Zo stavby R4 štát vynechal dôležitý privádzač. Stál by len z

Moderátor: Moderátori

Zo stavby R4 štát vynechal dôležitý privádzač. Stál by len z

Odoslaťod mirecko255 » 23. Júl 2021 05:42

Zo stavby R4 štát vynechal dôležitý privádzač. Stál by len zlomok nákladov

Vôbec v projekte nebol, tvrdia diaľničiari.

PREŠOV. Dôležitý privádzač Grófske nie je súčasťou projektu výstavby druhej etapy severného obchvatu Prešova. O jeho význame pritom hovorí aj strategický dopravný dokument. Aktivisti žiadajú urýchlenie prípravy.
 
Obísť mesto z každej strany
Mesto Prešov už roky čaká na vybudovanie obchvatu, ktorý by dostal tranzitnú dopravu z mestských ulíc.

Juhozápadný diaľničný obchvat je tesne pred odovzdaním a prvá etapa R4 má byť dokončená o dva roky.

Pozornosť Prešovčanov sa preto už vyše roka sústreďuje na dlhoočakávané vypísanie súťaže na druhú etapu R4, ktorá definitívne umožní dokončiť celý severozápadný obchvat.

Mesto sa tak bude dať obísť z každého smeru a z najväčšieho sídliska Sekčov by sa mohla nadobro odkloniť tranzitná nákladná doprava.

Kde zmizol privádzač?
Aktivisti však upozorňujú, že z projektu druhej etapy R4 vypustili dôležitú časť stavby, ktorá výrazne pomôže vnútromestskej doprave.

„Ministerstvo dopravy nezadalo Národnej diaľničnej spoločnosti príkaz na prípravu podkladov pre výstavbu privádzača Grófske. V tejto chvíli je v nulovom stave a nie je ani projektová dokumentácia. Potrebujeme, aby sa to začalo pripravovať a následne aj postavilo,“ povedal člen občianskeho združenia Náš Prešov Ján Benko.

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že privádzač Grófske nebol súčasťou projektu R4 Prešov – severný obchvat.

„V rámci tejto stavby však boli naprojektované všetky stavebné úpravy potrebné pre napojenie privádzača na R4, ak sa rozhodne o jeho príprave a realizácii,“ informovala nás koncom mája NDS.

Pomôže aj Prešovčanom
Privádzač Grófske by prepojil Vranovskú ulicu s rýchlostnou cestou pri vojenskom letisku.

„Znížia sa emisie, záťaž na životné prostredie a zdravie obyvateľov a nehovoriac aj o pomoci mestu Prešov. Odklonila by sa ďalšia nákladná doprava z centra. Akonáhle sa nepostaví privádzač Grófske, naďalej bude celá nákladná doprava smerujúca do mesta Prešov prechádzať cez terajšie cesty,“ povedal Benko.

Podľa aktivistov budú chodiť naďalej kamióny po Vranovskej ceste alebo po Sabinovskej a Levočkej ulici.

Privádzač Grófske by zároveň pomohol rýchlejšie sa dostať na obchvat Prešovčanom zo sídliska Sekčov a z Nižnej Šebastovej.

„Prepojilo by to mestské časti a sídliská na R4. Rovnako by napojil aj priemyselnú zónu, ktorá je v územnom pláne mesta Prešov, firmy v Nižnej Šebastovej a pomohlo by to odkloniť zásobovanie odtiaľ priamo na R4,“ vysvetľuje člen občianskeho združenia Ján Fecko.

Grófske v strategickom dokumente
Najbližší privádzač z Vranovskej ulice na R4 sa tak bude nachádzať až za obcou Kapušany.

Ďalšie možnosti vjazdov na obchvaty Prešova budú pri aktuálnom výjazde na diaľnicu do Košíc, križovatka Prešov – západ pri Cemjate a pri Veľkom Šariši.

Privádzač Grófske by však veľmi uľahčil život Prešovčanom, čo potvrdzuje aj strategický dokument v oblasti dopravy a udržateľnej mobility.

„Vybudovanie dvojpruhového privádzača rýchlostnej cesty v ose územia plánovanej priemyselnej zóny Grófske za účelom presmerovania časti dopravy z ciest I/18 a I/68 na obchvat Prešova. Tým sa umožní presmerovanie dopravy od Sabinova na východ Prešova mimo územia preťaženého centra,“ píše sa v strategickom dokumente

Podľa zistení tvorcov strategického dokumentu využijú obchvaty aj motoristi, ktorí netvoria len tranzitnú dopravu.

„Pýtali sme sa, prečo by tu mala byť nejaká cesta, diaľnica, na ktorú sa Prešovčania nedostanú. Preto sme tam zapojili privádzač, ktorý sa nazýva Grófske. Ten spojí Nižnú Šebastovú s okruhom. Vykonali sme aj podrobnejší výpočet, ktorý zahŕňa všetky regionálne mestá a aj to, že v mestách vznikajú kolóny a zápchy, takže bude efektívne ich obchádzať aj pre tých, ktorí sa pohybujú v meste,“ vysvetľoval v minulosti jeden z autorov strategického dokumentu Jan Kašík.

Turčanová: Minister to dá preveriť
Podľa vyjadrenia primátorky mesta Prešov Andrey Turčanovej (KDH) vypadol privádzač Grófske pre neodporúčacie stanovisko Útvaru hodnoty za peniaze ešte v čase pred výstavbou prvej etapy R4.

„Cena výstavby tohto privádzača by sa mala pohybovať vo výške približne 15 miliónov eur a nemyslím si, že táto suma by mala rozhodnúť o jeho nepostavení,“ hovorí Turčanová.

Primátorka spolu s viceprimátorom Pavlom Neupauerom (KDH) opakovane otvárajú tému výstavby privádzača na stretnutiach s ministrom dopravy Andrejom Doležalom (nominant Sme rodina) a so štátnym tajomníkom Jaroslavom Kmeťom (nominant Sme rodina).

„Zatiaľ nemáme spätnú väzbu, že by sa to nepodarilo. Posledná informácia od pána ministra mne osobne bol prísľub, že dá všetko ešte raz preveriť a ak bude rozhodnuté, že ide o opodstatnenú požiadavku, tak, ako tvrdíme my, Prešovčania, bude to dopracované v ďalšej etape a urobí sa to dodatočne. Nechcel totiž kvôli tomu zastavovať prípravu verejného obstarávania pre druhú etapu,“ hovorí Turčanová.

Stavať by podľa aktivistov malo mesto
Podľa informácií aktivistov sa však s Grófskym už nepočíta kvôli šetreniu a postavenie cesty tak zrejme ostane na pleciach samosprávy.

„Chceme vyzvať mesto, aby začalo konať v tejto veci. Podľa našich zistení mesto zaspalo a uspokojilo sa s tým, že NDS má v pláne stavať privádzač, ale to nie je pravda,“ povedal predseda občianskeho združenia René Polačok.

Podľa občianskeho združenia by mohlo privádzač stavať mesto v spolupráci s Prešovským samosprávnym krajom aj prostredníctvom fondov z ministerstva investícií.

Aktivisti hovoria, že dvojkilometrový úsek by mal vraj stáť 14 až 15 miliónov eur. Náklady na stavbu druhej etapy R4 sú pritom vo výške približne 263 miliónov eur.

Podľa aktivistov by sa privádzač mal začať pripravovať čo najrýchlejšie.

Dvere vraj nezatvárajú
Ministerstvo ešte úplne túto investíciu nevylúčilo, aj keď nie je súčasťou plánu investičnej výstavby.

"Nezatvárame však do budúcnosti pred ním dvere, predstavitelia NDS budú v najbližších dňoch rokovať so zástupcami mesta a hľadať možnosti. Dodatočné zaradenie privádzača Grófske do plánu investičnej výstavby bude však určite musieť z hľadiska efektívnosti najprv posúdiť Útvar hodnoty za peniaze," vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf.

https://presov.korzar.sme.sk/c/22707010 ... ladov.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 414
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.