Obyvateľom bratislavských satelitov sa priblíži diaľnica. Žu

Moderátor: Moderátori

Obyvateľom bratislavských satelitov sa priblíži diaľnica. Žu

Odoslaťod mirecko255 » 05. Aug 2021 10:17

Obyvateľom bratislavských satelitov sa priblíži diaľnica. Župnú cestu postaví Doprastav

Novú prípojku na diaľnicu budú mať obyvatelia Grobov budúcu jeseň. Víťaz ju postaví za 3,9 milióna eur.

Z Bernolákova do Chorvátskeho Grobu sa dostanete takmer priamo po ceste tretej triedy, ktorá vedie ponad diaľnicu. Kto ju pozná, vie, že ide o komunikáciu, ktorá sa s podvozkami nemazná. V prípade, ak tu narazíte na kamión v protismere, máte problém. Podobné parametre sú v tejto časti príznačné takmer pre všetky cesty nižšej triedy. Pomoc pre obyvateľov by mohla predstavovať prípojka, ktorou sa bude dať dostať priamo na diaľnicu D1 či na starú Seneckú cestu. Nateraz je z nej stavebne hotová časť od Triblaviny po spomínanú starú Seneckú, ktorá však čaká na kolaudáciu. Jej pokračovanie ďalej na sever, ktoré obíde Chorvátsky Grob, dal Bratislavský kraj súťažiť v máji. A po pár týždňoch už župa pozná aj víťaza. Zmluvu podpísala s Doprastavom. Ten sľúbil, že úsek dlhý 1,7 kilometra postaví za 3,2 milióna eur bez DPH.

Obchvat Malokarpatska
Krajská cesta sa má stavať z eurofondov. Tie prisľúbil kraju rezort Veroniky Remišovej. Na celé dielo aj s výkupom pozemkov sa počítalo s 6,5 miliónmi eur. Predpokladaná hodnota stavby bola v súťažných podkladoch 4,9 milióna eur bez DPH. Ponuka Doprastavu bez DPH je 3,2 milióna eur, súťaž teda z predpokladu skresala takmer 1,7 milióna eur. Kraj chce do roku 2027 zrealizovať aj ďalšie úseky takzvaného obchvatu Malokarpatska, keďže urbanizácia v tejto oblasti je čoraz intenzívnejšia. Cesta bude pokračovať smerom na sever a po tom, čo obíde Chorvátsky aj Slovenský Grob, vytvorí okruh aj pre Pezinok a Modru. Na vybudovanej časti očakáva župa intenzitu vyše 10-tisíc vozidiel za deň, z čoho 780 bude tvoriť ťažká doprava. Do roku 2030 má pribudnúť ďalších viac než tritisíc áut.

Súťaže na výstavbu sa zúčastnilo päť ďalších stavebných firiem. Na druhom mieste skončil Porr s ponukou 4,2 milióna a na treťom MBM Group s o 200-tisíc drahším návrhom. Pripojili sa aj v stavebníctve známe mená: Eurovia, Strabag aj Metrostav. Jediným kritériom tendra bola nízka cena. Doprastav sa zaviazal dielo postaviť za 13 mesiacov, čo znamená, že autá by sa z Grobu na D1 mohli dostať už budúcu jeseň.

Štát verzus župa
Križovatka Triblavina, do ktorej celý úsek ústi, bola už od zárodku projektu vďačným terčom kritikov a odbornej verejnosti. História úseku je poprepletaná aj protestmi a demonštráciami. Dopravný analytik Jozef Drahovský spomína, že v minulosti došlo k tomu, že Národná diaľničná spoločnosť rozšírila diaľnicu Bratislava – Trnava na tri pruhy bez odstavného pruhu. Následne sa naprojektovalo vybudovanie kolektorov z oboch strán diaľnice tak, aby vozidlo s poruchou mohlo z diaľnice odísť na kolektor. Neskôr mala po kolektoroch jazdiť nákladná doprava, aby sa znížilo zaťaženie diaľnice bez odstavných pruhov.

„Keď diaľničná spoločnosť prišla na to, že je to zlý projekt, lebo by diaľnica musela mať každých 500 metrov výjazd plus nové mosty pre kolektory, a projekt zrušila, ľudia začali protestovať, že im rušia miestnu cestu,“ vysvetľuje súvislosti analytik a dodáva, že domnienky obyvateľov okolitých obcí, že kolektory sú miestne cesty určené pre riešenie dopravy do ich obcí, boli mylné. „Dopravnú infraštruktúru do obcí má v kompetencii župa, a nie NDS. NDS rieši len diaľničnú sieť ako nadradenú cestnú infraštruktúru,“ dodal Drahovský.

Nová cesta poslúži obyvateľom okolitých obcí, ktorí sa do hlavného mesta dostávali aj trasou cez Vajnory. Dopravná situácia tu je v časoch dopravnej špičky často vypätá. Okrem miestnych obyvateľov však bude slúžiť najmä ťažkej doprave, ktorá sa v oblasti zvýši po dobudovaní logistických a priemyselných areálov v okolí križovatky.

Prvé objekty by sa mali sprevádzkovať už na jeseň. Stavia ich spoločnosť VGP, ktorá plánuje vedľa diaľnice preinvestovať približne sto miliónov. Na pozemky, ktoré tu firma vlastní, sa zmestí sedem hál, z ktorých sú zatiaľ vo výstavbe dve. Jednu z nich by mal obsadiť logistický gigant Geis. Dve haly, ktoré majú byť dokončené v jeseni, budú mať výmeru 50-tisíc a 18-tisíc štvorcových metrov.

Podľa Drahovského tu mala cesta stáť už dávno. „Bol po nej dopyt už pred 20 rokmi. Nielenže sú lokálne cesty v hroznom stave, ale sú aj veľmi úzke a nedostatočné na súčasnú kapacitu dopravy. Dôležité je nepovoľovať ďalšiu výstavbu bez dostavby príslušnej infraštruktúry,“ uzavrel analytik.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/65 ... -doprastav
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.