Zdĺhavý tender na výstavbu časti R2 pri Košiciach sa blíži k

Moderátor: Moderátori

Zdĺhavý tender na výstavbu časti R2 pri Košiciach sa blíži k

Odoslaťod DrX » 09. Jún 2021 16:35

Zdĺhavý tender na výstavbu časti R2 pri Košiciach sa blíži k záveru, ale ešte ho môžu predlžiť námietky
09. 06. 2021
10:38
Slovensko Cestná doprava Doprava a infraštruktúra z lokality Slovensko
Národná diaľničná spoločnosť
Foto: ilustračné, SITA/Peter Rusko.
Martin Benko
Martin Benko

Súťaž na zhotoviteľa druhej časti úseku rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany sa blíži k záveru. Je už najvyšší čas, pretože Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ju vyhlásila ešte v decembri 2018.

Pod dva a pol ročné trvanie tendra sa podpísali opakované námietky. Najprv proti súťažným podmienkam a tiež proti vylúčeniu, ako aj odvolanie neúspešného uchádzača.
Najlacnejšiu ponuku vylúčili

Ponuky v súťaži s predpokladanou hodnotou zákazky 138 miliónov eur bez DPH predložilo pôvodne sedem uchádzačov, pričom tri boli vylúčené. Najnižšiu cenu navrhlo taliansko-slovenské združenie v zložení INC, Cesty SK a Cedis, a to 123,6 milióna eur bez DPH. NDS však tohto uchádzača vlani v septembri vylúčila.

Komisia na vyhodnotenie ponúk to podľa rozhodnutia Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zdôvodnila tým, že uchádzač nepredložil po žiadosti doklady nahradené jednotným európskym dokumentom v určenej lehote, preto nemohla vyhodnotiť splnenie podmienok účasti pre kľúčového odborníka stavbyvedúci na cesty.
Prepojenie rýchlostných ciest R1 a R2 má rôzne alternatívy, výber tej správne ušetrí štátu stámilióny eur

Úsek R2 by tak mala postaviť skupina firiem Eurovia SK a Eurovia CZ s druhou cenovou ponukou 132,6 milióna eur bez DPH. NDS vyhodnotila ešte ponuky ďalších troch uchádzačov, ktorých nevylúčila.

Spoločnosti Hochtief SK, SMS a Tubau navrhli cenu 132,9 milióna eur, Colas Slovakia a Váhostav – SK takmer 139 miliónov eur a Skanska SK a Skanska 140,6 milióna eur bez DPH.
Polaček: Neúspešný uchádzač sa odvolal

Tender by však ešte mohli predĺžiť námietky voči vyhodnoteniu ponúk. „Dostali sme informáciu, že na plánovanom druhom úseku R2 nie je možné uzavrieť verejnú súťaž a voči jej výsledkom sa odvolal neúspešný uchádzač,“ prezradil portálu NašaDoprava.sk primátor Košíc Jaroslav Polaček.
Článok máte odtiaľto odomknutý

Hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková reaguje, že ich snahou je vždy ukončiť verejné súťaže čo najskôr, no nemôžu uchádzačom zabrániť prípadnému uplatneniu revíznych postupov podľa zákona o verejnom obstarávaní.

„Akonáhle bude verejné obstarávanie ukončené, NDS pristúpi k podpisu zmluvy s úspešným uchádzačom. Začiatok stavebných prác je plánovaný tento rok,“ poznamenala Žgravčáková s tým, že výstavba tohto úseku R2 by mala trvať tri roky.

NDS pri vyhlásení súťaže plánovala stavebné práce financovať s využitím eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Ten však už skončil a prostriedky z neho je možné dočerpať len do konca roku 2023.
Príprava prvej časti úseku

Diaľničiari pripravujú aj súťaž na výstavbu prvej časti úseku R2 pri Košiciach v dĺžke takmer sedem kilometrov. Momentálne trvá preberanie dokumentácie na ponuku spolu s dokumentáciou na realizáciu stavby. Následne ju posúdi Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií a bude zabezpečené stavebné povolenie.

„Obidva úseky R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany budú po uvedení do prevádzky spolu s diaľnicou D1 vytvárať juhovýchodný obchvat mesta Košice. R2 zabezpečí napojenie na diaľnicu D1 a rýchlostnú cestu R4 Košice – Milhosť,“ priblížila Žgravčáková.
Obchvat Prešova chcú diaľničiari dokončiť načas. O miliónovej úspore pri jeho výstavbe mlčia

Zároveň podľa nej odľahčí Košice o tranzitnú dopravu, prinesie vyšší komfort z jazdy, zvýši plynulosť, rýchlosť a bezpečnosť premávky. Tiež zníži nehodovosť a zlepší kvalitu životného prostredia.
Tranzit mimo mestský okruh

Úseky R2 pri Košiciach podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka majú potenciál previesť tranzitnú dopravu mimo aktuálny mestský okruh ciest I/16 a I/20 slúžiaci primárne pre vnútornú a zdrojovú, respektíve cieľovú dopravu.

„Z hľadiska vedenia tranzitných smerov ide o prevedenie dopravnej záťaže v smere západ – východ, juh – východ a juh – sever s prepojením na existujúcu cestnú sieť I. triedy č. 16 a 19 a prevádzkovaný úsek R4 Košice – Milhosť v smere na Maďarsko a diaľnicu D1 v smere na Prešov s pokračovaním na hraničný priechod Vyšný Komárnik s Poľskom,“ informoval Palčák portál NašaDoprava.sk.

Nemenej významné je podľa experta aj odľahčenie o diaľkový tranzit prichádzajúci z Ukrajiny cez hraničný priechod Vyšné Nemecké a smerujúci na západ.
Ružomberok bude bojovať za predĺženie rýchlostnej cesty R1, využiť chce odborné argumenty i fakty

Po sprevádzkovaní uvedených úsekov R2 podľa odhadov klesne intenzita dopravy na cestách I. triedy, po ktorých v súčasnosti vedú medzinárodné dopravné koridory, o 8-tisíc až 12-tisíc vozidiel denne s vysokým potenciálom rastu po dobudovaní ďalších úsekov R4 od Prešova v smere na Poľsko.

„Obidva stavebné úseky R2 sú súčasťou súhrnnej transeurópskej dopravnej siete TEN-T a druhý úsek aj súčasťou transeurópskych magistrál TEM a hlavnej tranzitnej trasy Via Carpatia spájajúcej Baltické a Egejské more,“ dodal Palčák.
Ľubomír Palčák
Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher
Uzavrie sa obchvat Košíc

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej potvrdzuje, že po dokončení oboch úsekov R2 sa uzavrie obchvat Košíc. Tranzitné prepojenie R2, R4 a D1 výrazne zlepší dopravu v Košiciach a okolí pre denne dochádzajúcich do práce do Košíc a späť.

„Očakávam, že sa tento rok rozbehne výstavba druhého úseku R2, vďaka čomu sa prepojí D1 a R4 v smere sever – juh. Už len tento úsek výrazne odľahčí dopravu na takzvanom vnútornom okruhu Košíc,“ povedal Matej.

Potrebné je podľa neho nájsť zdroje na financovanie plánovanej prvej časti úseku R2. Odborník predpokladá, že druhá časť R2 by mohla byť odovzdaná do užívania v roku 2025 a prvá časť do roku 2027.
Vplyv na rozvoj kraja

Stavbu R2 považuje za veľmi dôležitú pre svoj ďalší rozvoj Košický samosprávny kraj (KSK). Jej dobudovanie podľa župana Rastislava Trnku pozitívne ovplyvní ekonomický rast kraja, vrátane rozvoja malého a stredného podnikania, vedy a výskumu, technológií a priemyselných parkov.

„Zároveň po dobudovaní stiahne prevažnú časť tranzitnej dopravy, čím odľahčí dopravnú situáciu v meste Košice,“ uviedol Trnka.

Príprava prvej časti R2 pre prehodnotenie technického riešenia bude podľa KSK trvať dlhšie. Stavebné povolenie na druhú časť R2 vydalo ministerstvo dopravy a výstavby ešte pred rokom. Košický kraj priebežne aj v tejto veci komunikuje s NDS a s ministerstvom dopravy.
Za urýchlenú dostavbu severného obchvatu Prešova spísali ľudia petíciu, hárky odovzdali na ministerstvá

„V prípade potreby budeme nápomocní v záujme urýchlenia procesu prípravy. Na realizáciu stavby čakáme dlho, avšak tiež si uvedomujeme, že pre úspešnú realizáciu je nesmierne dôležitá kvalitná príprava,“ podotkol Trnka.

Ako upozornil, v Košickom kraji je najmenej diaľnic a rýchlostných ciest spomedzi všetkých krajov, preto je je každý kilometer nadradenej cestnej infraštruktúry pre rozvoj ich kraja veľkým prínosom.
Rastislav Trnka
Predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka. Foto: SITA/Jakub Julény
Strategická investícia

Z pohľadu obyvateľov Košíc a nedávno schváleného harmonogramu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest je podľa primátora mesta asi najdôležitejší práve juhovýchodný obchvat Košíc od Šace cez Hanisku až po Košické Oľšany. O úseku R2 pravidelne diskutujú aj s vedením rezortu dopravy a NDS.

Ako spresnil, podľa najnovších vyjadrení ministra dopravy by sa zmluva s víťaznou spoločnosťou mohla podpisovať niekedy v septembri 2021. „Verím, že ešte v tomto roku sa tam objavia stavebné mechanizmy,“ doplnil.
Práce na diaľničnom úseku D1 Hubová - Ivachnová napredujú, Doležal zverejnil termín sprejazdnenia

Celý úsek R2 je podľa primátora pre Košice strategickou dopravnou investíciou. S už vybudovaným úsekom D1 Bidovce – Budimír pomôže znížiť najmä množstvo tranzitnej dopravy od Prešova, Michaloviec, Rožňavy alebo maďarských hraníc. Vodiči zároveň nebudú musieť absolvovať stúpanie na Zelený dvor alebo na Košickú Novú Ves.

„Predpokladáme, že na najviac vyťažených križovatkách ako je výjazd zo sídliska Ťahanovce – Prešovská, Prešovská – Sečovská a pri moste VSS sa najmä počas špičky zmenšia kolóny,“ očakáva Polaček.

Prinesie to podľa neho aj zvýšenie plynulosti a odľahčenie dopravy v meste. Dobudovanie celého juhovýchodného obchvatu Košíc z hľadiska tranzitnej dopravy zlepší aj dopravné napojenie na letisko, respektíve priemyselný a logistický park v jeho blízkosti a U.S. Steel.
Potrebný ďalší úsek

K tomu však bude potrebné začať aj s výstavbou ďalšieho úseku R2 medzi Šacou a Haniskou, Šebastovcami, kde prebieha majetkovoprávne vysporiadanie. „Dúfam, že s jeho výstavbou sa začne skôr, ako je to teraz naplánované,“ dodáva Polaček.

Pomôže to podľa neho aj cyklistom v meste, pretože vznikne priestor pre cyklocestu medzi Moldavskou ulicou a U.S. Steel. Košice si podľa primátora zaslúžia kvalitnú dopravnú infraštruktúru, ktorej budovanie a modernizácia nebola pre predošlé vlády prioritou.

„Z doterajších rozhovorov k tejto téme s predstaviteľmi súčasnej vlády, ako aj s novým vedením NDS, mám dobrý pocit,“ hovorí Polaček. S ministrom dopravy a vedením diaľničiarov rokoval naposledy v máji v Bratislave.
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/zd ... -namietky/
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.