Od neho závisí, či si Bratislava vydýchne. Významný diaľničn

Moderátor: Moderátori

Od neho závisí, či si Bratislava vydýchne. Významný diaľničn

Odoslaťod mirecko255 » 17. Jún 2021 08:04

Od neho závisí, či si Bratislava vydýchne. Významný diaľničný uzol dostal zelenú, má to však háčik

Po nultom obchvate hlavného mesta budú autá môcť jazdiť už tento rok. Na starú diaľnicu D1 do Trnavy sa však ešte nedostanú.

Ak idete z východu a chcete pokračovať do Rakúska, prepchatej bratislavskej diaľnici sa nevyhnete. Prístavný most denne okupuje vyše 100-tisíc vozidiel.

Práve toto mal zmeniť nultý obchvat, ktorý by vodičom už pred vstupom do hlavného mesta zo smeru od Trnavy ponúkol ďalšie alternatívy. Napríklad aj formou nového Lužného mosta. Tie však nateraz zostávajú vzdialené, čo zapríčinili najmä zlé politické rozhodnutia spred rokov.

Aj keď sa dve diaľnice D4 a D1 budú onedlho križovať, ich prepojenie zabezpečí až postavenie samotnej križovatky, ktorá sa musí najprv vysúťažiť.

Diaľničiari hlásia, že sú podklady na tender hotové a čaká sa len na to, odkiaľ sa zoženú peniaze.

„Sú pripravené súťažné podklady pre výber zhotoviteľa stavebných prác, pričom vyhlásenie verejného obstarávania je podmienené finančným krytím stavby,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková a dodáva, že kompetentný v tejto veci je ich nadriadený rezort.

Všetko pripravené

Ministerstvo dopravy však ukazuje na Matovičov rezort. „Z našej strany máme všetko pripravené. Čakáme na rozhodnutie ministerstva financií, či nám uvoľnia prostriedky alebo nie,“ povedal hovorca dopravy Ivan Rudolf.

​„Stavbu je možné financovať len z národných zdrojov. O financovaní projektu prebehne medzirezortná diskusia v rámci prípravy rozpočtu na roky 2022 až 2024,“ odkazuje ​riaditeľ investičnej autority Útvaru hodnoty za peniaze Juraj Mach.

Pôvodne bola predpokladaná hodnota stavby vyše 132 miliónov. Nateraz ju diaľničiari na základe odporučenia Útvaru hodnoty za peniaze skresali a aktuálny „odrazový mostík“ pre budúcich záujemcov je 127 miliónov eur.

Analytici navrhli zoštíhliť rozpočet tým, že sa z plánovaných prác vyškrtla rekonštrukcia strediska údržby vo Vajnoroch. Taktiež žiadali zníženie nákladov na výmenu vozovky na križovatke Triblavina.

Mach tiež dodáva, že tím analytikov okrem okresania rozsahu niektorých častí projektu odporučil aj upraviť požiadavky na ponuky vo verejnom obstarávaní. Podľa pôvodných zámerov sa totiž mali vylúčiť všetky ponuky nižšie ako 70 percent predpokladanej hodnoty. Zníženie ceny o 30 percent oproti neoptimalizovaným rozpočtom je pritom na stavbách diaľnic bežné a mohlo by to vylúčiť reálne cenové ponuky.​

Nie je to prvýkrát, keď križovatka vyvolala pnutie medzi dvoma rezortmi. Minister Andrej Doležal nedávno označil dopracovanie štúdie uskutočniteľnosti, ktorú si vyžadovali analytici útvaru za absurdné, keďže časť križovatky už stojí.

Vtedy sa ešte Hegerov rezort obhajoval tým, že je to zákonnou úlohou ministerstva dopravy, prípadne diaľničiarov, zverejniť aktualizáciu štúdie uskutočniteľnosti, ktorá opíše súčasný stav projektu a urobí nový odhad nákladov.

Zahrnuli aj osempruh

Prístup na cestu dostali Španieli až v apríli. Nateraz je ich časť stavebne hotová a spustiť by ju mali v auguste. Keďže však ide o súčasť obchvatu s očakávane najvyššou intenzitou dopravy a práve tá má vplyv na výšku poplatku štátu, ten bude kvôli neskorému úplnému sprevádzkovaniu doplácať ďalšie milióny. Zmienili sa o tom aj analytici Útvaru hodnoty za peniaze vo vydanej správe.

„Slovenská republika má záväzok platiť koncesionárovi D4R7 plnú platbu za dostupnosť 55 miliónov eur bez ohľadu na nemožnosť využitia obchvatu vinou chýbajúcej križovatky,“ píše sa v dokumente. Podľa meraní diaľničiarov z roku 2018 prešlo na úseku za deň 71-tisíc áut, z čoho ťažké vozidlá predstavovali asi 12 percent.

Diaľničiari tak museli zvlášť vysúťažiť postavenie mostného objektu, ktorý pod D1 zasunul v tomto roku Doprastav. Až potom, v apríli, sa na stavenisko dostal zhotoviteľ obchvatu D4R7 construction, ktorý tu potiahol D4 a urobil veľkú časť vetiev križovatky. Tie dobuduje už nový zhotoviteľ. Na dobudované vetvy križovatky sa následne presmeruje doprava z D-jednotky,aby sa mohla dvíhať a rozširovať.

​Okrem dobudovania križovatky sa k projektu prilepilo niekoľko ďalších stavieb. Ide o dva trojpruhové kolektorové pásy medzi križovatkami Ivanka-sever a Vajnory a s tým súvisiace úpravy na križovatke Vajnory. Ďalej vybudovanie odstavných pruhov na súčasnej D1, ako aj kompletná rekonštrukcia jej povrchu. V druhej etape projektu sa rozšíri na osem pruhov, a to v úseku od križovania dvoch diaľnic po Triblavinu. Práce by tu mali trvať tri až tri a pol roka.

Všetko malo byť inak

Pôvodné plány hovorili o tom, že celú križovatku postavia Španieli spolu s obchvatom. Vtedy však ešte D4 mala ísť ponad existujúcu D1. Takýto stav sa nepáčil aktivistom na čele s vtedajším starostom Vajnôr Jánom Mrvom.

Vtedajší štátny tajomník Viktor Stromček, ktorý sa skloňoval aj ako bývalá sivá eminencia Smeru, mal prichystané projekty, z ktorých sa však na poslednú chvíľu vyňala kontroverzná križovatka.

„Tento ťažko riešiteľný problém by nevznikol, keby v roku 2015 štátny tajomník Stromček a minister Počiatek zahrnuli aj práce na D1 v križovatke do projektu D4R7. Dôsledky ich veľmi zlého rozhodnutia nechať nepripravenú časť prác v tomto uzle na Národnú diaľničnú spoločnosť v ďalšom období ešte zhoršilo niekoľkoročné vajatanie ministerstva a Národnej diaľničnej spoločnosti s riešením plnenia šibeničného záväzku,“ uzatvára analytik inštitúcie INEKO Ján Kovalčík.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/34 ... vsak-hacik
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.