Aktivisti z Prešova: Z Poľska k nám bude jazdiť o 20-tisíc á

Moderátor: Moderátori

Aktivisti z Prešova: Z Poľska k nám bude jazdiť o 20-tisíc á

Odoslaťod svaco » 27. Júl 2021 11:42

Aktivisti z Prešova: Z Poľska k nám bude jazdiť o 20-tisíc áut denne viac

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/22709098 ... lypsa.html

PREŠOV. Termín verejnej súťaže na druhú etapu R4 stále nie je známy.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už dlhodobo komunikuje, že prebieha aktualizácia CBA analýz, ktoré má prehodnotiť Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií.

Aktivisti však upozorňujú, že procesy sa naťahujú.

Kým na Slovensku prebiehajú ešte len analýzy, v Poľsku bude o pár rokov medzinárodná trasa už dokončená.

Aktivista: ÚHP nemá čo hodnotiť
Verejné obstarávanie na druhú etapu R4 môže byť vyhlásené až po získaní súhlasného stanoviska ÚHP a zabezpečení finančného krytia.

Podľa aktivistov z občianskeho združenia Náš Prešov však diaľničná spoločnosť už disponuje vypracovanou analýzou a procesy sa zbytočne naťahujú.

„Útvar hodnoty za peniaze sme požiadali o reakciu, v akom stave je ich stanovisko k poslednému vydaniu vypísania tendra na druhú etapu R4,“ vysvetľuje predseda občianskeho združenia René Polačok.

Podľa odpovede útvaru ich hodnotenie zatiaľ nebolo vypracované, keďže NDS ministerstvu financií neoznámila zverejnenie aktualizácie štúdie uskutočniteľnosti severného obchvatu Prešova.

„Národná diaľničná spoločnosť si nesplnila povinnosť a Útvar hodnoty za peniaze nemá čo hodnotiť. Podľa toho vyzerá, že augustový termín vypísania tendra je ohrozený,“ povedal René Polačok.

„Nachádzame sa v bludnom kruhu, kde sa zdá, že NDS sabotuje výstavbu druhej etapy severného obchvatu mesta Prešov, nakoľko už 2. júla bola zverejnená nová aktualizácia CBA analýz. Zdá sa, že doteraz ju neposunuli ÚHP na ministerstve financií, čo je pre nás nepochopiteľné,“ povedal člen občianskeho združenia Ján Benko.

Odsúvanie výstavby projekt zdražuje
Ministerstvo financií by malo zhodnotiť štúdie uskutočniteľnosti a vydať stanovisko do 30 kalendárnych dní od oznámenia.

Podľa posledných informácií počítali s vypísaním súťaže na druhú etapu R4 ešte v lete tohto roku.

Predtým hovorili aj o vyhlásení súťaže koncom minulého roka, avšak ministerstvo si nechalo urobiť prepočty.

„Nemali sme kvalitné dopravné dáta a musíme rešpektovať Útvar hodnoty za peniaze. Pri všetkej úcte, tak, ako to bolo prepočítané na základe dopravných dát mesta Prešov, nemali sme dobré dáta a nevychádzala návratnosť tohto projektu. Spolu s Útvarom hodnoty za peniaze a spolu s výskumným ústavom dopravným prepočítavame druhú etapu tak, aby sme mohli s čistým svedomím v lete začať súťaž,“ vysvetľoval v máji zdržanie vyhlásenia súťaže minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Aktivisti sa obávajú, že ďalší sľub vypísania súťaže nebude naplnený.

Každým naťahovaním času sa pritom cena za výstavbu zvyšuje.

„Kým pôvodná CBA analýza hovorila o sume 270 miliónov eur, súčasná analýza hovorí už o 360 miliónoch eur a s privádzačom Grófske je to ešte o 20 miliónov eur viac. Pokiaľ budeme naďalej odkladať výstavbu, tak to bude čím ďalej drahšie,“ vysvetľuje Benko.

Na Slovensku narastie doprava o 20-tisíc áut denne
Zástupcovia občianskeho združenia sa stretli aj s veľvyslancom Poľskej republiky Krzysztofom Strzalkom, ktorý im predstavil aj odhadované analýzy po vybudovaní ciest.

„Hovoria veľmi jasne. Po dobudovaní poľských rýchlostných ciest S17 a S19, ktoré sú súčasťou medzinárodnej trasy Via Carpatia, dôjde k nárastu počtu vozidiel v smere na Slovensko o 20-tisíc vozidiel denne. To je neúnosné množstvo vozidiel, ktoré sa zlejú na Slovensku a do Prešova,“ vysvetľuje Benko.

V Poľsku sa pritom počíta s dobudovaním zvyšných úsekov na prelome rokov 2025 a 2026.

Dopravné toky sa následne môžu podľa združenia zvýšiť o 50 až 100 percent, preto sa podľa aktivistov musí dostať celá R4 do top priorít v rámci výstavby.

Maďarské úseky medzinárodnej cesty Via Carpatia dokončia pritom už tento rok.

„Od poľských hraníc až po Prešov nás čaká dopravná apokalypsa,“ povedal Polačok.

„Už teraz majú ľudia problém dostať sa na druhú stranu cesty. Sú to aj osobné skúsenosti, keď kamión vytlačí cyklistu do priekopy. Na týchto cestách ide o život. Je najvyšší čas, aby vláda začala urýchlene konať vo výstavbe celej R4,“ povedal Benko.

Ministerstvo dopravy už v minulosti hovorilo o tom, že prehodnotením nových dát sa úseky R4 môžu dostať vyššie z hľadiska prioritizácie výstavby ciest.

Podľa aktivistov by sa však malo počítať so stavbou R4 ako celku cez PPP projekt, čo by pomohlo prípravu a výstavbu rýchlostnej cesty urýchliť.

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/22709098 ... lypsa.html
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.