Trať na Michalovce chce štát elektrifikovať. Stomiliónový zá

Moderátor: Moderátori

Trať na Michalovce chce štát elektrifikovať. Stomiliónový zá

Odoslaťod mirecko255 » 27. Júl 2021 05:43

Trať na Michalovce chce štát elektrifikovať. Stomiliónový zámer ušetrí 6,5 minúty

Dieselové vlaky jazdia aj pod trolejmi.

MICHALOVCE, KOŠICE. Na východnom Slovensku sú viaceré železničné úseky, ktoré nie sú elektrifikované.

Najviditeľnejší je ten medzi Bánovcami nad Ondavou v Michalovskom okrese a Humenným. Meria 33 a pol kilometra a bráni jazde vlakov osobnej dopravy v elektrickej trakcii na celej trase medzi Košicami a Humenným.

Elektrifikácia úseku by umožnila náhradu motorových vozidiel za elektrické na celej 97-kilometrovej trati. Ako upozornil Denník E, vlaky tam z ekonomických dôvodov teraz jazdia s dieselovými motormi aj na úsekoch, kde elektrické vedenie je.

Spomínaná trať patrí medzi významné vnútroštátne úseky. Už v roku 2015 bola pripravená štúdia uskutočniteľnosti a EIA, ale z jej elektrifikácie zišlo. Teraz by sa situácia mala zmeniť.

Ukončiť stavbu majú do roku 2026
Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová potvrdila Korzáru, že aktuálne sa pripravuje projekt elektrifikácie tohto úseku.

Práce by mali odhadom stáť vyše 114 miliónov eur.

„Podrobnosti výstavby budú známe po ukončení verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby. Financovanie je plánované z prostriedkov fondu obnovy, pričom realizácia musí byť ukončená do júna 2026,“ konštatovala.

Hovorkyňa ŽSR tiež hovorí, že vďaka projektu bude zabezpečenie železničnej prevádzky vyššie, pretože sa využijú moderné zabezpečovacie a telekomunikačné technológie.

Bezpečnosť cestujúcich zase zlepší dostavba nástupíšť a mimoúrovňové prístupy.

Časové úspory pre cestujúcich v celom úseku Košice - Humenné odhadujú na 6,5 minúty.

Dobrá investícia
Riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva (IDH) Ondrej Matej očakáva, že sa s elektrifikáciou tejto trate začne na budúci rok. Považuje to za dobrú investíciu najmä z pohľadu dopadu na životné prostredie.

„Z titulu elektrifikácie nepôjde primárne o skrátenie doby cestovania, ale o možnosť nasadiť na takúto trať nové elektrické jednotky. A samozrejme, ide hlavne o environmentálne hľadisko,“ uviedol pre Korzár Matej.

Raz už ŽSR túto trať elektrifikovať chceli, ale nestalo sa tak. Matej verí, že teraz sa to stihne.

Náročná rekonštrukcia
Podľa Denníka E sa elektrifikácia do predpokladaného času stihnúť nemusí. Potrebné je zaviesť trolejové vedenie, opraviť koľajnice a príslušnú infraštruktúru.

Do júna 2026, čo je aj plánovaný termín ukončenia stavebných prác, musí štát prostriedky z Plánu obnovy a odolnosti vyčerpať.

„Na základe záverov Štúdie realizovateľnosti predmetnej stavby z roku 2019 bol projekt vyhodnotený ako ekonomicky návratný a potrebný,“ uviedla na margo ekonomickej stránky projektu Feik Achbergerová zo ŽSR.

To, že sa projekt dokončí načas, vidia železničiari reálne.

„V súčasnosti ŽSR zabezpečujú kroky na zabezpečenie projektovej dokumentácie tohto úseku.“

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) potvrdil, že ak stavba neprekročí náklad 145,5 milióna eur, bude rentabilná.

„Projekt je ekonomicky návratný a potrebný. Elektrifikácia trate povedie k vysokým environmentálnym prínosom. Potreba modernizovať železničnú infraštruktúru je vzhľadom na jej vysoký vek opodstatnená,“ uvádza ÚHP.

Trať Haniska - Moldava už opravujú
Jeden projekt elektrifikácie trate na východnom Slovensku už beží. Ide o zhruba 20-kilometrový úsek Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou.

„Odovzdanie a prevzatie staveniska celej stavby sa uskutočnilo 12. júla 2021. Lehota výstavby je podľa zmluvy do 28 mesiacov od odovzdania prvého staveniska,“ povedala hovorkyňa ŽSR.

Projekt je financovaný z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a predpokladané náklady sú 58,8 milióna eur plus DPH.

V schválenom materiáli prioritizácie železničnej infraštruktúry je pritom tento projekt označený za nerentabilný.

Rozhodnutie o tejto stavbe už podľa hovorkyne bolo na ministerstve dopravy prijaté v predchádzajúcom období. Trasa by sa mala stať súčasťou integrovaného dopravného systému.

Uľahčenie cestovania
Rezort dopravy upozornil na to, že južný železničný koridor z Košíc na Zvolen je elektrifikovaný iba po Hanisku pri Košiciach.

„Elektrifikácia trate medzi Haniskou pri Košiciach a Moldavou nad Bodvou je dobrá správa pre celý košický región. Obyvateľom prinesie rýchlejšie a pohodlnejšie cestovanie do Košíc. Verím, že aj vďaka elektrifikácii ľudia uprednostnia vlaky ako najekologickejšiu formu dopravy,“ vyjadril sa minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina).

Matej z IDH prízvukuje, že nejde len o región, pretože dlhodobým cieľom by malo byť zelektrifikovať čo najviac tratí na Slovensku.

V zásobníku sú podľa jeho slov prehľadne uvedené viaceré trate, pričom investície by mali byť rozložené do ďalších rokov.

V tejto chvíli sa na východnom Slovensku elektrifikácie iných tratí nepripravujú.

https://dolnyzemplin.korzar.sme.sk/c/22 ... inuty.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.