu iba časť dokument s názvom „harmonogram“ a neignorujete všetky ostatné tabuľkové prílohy, ktoré dovoľujú aj iné interpretácie.
Nadhodnotili náklady? Meniť sa ešte môže veľa

Spýtali sme sa dopravného analytika INEKO Jána Kovalčíka, ako dokument číta on a čo si z neho môžu zobrať bežní občania.

„Prehľadný harmonogram prípravy ani výstavby neobsahuje. Iba harmonogram míňania peňazí zo štátneho rozpočtu a zdrojov EÚ na jednotlivé stavby. Pre rezort financií možno fajn, pre všetkých ostatných takmer nepoužiteľné,“ kritizuje v rozhovore analytik INEKO Ján Kovalčík.

Množstvo dát z ministerského dokumentu môže byť do istej miery len problém užívateľského komfortu a môže aj ukazovať snahu ministerstva priniesť na stôl čo najviac detailov.

Problémom je však aj nejasnosť, do akej miery je tento materiál záväzný a ako často sa môže meniť. Mnohé odhady nákladov sa môžu podľa Kovalčíka meniť a ukazuje to na príkladoch. Napríklad nerozumie, prečo sa na úsek D1 Turany – Hubová rozpočtuje 1,2 miliardy eur.

„To by znamenalo, že bude stáť 90 miliónov eur na kilometer. Čakal by som, že s týmto sa ministerstvo neuspokojí. Mali si uvedomiť, že je tam nejaký problém a skúsiť ho s NDS, s projektantmi a možno s Útvarom hodnoty za peniaze riešiť. Mali sa zaujímať, prečo tie náklady ulietavajú do extrémnych úrovní a zamyslieť sa, ako už vo fáze prípravy projekt neprojektovať tak, že bude najdrahším v Európe v prepočte na kilometer,“ povedal Kovalčík.

Otázky vzbudzujú podľa Kovalčíka aj projekty, ktoré boli medzi prioritami relatívne vysoko, no do harmonogramu sa nedostali, zatiaľ čo niektoré cesty s menšou prioritou áno. Taký príklad je úsek R1 od Banskej Bystrice po Slovenskú Ľupču za približne 170 miliónov eur. Ten je v rebríčku podľa poradia priorít až 61., ale v harmonograme na skorú výstavbu do roku 2028 sa objavil s argumentom, že v trase je most v havarijnom stave a že sa okolo toho robí ešte štúdia.

Minister je tvrdý, ale má zadné dvierka

Ministerstvo dopravy napriek tomu hovorí, že jeho dokument je jasný odkaz regiónom, ktorým politici roky klamali a nadhodnocovali možnosti rýchlej výstavby. „Ako to mám už povedať, mám 800 miliónov (ročne, pozn. red.), dokončujem rozostavané stavby a potom dokončujem D1-ku,“ rečnil minister dopravy Andrej Doležal na sociálnej sieti.

Aj súčasný minister však nechal regiónom pootvorené dvere, keď tvrdil, že napríklad úseky R4 nad Prešovom by sa mohli v rebríčku posunúť vyššie, keď sa prepočítajú údaje o miestnej dopravnej záťaži, ktoré už zoberú do úvahy výstavbu nadväzujúcej autostrády na poľskej strane.

Oveľa viac však minister prízvukuje, že skutočnú moc pomôcť regiónom s diaľnicami má ministerstvo financií. Stačí, aby sa rozhodlo vyčleniť na diaľnice viac než sľubovaných 0,8 percenta HDP (700 až 800 mil. eur). „Ak dáme 1,2 (mld. eur), tak sa viac projektov dostane do prípravy a do výstavby,“ rozprával minister na prešovskom príklade.

Ministerstvu dopravy sme dali priestor, aby sa vyjadrilo ku Kovalčíkovým hlavným postrehom. Z odpovedí vyplýva, že dokument naozaj nie je definitívny (odkaz na detailnejšie odpovede v závere článku). Priznáva to už aj samotný vládny materiál, podľa ktorého sa bude aktualizovať aj v nadväznosti na debaty o rozpočte aspoň raz ročne. Ministerstvo to ale prezentuje ako výhodu a nesúhlasí ani s tým, že by v harmonograme zbytočne uberali miesta iným projektom neriešené predraženia.

„Harmonogram obsahuje oficiálne hodnoty a sumy, ktoré v danom čase poznáme, nie hypotetické odhady. Predpokladáme však, že cena stavieb sa môže znižovať (čím vo vhej fáze prípravy je stavba, tým presnejšiu hodnotu poznáme),“ píše ministerstvo.

Nedorobený harmonogram môže byť výsledkom neskončenej debaty, prípadne sporu o peniazoch, ale rezervy v nákladoch niektorých projektov mohlo ministerstvo otvorenejšie priznať v materiáli. Inak budí dojem, že si necháva priestor na debatu s regiónmi a ministerstvom financií a vizuálne umelo zmenšuje balík potenciálnych investícií.

A ako je to napríklad s úsekom Bystrica – Ľupča, ktorý je medzi prioritami nízko, ale do harmonogramu sa aj tak dostal? Zo schváleného materiálu sa dá dozvedieť len to, že sa pracuje na štúdii okolo mosta, no v harmonograme je zapísaná celá cena 8-kilometrovej autostrády, teda približne 170 miliónov eur. V doplňujúcej odpovedi však už ministerstvo vysvetľuje, že viacmenej mu ide len o opravu mostu, „čím sa sa rozpočet upraví, a tým dôjde k uvoľneniu zdrojov na ďalšie projekty.“

Celé odpovede ministerstva dopravy na nejasnosti v harmonograme výstavby diaľnic a ciest (textový súbor) - https://docs.google.com/document/d/1uM55S8yylnntmscqUAN-3s5b861v-72p8Uf-ja2OQ84/edit?usp=sharing
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.